[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.wyłącznie presupozycji.Postępując konsekwentnie w ten sposób sprawiłem, że na to pierwsze szkolenie zapisało się dwa razy więcej osób niż zazwyczaj do tej pory, a na następnych liczebność uczestników nadal systematycznie rosła.Po roku ponownie pojechałem na szkolenie dla trenerów.Po raz pierwszy było mnie stać na to, aby zapłacić za nie z góry.Zamieszkałem w tym pięciogwiazdkowym hotelu, zawarłem bardzo dużo niezwykle interesujących znajomości, które do tej pory podtrzymuję, nauczyłem się znacznie więcej, ponieważ czasami do północy siedzieliśmy w barze hotelowym ćwicząc to, co danego dnia nasz trener nam zaprezentował.Było mnie także stać na to, aby kupić wszystkie interesujące mnie książki oraz materiały audiowizualne."Kiedy skończyłem opowiadać tą historię na ubiegłorocznym szkoleniu kobiecie, która poprosiła mnie o zniżkę, to na zakończenie powiedziałem jej coś takiego: „ Ty także wykorzystaj te umiejętności, które tutaj nabyłaś w swojej pracy, wkładając w to tyle samo energii, ile włożyłaś w próbę przekonania mnie do udzielenia ci zniżki i zobaczysz wtedy, jak bardzo przyjemne uczucie będzie ci towarzyszyło, kiedy przyjeżdżasz na trening, z góry za niego płacisz, stać cię na każdą książkę, taśmę video, kasetę, którą pragniesz mieć."Cieszę się, że mogłem opowiedzieć Ci tę historię, która w tak niewiarygodny wręcz sposób wpłynęła na moje życie sprawiając, że przyjąłem na siebie pełną odpowiedzialność za to wszystko, co się w nim dzieje, jednocześnie w bardzo krótkim czasie osiągając tak dużo: własną, dobrze prosperującą firmę szkoleniową, która z sukcesem funkcjonuje na dwóch rynkach: kanadyjskim i polskim, niezależność finansową, pełną władzę nad tym, jak wykorzystywać własny czas.Teraz chciałbym Ciebie poprosić o to, abyś sam sobie udzielił w myślach odpowiedzi na takie hipotetyczne pytanie.Zastanawiam się, czy już wiesz, czy zanim wyjedziesz z naszego kolejnego wspólnego szkolenia, to podejdziesz do mnie i zadasz mi następujące pytanie: Andrzej, mam szansę na rabat w opłacie za nasz następny wspólny trening?'.Z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że w znakomitej większości przypadków, odpowiedź na to pytanie, po przeczytaniu mojej opowieści będzie brzmiała: „Nie, umiem już tak wiele.Wykorzystam tą wiedzę i sam zarobię na następny trening.Mało tego, będę się przy tym świetnie bawił uświadamiając sobie wciąż rosnące umiejętności."Tą historię przytoczyłem tutaj w taki sposób nie bez powodu.Dzięki temu mogłeś sam przekonać się, jak działa kolejne niewiarygodnie skuteczne narzędzie wywierania wpływu na umysł człowieka, a mianowicie METAFORA.W taki sposób w języku perswazji określamy alegorie i parabole, czyli opowiadania i historie, które w całości mają sens przenośny i są wykorzystywane do przekazania pewnej informacji nie w bezpośredni sposób.Metafora jest więc pewną ramą, która sprawia, że świadomy umysł koncentruje się całkowicie na treści opowiadania, a w tym czasie jego nieświadoma część angażuje się w odkrywanie tego, co tak naprawdę jest w nim ukryte oraz co jest istotą całego przekazu.Prawidłowo skonstruowana metafora umożliwia więc przekazanie informacji lub osiągnięcie określonego rezultatu dużo szybciej i skuteczniej niż tzw.obrazowe linearne objaśnianie.Przypomina mi się w tym miejscu pewne zdarzenie, które miało miejsce na jednym z treningów, w którym brałem udział wiele lat temu.Uczestniczył w nim młody mężczyzna, który miał w życiu zasadę, że jak już coś robił, to zawsze na maksymalnych obrotach.Czymkolwiek się nie zajmował, to musiał to robić najlepiej ze wszystkich.Podobne reguły rządziły jego relacjami z innymi ludźmi.Bardzo chciał, aby każdy człowiek, który znajdował się w jego bezpośrednim otoczeniu, darzył go wielką sympatią, w związku z czym, cały czas bardzo starał się stać duszą towarzystwa, każdemu pomagać, w każdej wolnej chwili z kimś rozmawiać, opowiadać dowcipy.Kłopot był tylko w tym, że my, czyli pozostali uczestnicy tego szkolenia, nie zawsze mieliśmy na to ochotę, co sprawiło, że jego zachowanie już po bardzo krótkim czasie stało się dla nas dość irytujące.Znalazło się parę osób, które w różny sposób próbowały uświadomić mu, że takie postępowanie przynosi rezultaty przeciwne do zamierzonych.Niestety bez rezultatu.Wtedy do akcji wkroczył prowadzący ten warsztat trener, który zadał mu pytanie: „Słuchaj niedawno usłyszałem w trakcie jednej z twoich rozmów, że jesteś zapalonym żeglarzem".Nasz „dusza towarzystwa" odpowiedział natychmiast: „Tak, to jest moja największa życiowa pasja!" Wtedy trener powiedział mu coś takiego: „W takim razie chciałbym, abyś w pełni uświadomił sobie, że twoje postępowanie w stosunku do innych ludzi przynosi takie rezultaty, jak żeglowanie na przebranych żaglach.Dużo wysiłku, hałasu i łopotu, a łódź i tak płynie dużo wolniej, niż na trochę wyluzowanych żaglach.Także wyluzuj trochę!" l ten gość, ku naszemu wielkiemu zdziwieniu naprawdę sobie odpuścił i nareszcie dało się z nim wytrzymać.Ta historia jest doskonała do tego, aby pokazać Ci, jak wspaniałe rezultaty można osiągnąć dzięki dobrze dobranej metaforze.W tym miejscu pewnie od razu postawisz pytanie: „Kiedy metafora jest dobrze dobrana?' Odpowiedź na nie jest prawdopodobnie najistotniejszą informacją, konieczną do skutecznego wywierania wpływu przy wykorzystaniu metafory, także zapamiętaj ją na zawsze! Uwaga! Metafora jest dobrze dobrana wtedy, kiedy doskonale pasuje do sposobu w jaki świat postrzega osoba, na którą wywieramy wpływ! Warto w tym miejscu wyjaśnić, że na sposób postrzegania świata każdego człowieka wpływają przede wszystkim: jego przekonania, wszystkie dotychczasowe doświadczenia życiowe, oczekiwania oraz posiadana wiedza.W opisanej powyżej sytuacji trener odwołał się do istotnych, w świecie tego uciążliwego dla otoczenia mężczyzny, doświadczeń, które były związane z żeglarstwem i posługując się pewnym zjawiskiem, które z pewnością znane jest każdemu, nawet początkującemu żeglarzowi, jako przenośnią skutecznie spowodował zmianę w jego zachowaniu.Jednak nie osiągnąłby z pewnością tak spektakularnego sukcesu, próbując dokonać zmiany przy użyciu metafory, którą byłaby np.bajka o krasnoludkach.Bajka też jest metaforą, która również może stać się wdzięcznym narzędziem wywierania wpływu, ale na to co robią i myślą dzieci.Można ją umiejętnie wykorzystywać do rozwiązywania dziecięcych problemów, opowiadając w zajmujący sposób historię o tym, jak w analogicznej sytuacji poradził sobie bohater z ulubionej bajki, a nawet gry komputerowej.Naiwnością byłoby jednak sądzić, że można w ten sposób wywrzeć skutecznie wpływ na umysł dorosłego, w pełni sprawnego intelektualnie człowieka.Powyższa historia obrazuje jeszcze jedną ciekawą cechę metafory.Nie zawsze musi być ona rozbudowana i długa, aby spowodowała zamierzony rezultat
[ Pobierz całość w formacie PDF ]