X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zwiatłomierz może jedynie pomóc zapewnić takienastawy aparatu, dzi�ki którym zdj�cie nie b�dzie prześwietlone bądz niedoświetlone.Najlepsze rezultaty otrzymasz wi�c wtedy, gdy odczytasz wyniki pomiaru światła, a na-st�pnie sam podejmiesz decyzj� dotyczącą wyboru najlepszych parametrów ekspozycji.W praktyce światłomierz ogranicza si� do pomiaru poziomu jasności (luminancji) światłaodbijanego od obiektów widocznych w obiektywie.To, czy badana jest luminancja całegouj�cia czy tylko małego wycinka, zależy od wyboru systemu pomiaru światła.Na rysunku 7.14 pokazano szachownic� zawierającą identyczną liczb� czarnych i bia-łych kwadratów.Gdybyś skierował na nią światłomierz, przekonałbyś si�, że odbija ona18% padającego na nią światła.W wi�kszości przypadków tonacja typowej sceny ulegapodobnemu uśrednieniu, co oznacza, że scena odbija 18% światła, które na nią pada.Ponieważ mierzona jest tylko luminancja (bez uwzgl�dnienia koloru), 18-procentowypoziom światła odbitego odpowiada pewnemu odcieniowi szarości.Rysunek 7.14.Chociaż kwadraty sącałkowicie czarnelub białe, pomiarluminancji obrazujako całości zwracaw wyniku średnipoziom szarościNajważniejsze, co musisz wiedzieć na temat światłomierza, jest to, że zawsze zakładasi�, że jest on skierowany na obraz o poziomie jasności 18%.Inaczej mówiąc  świa-tłomierz próbuje zapewnić takie ustawienia ekspozycji, które oddadzą średnią szarośćprzy określonych warunkach oświetleniowych.Jeśli oświetlenie sceny gwałtownie si�zmieni, wcześniejszy odczyt luminancji stanie si� nieaktualny i b�dziesz musiał wyko-nać pomiar światła ponownie.Najkorzystniejsze wyniki pomiaru światła otrzymasz, gdy skierujesz światłomierz naobiekt, co do którego masz pewność, że jego powierzchnia ma wartość 18-procentowejszarości.W sklepach fotograficznych możesz zakupić taką kart�, dzi�ki której zmierzyszdokładnie światło w dowolnych warunkach  wystarczy w tym celu umieścić na chwil�t� kart� w scenie i wykonać pomiar światła.Na pewno zdarzą si� sytuacje, w których z ta-kich lub innych powodów nie b�dziesz mógł mierzyć światła przy użyciu szarej karty.Naszcz�ście uśredniony poziom jasności obiektów w scenie najcz�ściej jest bliski zakłada-nym 18%, dlatego działanie światłomierza jest w wi�kszości sytuacji poprawne. Rozdział 7.Robimy zdjęcia 145Problem może pojawić si� w sytuacji, gdy w scenie wyst�puje wiele powierzchniznacznie jaśniejszych lub ciemniejszych od średniej szarości.Przyjrzyj si� pingwinowiz rysunku 7.15.Zauważ, że na pierwszym zdj�ciu jego ciemne pióra nie są całkowicieczarne, a jasne pióra nie są całkowicie białe.Aparat zmierzył światło przyjmując śred-nią szarość jako poziom odniesienia i nic na zdj�ciu nie jest całkowicie czarne ani białe.Rysunek 7.15.Podczas podejmowania samodzielnej decyzji system pomiaru światła  założył ,że pingwin widoczny na zdjęciach jest szary i w rezultacie ani czarne, ani białe pióra nie posiadająwłaściwego poziomu jasności.Prześwietlając lub niedoświetlając ujęcie możemy rozjaśnić białelub przyciemnić czarne pióra pingwina.Wszystkie trzy zdjęcia w dużej rozdzielczości znajdzieszna CD-ROM-ie dołączonym do książkiDrugie zdj�cie zostało nieznacznie prześwietlone.Zwróć uwag� na to, że jasne pióra sąteraz rzeczywiście białe, ale straciły wiele szczegółów.Ciemne pióra także uległy rozja-śnieniu.Trzecie zdj�cie jest celowo niedoświetlone.Chociaż ciemne pióra są naprawd�czarne, białe przyciemniły si� do niezbyt jasnej szarości.Przyjrzyj si� teraz kolorowej ilustracji nr 7.Po lewej stronie przedstawiono zdj�cie wyko-nane z automatycznie ustawioną przez aparat ekspozycją.Zdj�cie po prawej otrzymanostosując nieznaczne niedoświetlenie, co było wskazane z tego wzgl�du, że pomarańczowykolor samochodu był nieco ciemniejszy od 18-procentowej szarości.Jak widać, kolorytakże posiadają swoją luminancj�, podobnie jak poziomy szarości na zdj�ciach czarno-białych, dlatego dokładne ich odwzorowanie także wymaga stosownej kompensacji świa-tła.Inaczej mówiąc  prześwietlając zdj�cie rozjaśniasz kolory, natomiast w wyniku nie-doświetlenia kolory stają si� ciemniejsze.Dzi�ki r�cznemu sterowaniu ekspozycją możeszpróbować jak najdokładniej oddać rzeczywiste kolory obiektów lub celowo zwi�kszyć al-bo zmniejszyć ich nasycenie.Jak wspomniano wcześniej, ustawienia ekspozycji przyj�te na podstawie wyniku pomiaruświatła, mają zapewnić otrzymanie poprawnego optycznie obrazu.Zazwyczaj ustawienia tedadzą obraz o dobrych kolorach i właściwym rozkładzie cieni i świateł.Ze wzgl�du jednakna założenie, na którym opiera si� pomiar światła, obraz czasem może być nieco płaski,gdyż bardzo jasne lub bardzo ciemne tony zostaną przesuni�te w stron� szarości [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.