[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Potrzebne jest krzesło i woreczek(można go zastąpić klockiem).Dorosłystawia krzesełko na środku pokoju i zwra-ca się do dziecka: Stań za krzesełkiem.Usiądz na krzesełku.Popatrz do przodu.Popatrz w lewo, w prawo.Zajrzyj za sie-bie.Na rysunku jest taka sytuacja(strzałki pokazują kierunek patrzenia).Wstań, wez do ręki woreczek i kładz gotak, jak ci powiem.Połóż woreczek nakrzesełku, pod krzesełkiem, z lewej stro-ny krzesła, z prawej strony krzesła, z ty-łu, za krzesłem, przed krzesłem.24 _________________________________________________________" wiczenia przy stoliku.Stolik musi być bez szuflady, może byćtakże taboret.Dziecko i dorosły mają na dłoniach zapisane literki lubzałożone frotki na lewych nadgarstkach.Dorosły zwraca się do dziecka:Stań przy stoliku i pokaż jego lewy i prawy brzeg.Doskonale.Teraz jaokreślę brzegi tego stołu (staje po przeciwnej stronie stołu, twarzą dodziecka).Moim zdaniem ten brzeg jest prawy, a ten lewy (pokazuje).Ktoma rację? To ćwiczenie przedstawione jest na rysunku.Stanę inaczej (przesuwa się tak, aby być przy brzegu, który dzieckookreśliło jako lewy).Teraz dla mnie ten brzeg jest lewy, a ten prawy (poka-zuje).Dlaczego jest inaczej? Taka sytuacja przedstawiona jest na rysunku.Przesuń się i stań naprzeciwko mnie.Pokaż lewy brzeg i prawy brzegstołu.Jeszcze inaczej? Jak to jest?Dziecko najpierw jest zdziwione, potem chce zmienić zdanie, wreszciedostrzega, że wszystko zależy od tego, kto określa brzegi stołu.Stół niema przecież wyraznie zaznaczonego przodu ani tyłu." wiczenie z pudełkami i klockiem.(Najlepsze jest pudełko pobutach lub inne z przykrywką, klocek można zastąpić kamykiem, kaszta-nem itp.) Dorosły stawia pudełko na podłodze (można na taborecie).Razem z dzieckiem przyklęka obok pudełka i mówi: Połóż klocek na pu-dełku.Włóż klocek pod pudełko.Włóż klocek do pudełka i zamknij je.Gdzie znajduje się klocek?.Wyjmij klocek i zrób tak, aby był nadpudełkiem.Zmiana ról: dziecko formułuje polecenia, a dorosły kładzieklocek we właściwych miejscach.Warto się pomylić, aby dziecko miałookazję do wykazania się dobrą orientacją.3.6 wiczenia ułatwiające dzieciomorientację na kartce papieruDo przeprowadzenia tej serii ćwiczeń potrzebny jest papier w kratkęmazaki lub dobrze zaostrzone kredki.Ważne, aby kratki nie były zamałe: najlepiej jeżeli będą trochę większe od tych w zeszytach szkolnych(można pokratkować papier i skserować)." Kartka: brzeg górny, dolny, lewy, prawy.Dorosły przypina kartkępapieru do ściany na wysokości oczu dziecka i mówi: Podejdz do kartki.Pokaż górny brzeg.Dolny., Lewy brzeg., Prawy brzeg.Odepnijkartkę, przyłóż do brzuszka i podejdz do stołu.Stań twarzą do stołu i wolnokładz kartkę na stół.Strzałka na rysunku pokazuje ruch kartki.Teraz górny brzeg kartki jest tu (pokazuje).Tu dolny (pokazuje), atu lewy (pokazuje) i prawy (pokazuje).26_________________________________________________________" Kartka: rogi dolne i górne.Połóż dłonie na górnych rogach kartki.Klepnij lewy róg, klepnij prawy.Połóż dłonie na dolnych rogach kartki.Klepnij lewy róg, klepnij prawy.Wez do ręki mazak i rysuj kreski tak,jak ci powiem.Najpierw od góry na dół.Teraz z dołu do góry.Z lewegobrzegu do prawego.Z prawego do lewego.Aączymy rogi.Pokaż palcem lewy górny i poszukaj wzrokiem prawegodolnego rogu.Połącz je kreską.Pokaż palcem lewy dolny, poszukaj wzro-kiem prawego górnego i połącz je.Na rysunku przedstawione jest to ćwi-czenie.Jeżeli dziecko jest leworęczne, to powinno wskazywać palcem prawejręki, a rysować lewą.wiczenie przebiega wówczas tak: Pokaż palcemprawy górny róg, wzrokiem poszukaj lewego dolnego rogu.Połącz je.Pokaż palcem prawy dolny róg, poszukaj wzrokiem lewego górnego rogu.Połącz je." Kreślenie egipskich wzorów12.Dziecko siedzi wygodnie przy stoli-ku.Dorosły stoi za dzieckiem.Kładzie przed nim kartkę papieru (w krat-kę) i mazak.Proponuje: Rysujemy szlaczek.Zaznaczę ci kropką początek(rysuje kropkę w lewym górnym rogu kartki, pięć kratek od górnegobrzegu).Będę ci mówił, w którą stronę masz rysować kreski.Każda kres-ka ma długość kratki.Zaczynamy od kropki: jedna kratka w górę, jednawprawo, jedna w dół, jedna w prawo, jedna w górę, jedna w prawo,jedna w dół, jedna w prawo, jedna w górę, jedna w prawo, jedna w dół,jedna w prawo.Dalej potrafisz sam.Dokończ szlaczek.12Inspiracją do tej serii ćwiczeń były próby diagnostyczne zaproponowane przezWengieraA.A.(1975)._________________________________________________________ 27Rysujemy co innego.Zaczynasz od kropki.Uważaj i rysuj: jedna w dół,jedna w prawo, jedna w dół, dwie w lewo, jedna w dół, dwie w prawo,jedna w dół, dwie w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, jedna w dół.Dalejpotrafisz sam.Dokończ.Na rysunku przedstawiony jest wzór rozpoczynający się od skrętuw prawo i drugi od skrętu w lewo.Dobrze narysować obydwa.Jeszcze jeden szlaczek.Zaczynasz od kropki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]