[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ciągła działalność w zakresie produkcji dóbr i/lub usługDla przedsiębiorstw społecznych, w odróżnieniu od niektórych tradycyjnych organizacji non-profit, obrona interesów czy redystrybucja pieniędzynie stanowią przedmiotu działalności podstawowej (jak ma to miejsce np.w wielu fundacjach), natomiast są one bezpośrednio zaangażowanew sposób ciągły w produkcję dóbr i/lub oferowanie usług na rzecz osób.Działalność produkcyjna lub/i usługowa stanowi zatem rację bytu lub jedną z podstawowych racji bytu przedsiębiorstw społecznych.2.Wysoki stopień niezależnościPrzedsiębiorstwa społeczne zostały utworzone przez grupę osób na podstawie ich własnego projektu i są one przez te osoby kontrolowane.Mogąone zależeć od subsydiów publicznych, jednak nie są kierowane ani bezpośrednio, ani pośrednio przez instytucje publiczne czy inne organizacje(federacje, przedsiębiorstwa prywatne itd.).Mają one prawo zarówno do wyrażania swoich opinii (voice), jak i do zakończenia swojej działalności(exit).3.Podejmowanie ryzyka ekonomicznego na znaczącym poziomieTwórcy przedsiębiorstwa społecznego ponoszą w całości lub w części ryzyko, które jest z nim nieodłącznie związane.W odróżnieniu odwiększości instytucji publicznych, ich płynność finansowa zależy od wysiłków dokonywanych przez ich członków i pracowników w celuzapewnienia przedsiębiorstwu wystarczających zasobów (tj.finansowych, materialnych i niematerialnych).4.Minimalny poziom zatrudnienia za wynagrodzeniemPodobnie jak tradycyjne organizacje non-profit, przedsiębiorstwa społeczne mogą korzystać z zasobów pieniężnych lub niepieniężnych,z pracowników odpłatnych, jak i z woluntariuszy.Jednak działalność przedsiębiorstwa społecznego wymaga minimalnego poziomuzatrudnienia za wynagrodzeniem.Kryteria społeczne definiujące przedsiębiorstwo społeczne:1.Wyraznie określony cel służenia wspólnocieJednym z podstawowych celów przedsiębiorstw społecznych jest służenie wspólnocie lub specyficznej grupie osób.W tej samej perspektywie na charakterystykę przedsiębiorstw społecznych składa się ich wola promowania znaczenia odpowiedzialnościspołecznej na poziomie lokalnym.2.Inicjatywa pochodząca od grupy obywateliPrzedsiębiorstwa społeczne wywodzą się ze zbiorowej dynamiki, w którą zaangażowane są osoby należące do danej wspólnoty lub grupypodzielającej tę samą wyraznie określoną potrzebę lub cel; wymiar ten jest podtrzymywany w perspektywie czasowej w taki czy inny sposób,nawet jeśli nie należy lekceważyć znaczenia przywództwa często sprawowanego przez jedną osobę lub ograniczone grono kierujących.3.Moc decyzyjna nieoparta na własności kapitałuKryterium to odsyła na ogół do zasady jeden członek jeden głos , a przynajmniej procesu decyzyjnego, w którym prawa głosu w ramachzgromadzenia posiadającego ostatec zną moc dec yz yjną nie są podzielone w zależności od ewentualnego udział u w kapitale.Ponadto, nawet jeśli właściciele kapitału społecznego są istotni, moc podejmowania decyzji na ogół dzielona jest przez nich z innymipodmiotami.4.Dynamika oparta na uczestnictwie, obejmująca poszczególne strony, których dotyczy działalnośćReprezentowanie oraz uczestnictwo użytkowników lub klientów, sprawowanie władzy decyzyjnej przez poszczególne strony uczestniczącew projekcie oraz zarządzanie oparte na uczestnictwie stanowią istotne cechy charakterystyczne przedsiębiorstw społecznych.W wieluprzypadkach jednym z celów przedsiębiorstwa społecznego jest promowanie demokracji na poziomie lokalnym poprzez działalnośćekonomiczną.5.Ograniczenie dystrybucji zyskówO ile przedsiębiorstwa społeczne mogą być organizacjami, których cechą charakterystyczną jest absolutne zobowiązanie do niedokonywaniapodziału zysków, mogą one także stanowić organizacje, które, podobnie jak spółdzielnie w wielu krajach, mają prawo dokonywać podziałuzysków, jednak w sposób ograniczony co pozwala uniknąć zachowań zmierzających do maksymalizacji zysku.yródło: [Defourny 2005, s.52-54].Przedsiębiorczość społeczna i przedsiębiorstwo społeczne są także przedmiotemzainteresowania organizacji obywatelskich, administracji, środowiska akademic-83Rozdział II.Modele ekonomii społecznejkiego w Polsce.Definicje przedsiębiorstwa społecznego wypracowane dotychczasw Polsce mają charakter opisowy (funkcjonalny), nie podmiotowy.Odwołują siędo ujęcia sektorowego [Drucker 1999] przy wyjaśnianiu ich specyfiki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]