[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[.]Do spraw szczególnie ważnych i charakterystycznych należy stosunek do pieniÄ…-dza.W Radach dla mÅ‚odego kupca Franklin pisaÅ‚: PamiÄ™taj, że czas to pieniÄ…dz.Ten,kto może zarobić dziesięć szylingów dziennie swojÄ… pracÄ…, a idzie sobie na pół dnia naspacer albo przez pół dnia siedzi bezczynnie, ten, choćby wydaÅ‚ tylko sześć pensóww czasie swojej bezczynnoÅ›ci czy rozrywki, nie powinien tego uważać za jedyny swójwydatek; naprawdÄ™ bowiem wydaÅ‚, a raczej wyrzuciÅ‚ pięć jeszcze szylingów.2Zob.Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeÅ‚.J.MiziÅ„ski, Lublin 1994 (przyp.red.tomu).374Maria Ossowska KLASYCZNY MODEL MORALNOZCI MIESZCZACSKIEJ.PamiÄ™taj, że kredyt to pieniÄ…dz.Jeżeli ktoÅ› zostawia pieniÄ…dze w moich rÄ™kach potym terminie, w jakim powinny byÅ‚y być zwrócone, darowuje mi procenty albo to,czego mogÄ™ przy pomocy tych pieniÄ™dzy w tym czasie dokonać.Można w ten sposóbdojść do poważnej sumy, jeżeli siÄ™ ma dobry i szeroki kredyt i jeżeli siÄ™ zeÅ„ robidobry użytek.PamiÄ™taj, że pieniÄ…dz z natury jest pÅ‚odny i posiada moc rozrodczÄ… [.].PieniÄ…dzmoże rodzić pieniÄ…dz, jego dzieci mogÄ… rodzić dalsze itd.Pięć szylingów, którymi siÄ™obraca, zmieniajÄ… siÄ™ w sześć, przy dalszym obrocie w siedem i trzy pensy itd., aż stajÄ…siÄ™ setkÄ… funtów.Im wiÄ™cej ich jest, tym wiÄ™cej produkujÄ… przy każdym obrocie, także zyski rosnÄ… coraz prÄ™dzej.Kto zabija proÅ›nÄ… Å›winiÄ™, zabija caÅ‚e jej potomstwo dotysiÄ™cznego pokolenia.Kto morduje koronÄ™, ten niszczy wszystko, co mogÅ‚aby onaprzynieść, caÅ‚e nawet dziesiÄ…tki funtów.Trudno o mocniejsze stwierdzenie twórczego charakteru pieniÄ…dza i o bardziejznamienne upomnienie dla czytelnika niż maksyma: c z a s t o p i e -n i Ä… d z.Franklin forsuje w cytowanych ustÄ™pach nie rentierskie ciuÅ‚actwo, leczobracanie kapitaÅ‚em dyrektywa tak ważna dla mÅ‚odego kapitalizmu.Zapewnenie jest on jak o tym bÄ™dzie jeszcze pózniej mowa pierwszym, który zalecaÅ‚bogacenie siÄ™, ale to przeliczanie c z a s u n a p i e n i Ä… d z , ta troskao nietracenie ani chwili i o to, by ta postawa życiowa staÅ‚a siÄ™ p o ws z e c h -n Ä… , wnoszÄ… coÅ› nowego ksztaÅ‚tujÄ…c ethos, w którym Europa i Ameryka oddala-jÄ… siÄ™ szczególnie od kultur azjatyckich.Niejedni komentatorzy Franklina robili z tych dyrektyw karykaturÄ™.A jednak war-to siÄ™ nad nimi zastanowić poważnie i przyjrzeć siÄ™ im z perspektywy dziejów jakopewnej odmianie mÄ…droÅ›ci życiowej, charakterystycznej dla kapitalizmu.Jakw mÄ…droÅ›ci życiowej starożytnych, tak i tutaj sprawÄ… centralnÄ… jest zdobycie nieza-leżnoÅ›ci.MÄ™drzec stoicki uzyskiwaÅ‚ niezależność przez odebranie wartoÅ›ciwszystkiemu prócz wÅ‚asnego poziomu moralnego.MÄ™drzec epikurejski przezwyleczenie siÄ™ z lÄ™ków i umiejÄ™tnoÅ›ci cieszenia siÄ™ byle czym.Obie te niezależ-noÅ›ci byÅ‚y dostÄ™pne tylko dla ludzi wyjÄ…tkowych.MÄ™drzec stoicki miaÅ‚ stanowićrzadkość takÄ… jak feniks.MÅ‚ody kapitalizm ofiarowuje ludziom nieporównaniebardziej demokratycznÄ… niezależność, niezależność zdobytÄ… przez pieniÄ…dz.WÅ‚asnakariera Franklina byÅ‚a dla niego dowodem, że ta droga jest otwarta przed każ-dym.W pouczeniach pt.Jakim sposobem można mieć zawsze pieniÄ…dze w kieszeni.,czytamy: Niechaj poczciwość bÄ™dzie jakoby duszÄ… twojej duszy i nie zapominaj nigdyzachować kilku groszy z zarobku po obliczeniu i zaspokojeniu wszelkich wydatków,wtenczas dosiÄ™gniesz szczytu szczęśliwoÅ›ci, a niepodlegÅ‚ość bÄ™dzie twojÄ… tarczÄ… i pu-klerzem, twoim heÅ‚mem i twojÄ… koronÄ….Tyle rzeczy ważnych kupionych za takniewielkÄ… cenÄ™!Cytowane wyżej wyjÄ…tki z Franklina sÅ‚użyÅ‚y Maxowi Weberowi do ilustrowania te-zy, że w moralnoÅ›ci wyrosÅ‚ej z purytanizmu robienie pieniÄ™dzy stawaÅ‚o siÄ™ p o wo -Å‚ a n i e m, co miaÅ‚o być osobliwoÅ›ciÄ… tego ethosu w porównaniu z hasÅ‚em enrichis-sez vous, gÅ‚oszonym np.w porewolucyjnej Francji.[.] U czÅ‚owieka peÅ‚nego dobro-dusznoÅ›ci i humoru, jakim byÅ‚ Franklin, nie ma w gÅ‚oszonych przezeÅ„ hasÅ‚ach aniżadnego rygoryzmu, ani patosu religijnego, ale jest faktem niezaprzeczonym, że odrobienia pieniÄ™dzy uzależniona jest u niego c n o t a.PiszÄ…c o wydawanym przezsiebie kalendarzu, Franklin mówiÅ‚: WypeÅ‚niÅ‚em niewielkie wolne miejsce miÄ™dzy od-375Maria Ossowska KLASYCZNY MODEL MORALNOZCI MIESZCZACSKIEJ.znaczajÄ…cymi siÄ™ czymÅ› dniami kalendarza zdaniami o charakterze przysłów, takimiprzede wszystkim, które nakÅ‚aniaÅ‚y do pracowitoÅ›ci i oszczÄ™dnoÅ›ci jako Å›rodkówzdobycia majÄ…tku i t y m s a my m d o z a p e wn i e n i a s o b i ec n o t y [podkreÅ›lenie M.O.], ponieważ trudno jest biednemu czÅ‚owiekowi postÄ™po-wać uczciwie, w myÅ›l przysÅ‚owia «pusty worek nie może stać prosto».[.] Ta myÅ›lwraca u Franklina wielokrotnie w różnych postaciach. Kto zle ubrany, ten pozbawionycnoty , gÅ‚osi np.kalendarz z 1736.[.]W etykach arystokratycznych [.] cnota uzależniona jest od stanu posiadania niewprost, ale poÅ›rednio.Szlachetność idzie za pochodzeniem, a pochodzenie, co rozu-mie siÄ™ samo przez siÄ™, jest zwiÄ…zane z pewnym poziomem majÄ…tkowym.Ethos szlachecki nie pozwalaÅ‚ na zaabsorbowanie pieniÄ…dzem, ethos Franklina nietylko zezwalaÅ‚, ale zalecaÅ‚ nawet czas na pieniÄ…dze przeliczać.Franklinw autobiografii i listach pamiÄ™ta wszystkie ceny.WspominajÄ…c o tym, jak jego gospo-darstwo dorabiaÅ‚o siÄ™ powoli naczyÅ„ porcelanowych, podaje kwotÄ™, w jakiej wyraża siÄ™posiadany przez niego obecnie zasób porcelany.PrzysyÅ‚ajÄ…c żonie z Anglii jedwabna sukniÄ™ jako prezent z okazji sukcesu dyplomatycznego, odniesionego na rzecz kolo-nii, nie zapomina nadmienić, ile zapÅ‚aciÅ‚ za jard.W czasie pierwszego pobytu w AngliiFranklin przyjazniÅ‚ siÄ™ z mÅ‚odym poetÄ… i jego ukochanÄ….Gdy ten na pewien czas wy-jechaÅ‚ powierzajÄ…c samotnÄ… kobietÄ™ opiece przyjaciela, Franklin nazbyt serdecznie zajÄ…Å‚siÄ™ opuszczonÄ…, co spowodowaÅ‚o zerwanie miÄ™dzy przyjaciółmi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]