[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pojawia się natomiast w formach fragmentarycznych, zmodyfikowanych i zamaskowanych, jako znaki, gesty i sygnały, które codziennie wzajemnie sobie przekazujemy.Prawdziwe znaczenie różnych czynności często bywa przed nami ukryte i by je w pełni zrozumieć, musimy je prześledzić aż do źródeł.W przykładach, które właśnie opisałem, elementarne kontakty-czynności zamieniają się często w mniej bezpośrednie kontakty na odległość.Nadal jednak istnieje też wiele sposobów wchodzenia we wzajemny rzeczywisty kontakt cielesny, i ciekawe będzie przekonać się, jakie formy mogą one przybierać.Zacznijmy ten przegląd od objęcia podstawowego.U osób dorosłych publicznie nie pojawia się ono obecnie zbyt często, ale czasem można je jeszcze zaobserwować.Warto zbadać sytuacje, w których do niego dochodzi.Pełne objęcie.Gdybyśmy poddali dokładnym obserwacjom możliwie dużą liczbę demonstracji tego zjawiska, okazałoby się, że u dorosłych czynność tę można podzielić na trzy wyraźnie odróżniające się kategorie.Zgodnie z oczekiwaniami najliczniejszą kategorię stanowią miłosne kontakty kochanków.Należy do niej około dwóch trzecich wszystkich przykładów publicznego obejmowania się.Pozostałą jedną trzecią można podzielić na dwa rodzaje, które nazwiemy "spotkania rodzinne" i "triumf sportowca".Młodzi kochankowie stosują pełne objęcie nie tylko podczas spotkań i rozstań, lecz często także gdy przebywają ze sobą.Wśród starszych par, małżeńskich, pełne objęcie się w miejscach publicznych widuje się rzadziej, chyba że jedno z partnerów wyjeżdża na jakiś czas lub też wraca po co najmniej kilkudniowej nieobecności.W innych sytuacjach, jeśli objęcie się zdarza, w miejscu publicznym będzie ono miało charakter tylko dość delikatnego zdawkowego kontaktu.Namiętne obejmowanie się jeszcze rzadziej zdarza się między dorosłymi krewnymi, takimi jak bracia i siostry czy rodzice i ich dorosłe dzieci.Ze znaczną pewnością można jednak przewidzieć, iż pojawia się ono w jakichś tragicznych okolicznościach, w których szczęśliwie ocalał ktoś z krewnych.Gdy ktoś został porwany, uprowadzony, pojmany czy uwięziony przez jakieś siły natury, zapewne po szczęśliwym zakończeniu incydentu nastąpi "spotkanie rodzinne" z udziałem pełnego obejmowania się w jego najintensywniejszej wersji.W takich okolicznościach czynność ta może się nawet przenieść na bliskich przyjaciół obojga płci, z którymi kiedy indziej wymienia się tylko uściski dłoni lub pocałunki w policzek.Ładunek emocji jest wówczas tak wielki, że namiętne obejmowanie się dwóch mężczyzn czy dwu kobiet, albo też kolegi i koleżanki, nie stanowi przekroczenia seksualnych tabu.Przy niższym poziomie emocji powstałby pewien problem, ale w najbardziej dramatycznych chwilach zapomina się o tabu.W naszej kulturze dopuszczalne jest obejmowanie się i całowanie dwóch mężczyzn w chwilach triumfu, ulgi czy rozpaczy, ale w innych, mniej dramatycznych sytuacjach nawet jakiś jeden element obejmowania się, taki jak trzymanie się za ręce czy przytulenie policzka do policzka, natychmiast skojarzy się z homoseksualizmem.Jest to różnica znamienna i domaga się wyjaśnienia.Mówi nam ona coś o sposobie, w jaki podstawowe kontakty cielesne ulegają fragmentacji i formalizacji.Przede wszystkim pełne objęcie jest naturalne między rodzicami a niemowlęciem i, co za tym idzie, chociaż obserwujemy je rzadziej, także między rodzicami a starszym już dzieckiem.U dorosłych typowe jest między kochankami i osobami obcującymi ze sobą płciowo.Dlatego inni dorośli, odczuwając z różnych powodów potrzebę wzajemnego objęcia się, muszą jakoś wyraźnie dać do zrozumienia, że w kontakcie tym nie ma elementu seksualnego.Służy temu zazwyczaj jakiś sformalizowany fragment pełnego obejmowania się, fragment, który zgodnie z przyjętą konwencją nie jest nacechowany seksualnie.Na przykład mężczyzna może położyć rękę na ramieniu innego mężczyzny, nie narażając się na żadne fałszywe interpretacje seksualne ani ze strony danej osoby, ani ze strony otoczenia.Gdyby jednak chodziło o jakieś inne proste fragmenty, takie jak całowanie mężczyzny w ucho, natychmiast przypisano by temu konotacje seksualne.Co innego gdy widzi się dwóch mężczyzn obejmujących się, ściskających i całujących w chwilach triumfu, nieszczęścia lub podczas spotkania rodzinnego.Wyklucza się treści seksualne takiego zachowania, gdyż postrzega się je nie jako reakcję sformalizowaną, lecz autentyczną.Otoczenie uznaje, że w tej sytuacji konwencja ustępuje przed silnymi emocjami.Świadkowie wyczuwają intuicyjnie, że obserwują właśnie powrót do pierwotnych preseksualnych objęć z okresu niemowlęctwa, pozbawionych wszystkich późniejszych stylizacji okresu dorosłości, i dlatego akceptują taki kontakt jako zupełnie naturalny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]