[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ÿþKamery i Å›wiatÅ‚a 834.Kamery i Å›wiatÅ‚aAby rysunek wykonany w poprzednim rozdziale zasÅ‚ugiwaÅ‚ na miano sceny, musimy uzu-peÅ‚nić go jeszcze o kamerÄ™ i Å›wiatÅ‚a.Uaktywnijmy boczne menu Utwórz (Create) i naci-Å›nijmy klawisz tworzenia wirtualnej kamery.Rozpoznamy go bez trudu, gdyż namalo-wana jest na nim kamera.Na rolecie Object Type wciÅ›nijmy klawisz Target (rys.4.1), któryumożliwi nam utworzenie kamery posiadajÄ…cej cel (takÄ… kamerÄ™ opisaliÅ›my już w rozdziale2.).Aby utworzyć kamerÄ™ musimy wskazać na ekranie dwa punkty.WciÅ›niÄ™cie lewegoklawisza myszy umiejscowi kamerÄ™.Dopóty, dopóki nie zwolnimy klawisza, bÄ™dziemymogli celować tworzonÄ… kamerÄ….Najedzmy na Å›rodek fotela i zwolnijmy klawisz myszy,aby utworzyć cel kamery (rys.4.1).KlawisztworzeniakamerCel Kamerakamery z celemOÔkameryKameraRys.4.1.Tworzymy kamerÄ™ z celemZamieÅ„my jedno z okien widokowych na okno widoku z kamery.W naszym przykÅ‚adzieuaktywniono okno perspektywy i naciÅ›niÄ™to klawisz C (rys.4.2).Dopasuj poÅ‚ożenie kameryi celu tak, aby zobaczyć zamodelowany fotel w peÅ‚nej krasie.Możesz przemieszczać kame-rÄ™ (lub jej cel) korzystajÄ…c z narzÄ™dzia przemieszczania z górnego menu narzÄ™dziowym.Możesz też wykorzystać wiadomoÅ›ci zdobyte w rozdziale 2.niniejszej książki i użyć opi-sanych tam narzÄ™dzi do dopasowywania widoku z kamery.Kolejnym etapem tworzenia sceny jest jej odpowiednie oÅ›wietlenie.Jak już nadmieniali-Å›my, dopóty, dopóki nie utworzymy wÅ‚asnych zródeÅ‚ Å›wiatÅ‚a 3D Studio samo oÅ›wietli namscenÄ™.JeÅ›li jednak chcemy Å›wiadomie wykorzystywać efekty Å›wietlne, to musimy ustawićwÅ‚asne reflektory.W bocznym menu Utwórz (Create) naciÅ›nijmy teraz ikonÄ™ z rysunkiemlampki (Rys.4.3).Na rolecie Object Type naciÅ›nijmy klawisz Spot Target.Umożliwia onutworzenie reflektora (Spotlight) skÅ‚adajÄ…cego siÄ™ z analogicznych elementów jak kamera,z wÅ‚aÅ›ciwego reflektora i celu.Utwórzmy reflektor Å›wiecÄ…cy na fotel tak jak pokazujerys.4.3, a wiÄ™c nieco znad kamery i od jej lewej strony.http://www.helion.com.pl/cad.htm84 3D Studio MAXOknowidokuz kameryNarz: dziadopasowywaniawidokuz kameryRys.4.2.Ustawiamy kamerÄ™, aby jak najlepiej widzieć fotelIkona tworzeniaoÔwietleniaIkona tworzeniareflektoraz celemCel reflektora ReflektorRys.4.3.Tworzenie reflektora oÅ›wietlajÄ…cego fotelZwróć szczególnÄ… uwagÄ™ na opcje zawarte na rolecie General Parameters (rys.4.4).UmożliwiajÄ… one dopasowanie podstawowych parametrów Å›wiatÅ‚a i bÄ™dziemy z nich czÄ™stokorzystać.Zaznaczony kwadracik On oznacza, iż Å›wiatÅ‚o jest wÅ‚Ä…czone.ZnajdujÄ…ce siÄ™ podnim okienka umożliwiajÄ… dopasowania koloru i jasnoÅ›ci zródÅ‚a Å›wiatÅ‚a.Możemy też klik-nąć na kwadracik z próbkÄ… koloru Å›wiatÅ‚a, aby dopasować kolor Å›wiatÅ‚a za pomocÄ… spe-cjalnego okna (rys.4.5).JeÅ›li dojdziemy do wniosku, że Å›wiatÅ‚o jest za ciemne, to możemyhttp://www.helion.com.pl/cad.htmKamery i Å›wiatÅ‚a 85pociÄ…gnąć w dół suwak Whiteness.Pod roletÄ… General Parameters znajduje siÄ™ roleta zparametrami reflektora (Spotlight Parameters) (rys.4.4).Zaznaczenie opcji Pokaż stożekÅ›wiatÅ‚a (Show Cone) może uÅ‚atwić nam dopasowanie poÅ‚ożenia reflektora.Stożek Å›wiatÅ‚astanie siÄ™ widoczny i bÄ™dziemy mogli zorientować siÄ™ jakÄ… część sceny oÅ›wietla reflektor.WybierajÄ…c pomiÄ™dzy opcjami Circle i Rectangle możemy wpÅ‚ywać na ksztaÅ‚t stożkaÅ›wiatÅ‚a.Może on mieć przekrój okrÄ…gÅ‚y (jak na rys.4.3) lub prostokÄ…tny (rys.4.4).Prçbka koloruÔwiat"aProstokÿtnysto¸ek Ôwiat"aOdhacz t: opcj: ,aby zobaczysto¸ek Ôwiat"aWybierz pomi: dzysto¸kiem Ôwiat"ao przekrojuokrÿg"ym lubprostokÿtnymRys.4.4.Parametry reflektoraAby pojaÔnireflektor prze-ciÿgnij suwakw dç"Rys.4.5.Kolor reflektoraAby lepiej ocenić dziaÅ‚anie wprowadzanego oÅ›wietlenia utwórzmy podÅ‚ogÄ™.Teraz fotelzamiast wisieć w powietrzu stoi na podÅ‚odze modelowanej cienkim prostopadÅ‚oÅ›cianem(rys.4.6).Aby prawidÅ‚owo oÅ›wietlić scenÄ™ nie wystarcza jeden reflektor.Zazwyczaj uży-wamy jeszcze przynajmniej jednego punktowego zródÅ‚a Å›wiatÅ‚a (Omni).O ile reflektor(Spot) wytwarza snop Å›wiatÅ‚a to zródÅ‚o punktowe Å›wieci równomiernie we wszystkiestrony.Klawisz umożliwiajÄ…cy tworzenie Å›wiatÅ‚a Omni znajduje siÄ™ na tej samej rolecie,którÄ… wykorzystaliÅ›my do utworzenia reflektora.NaciÅ›nijmy go i kliknijmy w miejscu, wktórym chcemy umieÅ›cić Å›wiatÅ‚o punktowe (rys.4.7).OczywiÅ›cie po utworzeniu Å›wiatÅ‚opunktowe możemy przesuwać i modyfikować zależnie od potrzeb.ZwiatÅ‚o to ma peÅ‚nićhttp://www.helion.com.pl/cad.htm86 3D Studio MAXjedynie funkcje pomocnicze i nie może być za jasne, aby nie wystÄ…piÅ‚o zbyt duże spÅ‚owie-nie barw w obrazie.Zmniejszmy wiÄ™c jego jasność przeciÄ…gajÄ…c w górÄ™ suwak w oknieLight Color (rys.4.8).Rys.4.6.PodÅ‚oga z cienkiego prostopadÅ‚oÅ›cianuSwiat"oTworzymypunktoweÙrçd"oÔwiat"aÓwiat"oScenawyraÙniepojaÔnia"aRys.4.7.Scena oÅ›wietlona dodatkowo punktowym zródÅ‚em Å›wiatÅ‚aAby ocenić wyniki naszych wysiÅ‚ków wybierzmy z górnego menu Rendering polecenieRender (rys.4.9).Kliknijmy w oknie widoku z kamery i zatwierdzmy parametry renderin-gu.Scena nie wyglÄ…da zbyt dobrze jest za maÅ‚o wyrazista.Spróbujmy to poprawić.Za-mknijmy okno z renderingiem klikajÄ…c na ikonie po lewej stronie belki tytuÅ‚owej okna lubhttp://www.helion.com.pl/cad.htmKamery i Å›wiatÅ‚a 87chwyćmy okno za belkÄ™ i przesuÅ„my tak, aby nie zasÅ‚aniaÅ‚o nam okien widokowych.Wy-bierzmy reflektor i w bocznym menu naciÅ›nijmy ikonÄ™ modyfikacji (Modify).W menubocznym pojawiÄ… siÄ™ rolety z parametrami reflektora.Odszukaj roletÄ™ o nazwie ShadowParameters (jeÅ›li jest zwiniÄ™ta, to jÄ… rozwiÅ„).Znajdz opcjÄ™ Cast Shadow i uaktywnij jÄ…(rys.4.9).PrzyciemniamyÔwiat"opunktoweRys.4.8.Zmniejszamy jasność punktowego zródÅ‚a Å›wiatÅ‚aWybierz powtórnie polecenie Render lub naciÅ›nij w górnym menu narzÄ™dziowym ikonÄ™powtórzenia ostatniego renderingu.Teraz scena powinna wyglÄ…dać jak na rys.4.9.Wyra-zistość cienia rzucanego przez fotel zależy od jasnoÅ›ci Å›wiatÅ‚a punktowego.Im Å›wiatÅ‚ojaÅ›niejsze, tym cieÅ„ staje siÄ™ bledszy.JeÅ›li wyÅ‚Ä…czymy Å›wiatÅ‚o punktowe, to cieÅ„ stanie siÄ™czarny.W"ÿczamyopcj: rzucaniacieni dlareflektoraRys.4.9.Scena zrenderowana z cieniami generowanymi metodÄ… raytracinguhttp://www.helion.com.pl/cad.htm88 3D Studio MAXMożesz jeszcze poeksperymentować z dwoma opcjami rzucania cieni.3D Studio możegenerować cienie metodÄ… Shadow Map lub Ray-Traced Shadows (rys.4.9).W tym drugimprzypadku otrzymamy cienie o wyraznych krawÄ™dziach jak wykreÅ›lone od linijki.MetodaShadow Map generuje cienie miÄ™kkie o rozmytych krawÄ™dziach (rys.4.10).Rys.4.10.Cienie wygenerowane metodÄ… Shadow Maphttp://www.helion.com.pl/cad.htm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]