[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale nie może to być  swoboda doty-czÄ…ca obszaru przyzwolenia na negacjÄ™ norm moralnych (w tym norm moralnych ogólnieważnych w rodzaju  nie rób krzywdy ) i spoÅ‚ecznych.WspółczeÅ›ni wychowawcy skupieni w różnych instytucjach i rzeczywiÅ›cie zatroskanio dobro wychowanka i rodziny, czÄ™sto stajÄ… w obliczu dylematu, dajÄ…cego siÄ™ przedstawićpytaniem: Jakie jest usytuowanie  edukacji w systemie wartoÅ›ci podopiecznego i jego rodziny,skoro funkcjonowanie tego podopiecznego narusza liczne nieraz zasady i normy współżycia?Towarzyszy temu refleksja dotyczÄ…ca jakoÅ›ci przystosowania czÅ‚owieka do życia spoÅ‚ecz-nego w sposób warunkujÄ…cy sukces systemowy  zarówno indywidualny, jak i zbiorowy.W literaturze specjalistycznej obecny jest poglÄ…d, że czÅ‚owiek spoÅ‚ecznie przystosowa-ny jest gotowy przejawiać zachowania sÅ‚użące zaspokojeniu jego potrzeb osobistych, alez uwzglÄ™dnieniem pozytywnego zapotrzebowania spoÅ‚ecznego (Spionek, 1975, 18).Uzna-jÄ…c użyteczność tego poglÄ…du Å‚atwo jest wskazać, że zachowania trudne wychowawczo/za-burzone, bÄ™dÄ… utrudniać lub (w przypadku ich wiÄ™kszego natężenia), wrÄ™cz uniemożliwiaćosiÄ…gniÄ™cie sukcesu wychowawczego.Zwykle nie powinno być trudnoÅ›ci z informowaniem wychowanków, które z ich zacho-waÅ„ sÄ… pozytywne, czyli dobrze sÅ‚użą rozwojowi indywidualnemu i spoÅ‚ecznemu.ZdarzasiÄ™ jednak, że przejawiane przez podopiecznych zachowania nie sÄ… w porÄ™ i skutecznie ko-rygowane.Może to być wynikiem wielu okolicznoÅ›ci, w tym m.in.zwiÄ…zanych z poziomemwspółpracy miÄ™dzyinstytucjonalnej i jakoÅ›ciÄ… przygotowania merytorycznego wychowaw-ców/pracowników instytucji.Naturalnie, nie można zapomnieć o przejawianej przez rodzi-ny wychowanków wychowalnoÅ›ci, rozumianej jako gotowość do pozytywnego zareagowa-nia na oferowane im oddziaÅ‚ywania wychowawcze.Dla pedagogów oczywiste jest, że jeÅ›liwychowanek i jego Å›rodowisko nie otrzymajÄ… w porÄ™ informacji o szkodliwoÅ›ci niektórychzachowaÅ„  nieuchronnie dojdzie do eskalacji problemów i znacznie trudniej bÄ™dzie możnaje korygować niż we wstÄ™pnych fazach wystÄ…pienia.130 TrudnoÅ›ci wychowawcze w okresie adolescencji  diagnoza, oddziaÅ‚ywania, efektyUczniowskie zachowania trudne a system wychowawczyStosowanie pojęć  trudnoÅ›ci wychowawcze czy  zachowania trudne , wymaga wiÄ™csprecyzowania.W niniejszym artykule przedmiotem zainteresowania sÄ…:" zachowania negatywnie eskalujÄ…ce, nasilajÄ…ce siÄ™, co przy braku korekty wychowaw-czej może doprowadzić nawet do postaci antyspoÅ‚ecznej;" zachowania trudno korygowalne w wyniku wystÄ…pienia u wychowanków (i ich ro-dzin) niskiego poziomu wychowalnoÅ›ci;" zachowania godzÄ…ce bezpoÅ›rednio w dobro drugiego czÅ‚owieka, nawet na najmniej-szym poziomie nasilenia (naturalnie chodzi także o zachowania przemocowe);" zachowania negatywne, przejawiane na tle rówieÅ›niczych grup podkulturowo dewia-cyjnych.PrzyjÄ™ty zakres oznacza, że w treÅ›ci artykuÅ‚u nie znajdÄ… siÄ™ szersze odniesienia do zacho-waÅ„ dajÄ…cych siÄ™ skorygować w toku bieżących standardowych oddziaÅ‚ywaÅ„ wychowaw-czych.Sytuacje, gdy wychowawcy podejmujÄ… wysiÅ‚ek zwiÄ…zany z bieżącÄ… korektÄ… zachowaÅ„uczniowskich sÄ… codzienne i jest to wpisane w rzeczywistość np.szkół.ArtykuÅ‚ omawiawiÄ™c zachowania niejako poważniejsze, mogÄ…ce skutkować negatywnie w wymiarze spo-Å‚ecznie szerszym (np.caÅ‚ej klasy szkolnej, placówki, wpÅ‚ywać na zmianÄ™ indywidualnieuznawanych systemów wartoÅ›ci wychowanków).Znaczna część omawianych w artykule zachowaÅ„ jest przedmiotem zainteresowaniaprawa.System norm prawnych dotyczÄ…cych nieletnich i rodziny (prawo rodzinne i prawodotyczÄ…ce rodziny), jest zÅ‚ożony i skÅ‚ada siÄ™ z wielu regulacji.Obecnie celowe jest przywoÅ‚a-nie dwóch charakterystycznych dokumentów: ustawy o postÄ™powaniu w sprawach nieletnich(Dz.U.2010 Nr 33, poz.178) i kodeksu rodzinnego i opiekuÅ„czego (tekst jednolity, obowiÄ…-zujÄ…cy od 11 VII 2012: Dz.U.2012 Nr 131, poz.788).Analiza licznych opracowaÅ„ specjalistycznych, w także wÅ‚asna dziaÅ‚alność diagno-styczna (zob.Wach, 2009), pozwalajÄ… na wskazanie, że w etiologii zachowaÅ„ uznawanychza trudne wychowawczo, dostrzegalne jest wystÄ™powanie charakterystycznych zwiÄ…zkówzależnoÅ›ciowych miÄ™dzy dysfunkcjami rodziny, patologiami instytucji wspomagajÄ…cycha trudnoÅ›ciami wychowawczymi o charakterze eskalujÄ…cym.WystÄ™pujÄ… tu skomplikowanezależnoÅ›ci o charakterze cyrkularnym i nie da siÄ™ jednoznacznie wskazać linearnie rozu-mianych  przyczyn i skutków.Efekty zaniedbaÅ„ systemowych w dziedzinie wychowaniamÅ‚odzieży i wspierania rodzin, skorelowane z niskim poziomem pozytywnej kontroli spo-Å‚ecznej, sÄ… z reguÅ‚y trudne do wychowawczego opracowania.StopieÅ„ komplikacji sytuacjidodatkowo roÅ›nie w przypadkach wystÄ™powania obciążeÅ„ Å›rodowiskowych, zwiÄ…zanychz ekskluzjÄ… spoÅ‚ecznÄ…, wyuczonÄ… bezradnoÅ›ciÄ… czy kryminogennoÅ›ciÄ….PodkreÅ›lenia wymaga znaczenie dysfunkcji w obszarze wychowania rodzinnego.Szcze-gólnie chodzi o rodzicielski wpÅ‚yw modelujÄ…cy zachowania adolescentów.Element ten wy-stÄ™puje praktycznie w etiologii wszystkich przypadków zachowaÅ„ trudnych i celowe jestzadanie ogólnie diagnozujÄ…cego pytania o kompetencje spoÅ‚eczne rodzin/rodziców.Sprawajest poważna, bo w Å›wietle licznych analiz i doÅ›wiadczeÅ„, uzasadniona staje siÄ™ teza mówiÄ…-ca o tym, że dysfunkcje w tym obszarze nakazujÄ… zaliczyć rodzinÄ™ do krÄ™gu wykluczonychspoÅ‚ecznie, lub co najmniej takim stanem zagrożonych.131 Tomasz WachDo istotnych czynników zaburzajÄ…cych jakość spoÅ‚ecznego funkcjonowania rodzin na-leży niestety zaliczyć także ubóstwo.Czynnik biedy nasila siÄ™ w odniesieniu do licznychgrup spoÅ‚ecznych i uzasadnione jest podkreÅ›lanie koniecznoÅ›ci podejmowania jakichÅ›przedsiÄ™wzięć zaradczych.Mimo, że ubóstwo jest ludzkoÅ›ci znane i zostaÅ‚o szeroko opisa-ne w literaturze (Holla, 2011, 122), to oczywiÅ›cie konieczne jest analizowanie okolicznoÅ›ciwspółczeÅ›nie z nim zwiÄ…zanych.Ponieważ deficyty wychowawcze w rodzinach nie majÄ… bynajmniej prostej etiologiii najczęściej sÄ… efektem dziaÅ‚ania wielu zÅ‚ożonych okolicznoÅ›ci, to zasadne jest pytanieo cechy skutecznych dziaÅ‚aÅ„ wychowawczo-korekcyjnych (wspierajÄ…cych), podejmowanychwobec tych Å›rodowisk.W Å›wietle dostÄ™pnej wiedzy teoretycznej i praktycznej, możliwe jestwskazanie na taki katalog i warto dodać, że nie musi on być zbytnio szeroki.PodkreÅ›lajÄ…c zÅ‚ożoność omawianej problematyki, za głównÄ… cechÄ™ podejmowanychczynnoÅ›ci wychowawczych należy uznać usystematyzowanie.Oznacza to planowość po-dejmowanych dziaÅ‚aÅ„, poprzedzonych prawidÅ‚owÄ… diagnozÄ….Powinny to być przedsiÄ™wziÄ™-cia zindywidualizowane wobec osób i ich wÄ…skich Å›rodowisk (rodzin).Powinny być takżenacechowane możliwoÅ›ciÄ… realizacyjnÄ…, co oznacza, że planować i wdrażać można tylko tez nich, które poddadzÄ… siÄ™ weryfikacji poprzez koÅ„cowe kryterium skutecznoÅ›ci, ale natu-ralnie ich projektowanie musi mieć solidne podÅ‚oże teoretyczne, wykorzystujÄ…ce podejÅ›cieinterdyscyplinarne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl