[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Są to osoby skłonne oglądać reklamę na stronach WWW, jeżeli dotyczy ona interesującychi atrakcyjnie zaprezentowanych informacji.Wszelkie badania na rynku amerykańskimpotwierdzają, że reklama internetowa jest mniej denerwująca niż wszelkie inne formy reklamy.WPolsce jednak wyniki badań Akademii Ekonomicznej w Krakowie wykazały, że polscy Internauciwciąż jeszcze mają trochę bardziej pozytywne nastawienie do reklamy tradycyjnej.Reklama w Internecie przeważa w następujących branżach:" branża komputerowa 27%," towary konsumpcyjne 25%," branża telekomunikacyjna 14%," usługi finansowe 13%," nowoczesne media 10%.Jako, że populacja internetowa wciąż wyróżnia się wyższym dochodem i wykształceniemnajwięksi reklamodawcy internetowi to przedsiębiorstwa oferujące produkty dla tej właśnie grupy.W Polsce Internauci należą w przeważającej części do grupy młodych wykształconych ludzipracujących, studentów oraz.młodzieży uczącej się w szkołach średnich.Potwierdzeniem tychstatystyk jest analiza najczęściej wpisywanych słów kluczowych w wyszukiwarce WirtualnejPolski.Pośród słów z pierwszej 50tki znajdziemy między innymi słowa takie jak wypracowania,matura, ściąga, co świadczy o tym, że dość liczną grupą w Internecie jest młodzież ucząca się.Sytuacja ta jednak zmienia się i charakterystyka populacji internetowej zmierza w kierunkuwyrównania się z rzeczywistością poza internetową i w przyszłości reklamodawcami będąprzedsiębiorstwa należące do różnych branż.W przeciwieństwie do mediów tradycyjnych Internet stanowi narzędzie pozwalające każdemu, bezwiększych nakładów finansowych założyć swoją własną witrynę.Aby jednak być w staniesprzedać miejsce reklamowe witryna ta musi być bardzo popularna i móc pochwalić się wysokąliczbą odwiedzin.Wyniki badań rynku amerykańskiego mówią, że 70% ruchu internetowegoskupia się na głównych portalach i występuje tendencja do nasilania się tego zjawiska.Agencjedoradzają zwykle, aby planując lokalizację reklamy wziąć pod uwagę aktywność i danedemograficzne audytorium ośrodka, preferencje grupy docelowej oraz cele reklamy.Najlepszymmiejscem na banery są zatem:" najczęściej odwiedzane przez Internautów strony takie jak wyszukiwarki, portale,katalogi internetowe oraz serwisy informacyjne," ośrodki związane tematycznie z reklamującą się firmą (tworzenie image u marki).W Polsce liderami wśród portali są Onet.pl (http://www.onet.pl) i Wirtualna Polska(http://www.wp.pl).Pozostałe to:" Interia - http://www.interia.pl" Arena - http://www.arena.pl" Poland.com - http://www.poland.com" YoYo - http://www.yoyo.pl/" WOW - http://www.wow.pl" Ahoj - http://www.ahoj.pl" Hoga http://www.hoga.pl" Portal http://www.portal.pl" Panorama firm http://www.pf.plDuży udział w reklamie internetowej mają także ośrodki informacyjne jak np." Rzeczpospolita - http://www.rzeczpospolita.pl/" Gazeta - http://www.gazeta.pl/" Dziennik wy PAP - http://dziennik.pap.pl/Coraz większe znaczenie mają także tematyczne portale internetowe oraz popularne stronypoświęcone najrozmaitszym tematom.Rozpatrując cel reklamy często jej zleceniodawcy oczekują,że przyniesie ona przede wszystkim wysoką liczbę odwiedzin witryny internetowej.Corazbardziej jednak przekonujemy się, że reklama internetowa wpływa w dużo większym stopniu naświadomość Internautów niż kieruje ich w podróżach internetowych.Wyróżniono, zatem dwa rodzaje reklamy11:" Reklama marki, która polega na kreowaniu preferencji nabywczych i wpływaniu naopinię o produkcie.Najlepsze media wykorzystywane w tym celu to telewizja,czasopisma, radio oraz gazety.11Doyle Bill: Branding on the Internet, Forrester Report 1997 (www.forrester.com)." Reklama wywołująca działanie koncentruje się na wywołaniu bezpośredniej reakcjikonsumenta i dokonaniu przez niego zakupu, bądz odwiedzeniu strony reklamodawcypoprzez kliknięcie na baner.Ze względu na swój charakter najlepszym mediumwykorzystywanym jest właśnie Internet.Poniższy wykres przedstawia dotychczasowe udział wydatków na oba rodzaje reklamyw Internecie oraz prognozę na kilka następnych lat.Wykres 16.Udział reklamy marki i reklamy wywołującej działanie.100%80%60%40%20%0%1997 1998 1999 2000 2001 20020,24 0,45 0,35 1 1,7 3,2reklama marki (mld $)0,24 0,55 1,4 3,1 3,9 4,9reklama w yw ołująca działanie(mld $)zródło: Opracowanie własne na podstawie: Doyle Bill: Branding on the Internet, Forrester Report1997 (www.forrester.com).Wraz z pojawieniem się Internetu udział reklamy wywołującej działanie wzrósł znacznie, aleprzewiduje się, że w najbliższych latach utrzyma się trend wzrostowy w stosunku do reklamymarki i ona będzie także dominować w Internecie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]