[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZwiatÅ‚omierz może jedynie pomóc zapewnić takienastawy aparatu, dzi¹ki którym zdj¹cie nie b¹dzie przeÅ›wietlone bÄ…dz niedoÅ›wietlone.Najlepsze rezultaty otrzymasz wi¹c wtedy, gdy odczytasz wyniki pomiaru Å›wiatÅ‚a, a na-st¹pnie sam podejmiesz decyzj¹ dotyczÄ…cÄ… wyboru najlepszych parametrów ekspozycji.W praktyce Å›wiatÅ‚omierz ogranicza si¹ do pomiaru poziomu jasnoÅ›ci (luminancji) Å›wiatÅ‚aodbijanego od obiektów widocznych w obiektywie.To, czy badana jest luminancja caÅ‚egouj¹cia czy tylko maÅ‚ego wycinka, zależy od wyboru systemu pomiaru Å›wiatÅ‚a.Na rysunku 7.14 pokazano szachownic¹ zawierajÄ…cÄ… identycznÄ… liczb¹ czarnych i bia-Å‚ych kwadratów.GdybyÅ› skierowaÅ‚ na niÄ… Å›wiatÅ‚omierz, przekonaÅ‚byÅ› si¹, że odbija ona18% padajÄ…cego na niÄ… Å›wiatÅ‚a.W wi¹kszoÅ›ci przypadków tonacja typowej sceny ulegapodobnemu uÅ›rednieniu, co oznacza, że scena odbija 18% Å›wiatÅ‚a, które na niÄ… pada.Ponieważ mierzona jest tylko luminancja (bez uwzgl¹dnienia koloru), 18-procentowypoziom Å›wiatÅ‚a odbitego odpowiada pewnemu odcieniowi szaroÅ›ci.Rysunek 7.14.Chociaż kwadraty sÄ…caÅ‚kowicie czarnelub biaÅ‚e, pomiarluminancji obrazujako caÅ‚oÅ›ci zwracaw wyniku Å›rednipoziom szaroÅ›ciNajważniejsze, co musisz wiedzieć na temat Å›wiatÅ‚omierza, jest to, że zawsze zakÅ‚adasi¹, że jest on skierowany na obraz o poziomie jasnoÅ›ci 18%.Inaczej mówiÄ…c Å›wia-tÅ‚omierz próbuje zapewnić takie ustawienia ekspozycji, które oddadzÄ… Å›redniÄ… szarośćprzy okreÅ›lonych warunkach oÅ›wietleniowych.JeÅ›li oÅ›wietlenie sceny gwaÅ‚townie si¹zmieni, wczeÅ›niejszy odczyt luminancji stanie si¹ nieaktualny i b¹dziesz musiaÅ‚ wyko-nać pomiar Å›wiatÅ‚a ponownie.Najkorzystniejsze wyniki pomiaru Å›wiatÅ‚a otrzymasz, gdy skierujesz Å›wiatÅ‚omierz naobiekt, co do którego masz pewność, że jego powierzchnia ma wartość 18-procentowejszaroÅ›ci.W sklepach fotograficznych możesz zakupić takÄ… kart¹, dzi¹ki której zmierzyszdokÅ‚adnie Å›wiatÅ‚o w dowolnych warunkach wystarczy w tym celu umieÅ›cić na chwil¹t¹ kart¹ w scenie i wykonać pomiar Å›wiatÅ‚a.Na pewno zdarzÄ… si¹ sytuacje, w których z ta-kich lub innych powodów nie b¹dziesz mógÅ‚ mierzyć Å›wiatÅ‚a przy użyciu szarej karty.Naszcz¹Å›cie uÅ›redniony poziom jasnoÅ›ci obiektów w scenie najcz¹Å›ciej jest bliski zakÅ‚ada-nym 18%, dlatego dziaÅ‚anie Å›wiatÅ‚omierza jest w wi¹kszoÅ›ci sytuacji poprawne.RozdziaÅ‚ 7.Robimy zdjÄ™cia 145Problem może pojawić si¹ w sytuacji, gdy w scenie wyst¹puje wiele powierzchniznacznie jaÅ›niejszych lub ciemniejszych od Å›redniej szaroÅ›ci.Przyjrzyj si¹ pingwinowiz rysunku 7.15.Zauważ, że na pierwszym zdj¹ciu jego ciemne pióra nie sÄ… caÅ‚kowicieczarne, a jasne pióra nie sÄ… caÅ‚kowicie biaÅ‚e.Aparat zmierzyÅ‚ Å›wiatÅ‚o przyjmujÄ…c Å›red-niÄ… szarość jako poziom odniesienia i nic na zdj¹ciu nie jest caÅ‚kowicie czarne ani biaÅ‚e.Rysunek 7.15.Podczas podejmowania samodzielnej decyzji system pomiaru Å›wiatÅ‚a zaÅ‚ożyÅ‚ ,że pingwin widoczny na zdjÄ™ciach jest szary i w rezultacie ani czarne, ani biaÅ‚e pióra nie posiadajÄ…wÅ‚aÅ›ciwego poziomu jasnoÅ›ci.PrzeÅ›wietlajÄ…c lub niedoÅ›wietlajÄ…c ujÄ™cie możemy rozjaÅ›nić biaÅ‚elub przyciemnić czarne pióra pingwina.Wszystkie trzy zdjÄ™cia w dużej rozdzielczoÅ›ci znajdzieszna CD-ROM-ie doÅ‚Ä…czonym do książkiDrugie zdj¹cie zostaÅ‚o nieznacznie przeÅ›wietlone.Zwróć uwag¹ na to, że jasne pióra sÄ…teraz rzeczywiÅ›cie biaÅ‚e, ale straciÅ‚y wiele szczegółów.Ciemne pióra także ulegÅ‚y rozja-Å›nieniu.Trzecie zdj¹cie jest celowo niedoÅ›wietlone.Chociaż ciemne pióra sÄ… naprawd¹czarne, biaÅ‚e przyciemniÅ‚y si¹ do niezbyt jasnej szaroÅ›ci.Przyjrzyj si¹ teraz kolorowej ilustracji nr 7.Po lewej stronie przedstawiono zdj¹cie wyko-nane z automatycznie ustawionÄ… przez aparat ekspozycjÄ….Zdj¹cie po prawej otrzymanostosujÄ…c nieznaczne niedoÅ›wietlenie, co byÅ‚o wskazane z tego wzgl¹du, że pomaraÅ„czowykolor samochodu byÅ‚ nieco ciemniejszy od 18-procentowej szaroÅ›ci.Jak widać, kolorytakże posiadajÄ… swojÄ… luminancj¹, podobnie jak poziomy szaroÅ›ci na zdj¹ciach czarno-biaÅ‚ych, dlatego dokÅ‚adne ich odwzorowanie także wymaga stosownej kompensacji Å›wia-tÅ‚a.Inaczej mówiÄ…c przeÅ›wietlajÄ…c zdj¹cie rozjaÅ›niasz kolory, natomiast w wyniku nie-doÅ›wietlenia kolory stajÄ… si¹ ciemniejsze.Dzi¹ki r¹cznemu sterowaniu ekspozycjÄ… możeszpróbować jak najdokÅ‚adniej oddać rzeczywiste kolory obiektów lub celowo zwi¹kszyć al-bo zmniejszyć ich nasycenie.Jak wspomniano wczeÅ›niej, ustawienia ekspozycji przyj¹te na podstawie wyniku pomiaruÅ›wiatÅ‚a, majÄ… zapewnić otrzymanie poprawnego optycznie obrazu.Zazwyczaj ustawienia tedadzÄ… obraz o dobrych kolorach i wÅ‚aÅ›ciwym rozkÅ‚adzie cieni i Å›wiateÅ‚.Ze wzgl¹du jednakna zaÅ‚ożenie, na którym opiera si¹ pomiar Å›wiatÅ‚a, obraz czasem może być nieco pÅ‚aski,gdyż bardzo jasne lub bardzo ciemne tony zostanÄ… przesuni¹te w stron¹ szaroÅ›ci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]