[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.674 (Porównać zpowszechnym wierzeniem, iż wstanie lewÄ… nogÄ… powoduje nieszczęście; prawÄ… zaÅ› powo-dzenie przez caÅ‚y dzieÅ„675).3 Brud spod paznokcia lewej rÄ™ki wrzucony do wódki powoduje u osoby, która tÄ™ wódkÄ™ wy-pije, bóle gÅ‚owy i Å›lepotÄ™; brud spod paznokcia rÄ™ki prawej odwrotnie przypadÅ‚oÅ›ci te leczy.6764 Kto spożyje maÅ‚y palec lewej rÄ™ki nieżywo urodzomego dziecka, i do tego o północy, nakrzyżowej drodze, zwrócony na północ , bÄ™dzie mógÅ‚ bezkarnie krzywdzić Å›piÄ…cych.677672BT Kruszyniany (woj.biaÅ‚ostockie) 1974.673Talko-Hryncewicz op.cit., s.67.674H.Biegeleisen U kolebki, przed oÅ‚tarzem, nad mogiÅ‚Ä…, Lwów 1929, s.310.675Ibidem, s.311; Nowa ksiÄ™ga t.III, s.784, s.v.Wstać.676BT Barbarówka (woj.cheÅ‚mskie) 1977; Biegeleisen Lecznictwo., s.10.1065 Dzwonienie w prawym uchu zapowiada rychÅ‚e szczęście, w lewym uchu nieszczÄ™-Å›cie.678Nie wnikajÄ…c już tym razem w smakowite odwoÅ‚ania mediacyjne z recepty 4 (a+2b+c+3x),skoncentrujmy uwagÄ™ wÅ‚aÅ›nie na pomijanych dotychczas elementach x, które wykazujÄ… tu Å‚Ä…cz-ność z ideami lewej i prawej strony, reprezentowanymi w przykÅ‚adach przez konkretne desy-gnaty: jÄ…dra, nogi, rÄ™ce, uszy.Wydaje siÄ™, że mamy do czynienia z klarownym szeregiem relacji:prawe mÄ™skie (syn) szczęście jasność (wyleczenie ? Å›lepoty)lewe żeÅ„skie (córka) nieszczęście ciemność (Å›lepota) kierunek północnyPrzypuszczenie to potwierdzajÄ… wierzenia dotyczÄ…ce brakujÄ…cego przeciwstawienia kierunkupółnocnego.I tak spotkanie z mężczyznÄ… nadchodzÄ…cym z kierunku poÅ‚udniowego zapewnia nanajbliższy czas same sukcesy679 (mÄ™skie szczęście poÅ‚udnie); kÄ…piel w rzece pÅ‚ynÄ…cej z po-Å‚udnia uwalnia od uroków680 (odwrócenie sytuacji z przykÅ‚adu 4) itd. Pierwszy bajarz plemie-nia zaczÄ…Å‚ opowiadać nie po to, by zabawić sÅ‚uchaczy, lecz by przeprowadzić kolejny ekspery-ment do jakiego stopnia jedno daje siÄ™ Å‚Ä…czyć z drugim, czy z jednego rodzi siÄ™ nastÄ™pne.Zaiste, czyż na czym innym niż na takiej swoistej żonglerce relacjami polega również logikakonstrukcji cytowanych recept ? Skoro poÅ‚udnie Å‚Ä…czy siÄ™ ze szczęściem, szczęście zaÅ› z prawÄ…stronÄ…, jakiż może myÅ›l mityczna681 znalezć lepszy sposób sprowadzenia na kogoÅ› nieszczęścianiż poÅ‚Ä…czenie przeciwieÅ„stw prawej strony i poÅ‚udnia.WiÄ™c: zjeść maÅ‚y palec l e w e j rÄ™ki[.] zwrócony na p ó Å‚ n o c.IV.OPOZYCJA CISZA HAAAS W WIEDZY LUDOWEJRecepty i przekonania:1 JeÅ›li dziecko przy chrzcie pÅ‚acze i krzyczy, to bÄ™dzie żyÅ‚o; jeżeli zaÅ› Å›pi albo jest potulne iciche, to umrze.6822 %7Å‚eby nie dopuÅ›cić do Å›mierci czÅ‚owieka bÄ™dÄ…cego w agonii, podnosi siÄ™ krzyk i pÅ‚acz.6833 Tylko haÅ‚as może przebudzić Å›wiat do życia dlatego poczÄ…tek wiosny liczy siÄ™ od pierw-szego grzmotu, a wszystkim obrzÄ™dom powitania wiosny towarzyszyć musi rytualna wrzawa.6844 Brak przyÅ›piewek i pohukiwaÅ„ na weselu spowodować może bezpÅ‚odność panny mÅ‚odej.6855 Górale wielu okolic witali Å›wit w dni niektórych Å›wiÄ…t wchodzÄ…c na wierzchoÅ‚ki wzgórz, gdzie zwrócenitwarzami na wschód, podnosili wielkÄ… wrzawÄ™ na widok podnoszÄ…cego siÄ™ brzasku.686Problem rytualnego podnoszenia wrzawy nie doczekaÅ‚ siÄ™ dotÄ…d w Polsce ani jednego (sic!)opracowania.Jest to tym dziwniejsze, że nie brakuje tu inspiracji.Np.podczas konferencji LeCharivari zorganizowanej 25-27 IV 1977 przez paryskie Musée des Arts et Traditions Populairesreferaty przedstawili uczeni tej miary, co: Nicole Belmont, Carlo Ginsburg, Martin Ingram, Evelyne Patlageanczy Martine Segalen.Termin charivari , przyjÄ™ty w etnologii francuskiej, któremu częściowo odpowiada wÅ‚o-skie mattinata , nie jest caÅ‚kiem jednoznaczny; obejmuje bowiem z jednej strony wrzawÄ™ obrzÄ™dowÄ…, bÄ…dzpodnoszonÄ… w celu (przykÅ‚ad 2) osiÄ…gniÄ™cia konkretnego celu magicznego; z drugiej tzw. kociÄ… muzykÄ… , ma-677Biegeleisen Lecznictwo., s.73.678Ibidem, s.155.679BT Piotrawin (woj.lubelskie) 1977.680Biegeleisen Lecznictwo., s.124.681C.Lévi-Strauss używa tu okreÅ›lenia pensée sauvage = myÅ›l dzika (od dziki = czÅ‚owiek pierwotny).ZÅ‚e tÅ‚uma-czenie polskie oddaje ten tytuÅ‚ jako myÅ›l nieoswojona , co niesÅ‚usznie przywodzi skojarzenia z nieuporzÄ…dkowa-nym, dowolnym, pozostajÄ…cym poza logikÄ….682Talko-Hryncewicz op.cit., s.91.683Ibidem, s.419.684N.Belmont Fonction de la dérision et symbolisme du bruit dans le charivari, referat wygÅ‚oszony na konferencji Le Charivari 25 IV 1977 w Paryżu.685Ibidem.686 Etnografija T.III: 1928, nr 2, s.49.107jÄ…cÄ… przecież zupeÅ‚nie inny cel i wymiar spoÅ‚eczny.Ten brak precyzji terminologicznej nie stanowi jednak istot-nej przeszkody w porównaniu ustaleÅ„
[ Pobierz całość w formacie PDF ]