[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten wkÅ‚ad jest zawsze częściowy, gdyż trzontreÅ›ciowy programu stanowi dorobek naukowy i cywilizacyjny ludzkoÅ›ci, niemoż-liwy do zastÄ…pienia jakimkolwiek wysiÅ‚kiem jednorazowym, indywidualnym lubzbiorowym.WkÅ‚ad treÅ›ci, rozumiany jako projekt odpowiednich czynnoÅ›ci ucz-niów, jest jednak niezbÄ™dny i zmiany porzÄ…dku ich wprowadzania ( nowe pasjanseukÅ‚adane starymi kartami ) nie wystarczÄ…, by program nazwać autorskim.Zasady doboru treÅ›ci ksztaÅ‚cenia byÅ‚y różnie kodyfikowane w literaturze dy-daktycznej (Niemierko, 1990a, s.259 261).Kryteria, którymi posÅ‚ugujÄ… siÄ™ na-uczyciele, selekcjonujÄ…c dawne i dobierajÄ…c nowe elementy treÅ›ci, można upo-rzÄ…dkować w trzy krÄ™gi (tamże, s.263):I.Perspektywa kontekstowa  wartoÅ›ciowanie czynnoÅ›ci ucznia ze wzglÄ™du na:a.pewność naukowÄ… i spoÅ‚ecznÄ…, pozwalajÄ…cÄ… wierzyć, że czynnoÅ›ci prze-trwajÄ… caÅ‚y okres, w którym uczeÅ„ może ich potrzebować (tu mamy zród-Å‚o konserwatyzmu programów budowanych przez ostrożnych autorów),b.użyteczność, polegajÄ…cÄ… na zastosowaniach poza procesem ksztaÅ‚cenia:w życiu osobistym i w pracy, obecnie i w przyszÅ‚oÅ›ci (to kryterium byÅ‚o,zdaniem Benjamina, zaniedbane już w epoce paleolitu.).II.Perspektywa programowa bliższa  dobór czynnoÅ›ci ucznia wykazujÄ…cych:a.Å‚atwość dla typowego ucznia, oznaczajÄ…cÄ… ekonomiczność siÅ‚ i Å›rod-ków zużytych na ich opanowanie, a także korzyÅ›ci motywacyjne, jakiedaje Å›wiadomość postÄ™pu w uczeniu siÄ™,b.niezbÄ™dność na danym etapie ksztaÅ‚cenia i w danym przedmiocieszkolnym ze wzglÄ™du na powiÄ…zania z innymi czynnoÅ›ciami, które sÄ…od nich zależne (wymagajÄ… tych wÅ‚aÅ›nie wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›cijako podstawy).III.Perspektywa programowa dalsza  dobór czynnoÅ›ci wykazujÄ…cych:a.transfer, to jest przenoszenie siÄ™ wprawy na kolejne czynnoÅ›ci ze wzglÄ™-du na podobieÅ„stwo warunków wykonania i struktury wewnÄ™trznejdo warunków i struktury opanowanej czynnoÅ›ci,b.doniosÅ‚ość teoretycznÄ… dla innych przedmiotów szkolnych i dla wyż-szych etapów ksztaÅ‚cenia, co oznacza użyteczność odroczonÄ… (dośćtrudnÄ… do zaakceptowania przez dzieci i mÅ‚odzież).Kryteria wymienione jako pierwsze w każdym krÄ™gu (i oznaczone literÄ… a)obejmujÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci swoiste elementów treÅ›ci ksztaÅ‚cenia, wykazywane przeznie stale, w wielu ukÅ‚adach elementów treÅ›ci ksztaÅ‚cenia.Nauczyciel wybieraczynność, która (I) wydaje mu siÄ™ ważna, ugruntowana w nauce i kulturze, (II)zadowalajÄ…co przystÄ™pna dla jego uczniów przy metodach i Å›rodkach, jakimiwww.waip.com.pl B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 5.Autorskie programy ksztaÅ‚cenia148dysponuje, (III) stanowiÄ… pomost do szerszej wiedzy i wyższych umiejÄ™tnoÅ›ci,jakie uczeÅ„ może zdobyć.TakÄ… czynnoÅ›ciÄ… może być na przykÅ‚ad  analiza mo-tywacji bohatera opowiadania do okreÅ›lonego dziaÅ‚ania ,  planowanie ekspery-mentów dotyczÄ…cych warunków rozwoju organizmów żywych ,  rozgrzewaniemięśni przed podjÄ™ciem wysiÅ‚ku fizycznego.Kryteria wymienione jako drugie w każdym krÄ™gu (oznaczone literÄ… b) obej-mujÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci strukturalne tych elementów, wykazywane w powiÄ…zaniuz innymi elementami w okreÅ›lonych ukÅ‚adach.Do tworzonego przez siebie pro-gramu nauczyciel wÅ‚Ä…cza czynnoÅ›ci, które sÄ… uczniom potrzebne (I) poza szkoÅ‚Ä…,(II) do uczenia siÄ™ danego przedmiotu w danej klasie, (III) do uczenia siÄ™ innychprzedmiotów i w szkoÅ‚ach wyższego szczebla.PrzykÅ‚adami takich czynnoÅ›ci mogÄ…być:  przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania siÄ™ po drogach publicznych , posÅ‚ugiwanie siÄ™ pojÄ™ciem funkcji ,  analiza i krytyka zródeÅ‚ historycznych.RozsÄ…dnÄ… strategiÄ… konstruktorskÄ… jest posÅ‚ugiwanie siÄ™ tymi szeÅ›cioma kry-teriami naraz, wyważajÄ…c ich znaczenie wedÅ‚ug dziedziny treÅ›ci ksztaÅ‚cenia, wie-ku i poziomu osiÄ…gnięć uczniów oraz ich obecnych i przyszÅ‚ych potrzeb.Wszak-że bywa tak, że jedno z kryteriów dominuje nad pozostaÅ‚ymi i wówczas programreprezentuje okreÅ›lony kierunek dydaktyczny:1.Esencjalizm (Ia), akcentujÄ…cy poznawanie podstaw dyscyplin naukowych.2.Utylitaryzm (Ib), dajÄ…cy pierwszeÅ„stwo pożytkowi praktycznemu.3 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl