[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wypełnienie określa zawartość obiektu (np.jego kolor albo deseń).Atrybuty te można zmieniać za pomocą palet wysuwanych Konturi Wypełnienie.Więcej informacji na temat zmiany domyślnego wypełnieniai konturu można znalezć w sekcji Zmiana stylu domyślnego na stronie 160.Posługując siępaletamiwysuwanymi Wypełnieniei Kontur możnadefiniować wyglądobiektów.Program CorelDRAW umożliwia nadawanie obiektom wypełnienia i konturu.Obiekty tekstowe są obiektami zamkniętymi, więc można określić ich wypełnieniei kontur.Typowe obiekty tekstowe mają wypełnienie, lecz nie mają określonychwłaściwości konturu.Tekstom można nadawać takie dodatkowe atrybuty, jakczcionka, styl, wielkość w punktach oraz odstępy pomiędzy wierszami.Więcejinformacji na ten temat można znalezć w sekcji Praca z tekstem na stronie 367.Wypełnianie obiektówStosując wypełnienie można zmienić wygląd obiektu.W celu wypełnienia obiektuwewnątrz jego obramowania umieszczane są kolory lub desenie.Jeżeli obiekt niezostanie wypełniony lub istniejące wypełnienie zostanie usunięte, będzie onprzezroczysty.Program CorelDRAW umożliwia stosowanie wypełnieniajednolitego, tonalnego, postscriptowego oraz wypełnienia deseniem lub teksturą.Wypełnienia mogą być nadawane określonym obiektom lub można ustawićNadawanie obiektom wypełnień i konturów 231wypełnienie domyślne, dzięki czemu każdy rysowany obiekt będzie miał to samowypełnienie.Ponadto możliwe jest dostosowanie do własnych potrzeb wypełnieńtonalnych, deseniem i teksturą.Do obiektów można również zastosowaćwypełnienie siatkowe.Praca z wypełnieniami podstawowymiProgram CorelDRAW umożliwia stosowanie wypełnień jednolitych, będącychobszarami o jednym, stałym kolorze.Kolor wypełnienia można wybierać z modelikolorów, palet i obszarów mieszania kolorów.Domyślnie wyświetlany jest modelkolorów CMYK i niestandardowa paleta kolorów.Po włączeniu funkcji Wypełniajkrzywe otwarte , można nadawać wypełnienia każdemu obiektowi będącemukrzywą.Usuwając wypełnienie, można również uzyskać obiekt przezroczysty.Stosowanie wypełnienia jednolitegoWypełnienia jednolite można stosować, posługując się oknem dialogowymWypełnienie jednolite, narzędziem Interakcyjne wypełnienie lub ekranowąpaletą kolorów.Okno dialogowe Wypełnienie jednolite pozwala uzyskać większąkontrolę nad wypełnieniem.Pozostałe metody umożliwiają szybsze i prostszestosowanie kolorów.Ponadto, narzędzie Interakcyjne wypełnienie używanewraz z ekranową paletą kolorów pozwala mieszać kolory wypełnienia jednolitego.Informacje na temat wybierania kolorów z określonego modelu kolorów możnaznalezć w sekcji Praca z kolorami na stronie 331.Aby nadać wypełnienie jednolite przy użyciu okna dialogowego Wypełnieniejednolite:1 Zaznacz obiekt za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Otwórz paletę wysuwaną Wypełnienie , po czym naciśnij przycisk Wypełnienie jednolite (okno dialogowe).3 Z listy Model wybierz odpowiedni model kolorów.4 Kliknij kolor z paska lub selektora kolorów.Możliwe jest również podanie wartości składowych koloru w odpowiednichpolach.232 CorelDRAW: Rozdział 6Aby zastosować wypełnienie jednolite przy użyciu narzędzia Interakcyjnewypełnienie :1 Zaznacz obiekt za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Otwórz paletę wysuwaną Interakcyjne wypełnienie i uaktywnij narzędzie Interakcyjne wypełnienie.3 Z wyświetlanej na pasku właściwości listy typów wypełnień wybierz pozycję Jednolite.4 Z listy Typ wypełnienia jednolitego wybierz odpowiedni model kolorów.5 Dopasuj kolor, wpisując wartości jego poszczególnych składowychw odpowiednich polach, po czym naciśnij klawisz ENTER.Aby nadać wypełnienie jednolite przy użyciu palety kolorów:1 Zaznacz obiekt za pomocą narzędzia Wskaznik.2 W wyświetlanej na ekranie palecie kolorów kliknij odpowiedni kolor.Kolory z palety kolorów można przeciągać na dowolny obiekt.Wskaznik myszyprzesuwany nad obiektem zmienia swój kształt, wskazując, gdzie dany kolorzostanie zastosowany.Naciśnięcie klawisza SHIFT w trakcie przeciąganiakoloru nad obiektem spowoduje zastosowanie go tylko do atrybutuwypełnienia danego obiektu.Aby uzyskać szybki dostęp do kolorów, na ekranie można umieścić wiele paletkolorów.Aby za pomocą palety kolorów mieszać kolory:1 Zaznacz obiekt za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Naciśnij i przytrzymaj klawisz CTRL, po czym kliknij kolor z palety kolorów.Przycisk myszy należy zwolnić przed zwolnieniem klawisza CTRL.Zarządzanie wypełnieniamiDostępne w programie CorelDRAW narzędzia Pipeta i Puszka z farbąumożliwiają kopiowanie i wklejanie z jednego obiektu do drugiego kolorówwypełnienia i konturu.Aby skopiować wypełnienie lub kontur do innego obiektu:1 Otwórz paletę wysuwaną Pipeta i uaktywnij narzędzie Pipeta.2 Aby określić obszar wyboru, naciśnij jeden z następujących przycisków:Nadawanie obiektom wypełnień i konturów 233 Wypełnienie/Kontur umożliwia wybranie wypełnienia lub konturu, 1X1 umożliwia wybranie koloru z obszaru o rozmiarze 1x1, 3X3 umożliwia wybranie koloru z obszaru o rozmiarze 3x3, 5X5 umożliwia wybranie koloru z obszaru o rozmiarze 5x5, Zaznaczenie umożliwia zaznaczenie obszaru markizą.3 Kliknij obiekt, którego wypełnienie chcesz skopiować.4 Otwórz paletę wysuwaną Pipeta i uaktywnij narzędzie Puszka z farbą.5 Zaznacz obiekt, do którego chcesz wkleić wypełnienie.Skopiowane wypełnienia mogą nie odpowiadać pierwotnym wypełnieniom.W niektórych przypadkach po wklejeniu wypełnienia wyświetlany jestnajbliższy odpowiednik koloru RGB
[ Pobierz całość w formacie PDF ]