[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czy "Oda do m³odoœci" jest dzie³em klasycznym czy romantycznym?Utwór "Oda do m³odoœci" Adama Mickiewicza ³¹czy w sobie, pozornie sprzeczne, cechy romantyczne i oœwieceniowe;Z poprzedniej epoki wyrasta pogl¹d o wy¿szoœci celów spo³ecznych nad prywatnymi jednego cz³owieka i wynikaj¹cej z tego koniecznoœci podporz¹dkowania siê interesom ogó³u; s³u¿ba spo³eczna musi siê odbywaæ siê oczywiœcie w grupie (sprzecznoœæ z dzia³aniami Konrada); m³odzie¿ musi siê zjednoczyæ w braterstwie i równoœci; w tej jednoœci jest wstanie udoskonaliæ œwiat, poprowadziæ go na nowe tory;To wszystko ³¹czy autor z za³o¿eniami romantycznymi: pojawia siê gloryfikacja m³odoœci jako si³y tworz¹c¹ i wynosz¹c¹ cz³owieka ponad codzienne sprawy ("M³odoœci dodaj mi skrzyde³"); motyw lodu wi¹zaæ mo¿na z mitem o Ikarze, którego mo¿na uznaæ, tak jak romantyków, za cz³owieka d¹¿¹cego do jakiegoœ piêknego, odleg³ego ale przyci¹gaj¹cego celu i potrafi¹cego pokonaæ wszelkie przeszkody stoj¹ce mu na drodze (nie wspomina siê o niedosiêg³oœci tego celu); jest tu te¿ kreacja podmiotu lirycznego jako pe³nego zapa³u, nadziei, pokonuj¹cego rzeczywistoœæ i w³asne s³aboœci, oraz charakteryzuj¹cego siê wybitnym indywidualizmem, co jest typowe dla romantyzmu; pojawia siê tu tak¿e idea rewolucji ideowej, wzywaj¹ca do bezkompromisowej walki z rzeczywistoœci¹ (zastan¹ - znów romantyzm);Jednak pojawia siê, w zwi¹zku z motywem walki, polemika (³agodnie mówi¹c) z idea³ami oœwieceniowymi: przeciwstawia racjonalizmowi, logice i zdrowemu rozs¹dkowi romantyczn¹ wiarê w poznanie pozazmys³owe, kierowanie siê uczuciami i otwartoœæ na nowe, nadchodz¹ce wyzwania (walka o wolnoœæ); krytykuje wiêc "szkie³ko i oko", twierdz¹c, ¿e uniemo¿liwiaj¹ one poznania istoty œwiata; mówi, ¿e konserwatyzm prowadzi do œmierci duchowej ("Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy");To w³aœnie spowodowa³o wielkie rozbie¿noœci w interpretacji tego utworu (od manifestu oœwieceniowego, przez mieszankê a¿ do romantyzmu), ale na pewno utwór zdoby³ sobie wielk¹ popularnoœæ w okresie walk narodowowyzwoleñczych na pocz¹tku XIX wieku wzywaj¹c do walki, aktywnoœci, g³osz¹c wiarê w zwyciêstwo;
[ Pobierz całość w formacie PDF ]