X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pięćset tysięcy stadeł posiadać będzie od stu franków do trzech tysięcy frankówrocznej renty, pięciuset zaś tysiącom kobiet przyznamy owe warunki, jak widzieliśmy nie-zbędne, aby stanąć w rzędzie przyzwoitych kobiet.Według obliczeń, którymi zakończyliśmy poprzednie rozmyślanie statystyczne, wypadniepotrącić z tej sumy sto tysięcy jednostek; możemy zatem uważać za fakt matematycznie udo-wodniony, iż Francja liczy ledwie czterysta tysięcy kobiet, których posiadanie może dostar-czyć owych wybrednych i rozkosznych upojeń, jakich mężczyzna o wybrednym smaku po-szukuje w miłości.W tym miejscu musimy wtrącić małą uwagę pod adresem adeptów, dla których przezna-czone jest to dzieło.Miłość, w naszym pojęciu, nie składa się jedynie z kilku ukradkowychrozmów, natarczywych próśb i nalegań, kilku nocy upojeń i mniej lub więcej umiejętnychpieszczot oraz owego odruchu miłości własnej zwanego zazdrością.Naszych czterysta tysięcykobiet nie należy z pewnością do rzędu tych, o których można powiedzieć:  Najpiękniejszadziewczyna pod słońcem nie może dać więcej, niż posiada.Och, nie! Kobiety, o którychmówimy, obdarzone są hojnie całym bogactwem skarbów, które czerpią z naszej rozpalonejwyobrazni, i, przeciwnie, umieją sprzedać bardzo drogo to, czego nie posiadają, aby wyna-grodzić powszedniość tego, co mają do oddania.Czyliż całując rękawiczkę gryzetki potrafiłbyś odczuć większą sumę szczęścia, nizli godać jest w stanie owo pięciominutowe zadowolenie zmysłów, które znajdziesz w objęciachpierwszej lepszej?Czy może pogwarka ze sklepową dziewczyną potrafi obudzić w tobie nadzieję jakichś nie-ziemskich rajów?W stosunku z kobietą niżej od ciebie położoną wszystkie rozkosze miłości własnej są pojej stronie.Ty sam nie masz poczucia szczęścia, jakie dajesz.Inna rzecz w stosunku z kobietą stojącą wyżej od ciebie majątkiem lub pozycją: tu podraż-nienia próżności są olbrzymie i obustronne.Mężczyzna nigdy nie zdoła podnieść kochanki dosiebie; natomiast kobieta faktem swego wyboru stawia kochanka tak wysoko, jak stoi onasama. Ja mogę rodzić książąt, gdy książę możesz płodzić jedynie bękartów!  oto tryskają-ca prawdą odpowiedz.Jeśli miłość jest pierwszą z namiętności, to dlatego, iż gra na wszystkich równocześnie.Większy lub mniejszy stopień uczucia zależy od ilości strun, trącanych w naszym sercu pa-luszkami pięknej kochanki.Biron19, syn złotnika, wstępujący w łoże księżnej Kurlandii i podsuwający jej do podpisuakt, mocą którego staje się panem kraju, zostawszy wprzód panem serca młodej i pięknejwładczyni, oto typ szczęścia, jakiego ma dostarczyć swoim kochankom naszych czterystatysięcy kobiet.Aby móc kroczyć, jak po gładkiej posadzce, po masie głów tłoczących się w salonie, trze-ba zostać koniecznie wybrańcem jednej z tych kobiet na świeczniku.A któż z nas nie marzyw skrytości o panowaniu, o władzy?Ku tej zatem najświetniejszej cząstce narodu zmierzać będą ataki wszystkich mężczyzn,którym wychowanie, zdolności lub zręczność dają prawo grać jakąś rolę w owej uprzywile-jowanej warstwie stanowiącej czoło społeczeństwa; w tej klasie jedynie znajduje się kobieta,której serca i cnoty nasz symboliczny Mąż postanowił bronić do upadłego.19Ernest Johann B i r o n, właściwie B i r e n (1690 1772)  wszechwładny faworyt księżny kurlandzkiejAnny Iwanowny, pózniejszej carowej Anny.33 Czy te uwagi, odnoszące się do wyboru arystokracji niewieściej, znajdą zastosowanie i winnych warstwach, czy nie  cóż to znaczy? To, co jest prawdziwe dla tych kobiet, tak wy-kwintnych w ułożeniu, wysłowieniu i myślach, kobiet, u których wychowanie rozwinęło za-miłowanie do sztuki, zdolność zastanawiania się, czucia, uświadamiania wrażeń, które posia-dają tak wydelikacone poczucie form i zwyczajów i dyktują prawa życiu towarzyskiemuFrancji  to samo musi być trafne dla kobiet wszystkich ras i narodów.Człowiek o wyższymumyśle, dla którego książka ta jest przeznaczona, posiada niezawodnie pewną optykę myślo-wą, która pozwoli mu odmierzyć nasilenie światła dla każdej klasy ludności i ocenić, w jakichstrefach cywilizacji dane spostrzeżenie nie traci jeszcze swej mocy.Czy nie jest teraz, z punktu widzenia moralności, rzeczą pierwszorzędnego znaczeniaokreślić liczbę cnotliwych kobiet, która może się mieścić wśród tych czarujących istot? Czyżto nie jest kwestia wprost matrymonialno narodowa?34 ROZMYZLANIE CZWARTEO kobiecie cnotliwejJądro rzeczy leży może nie w zagadnieniu, ile jest cnotliwych kobiet, ale raczej w pytaniu,czy przyzwoita kobieta może pozostać cnotliwą.Aby lepiej rozjaśnić ten zasadniczy punkt, odbądzmy z kolei szybki przegląd męskiej lud-ności.Z piętnastu milionów mężczyzn odrzućmy od razu dziewięć milionów Dwurękich o trzy-dziestu dwu kręgach i wezmy pod skalpel analizy tylko pozostałe sześć milionów.Wprawdziez łona tej fermentującej masy społecznej wyskakują nierzadko postacie, jak Marceau, Mass-�na, Rousseau, Diderot, Rollin20; tutaj jednakże z rozmysłu popełniać będziemy niedokładno-ści [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.