X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.��Kamery i światła 834.Kamery i światłaAby rysunek wykonany w poprzednim rozdziale zasługiwał na miano sceny, musimy uzu-pełnić go jeszcze o kamerę i światła.Uaktywnijmy boczne menu Utwórz (Create) i naci-śnijmy klawisz tworzenia wirtualnej kamery.Rozpoznamy go bez trudu, gdyż namalo-wana jest na nim kamera.Na rolecie Object Type wciśnijmy klawisz Target (rys.4.1), któryumożliwi nam utworzenie kamery posiadającej cel (taką kamerę opisaliśmy już w rozdziale2.).Aby utworzyć kamerę musimy wskazać na ekranie dwa punkty.Wciśnięcie lewegoklawisza myszy umiejscowi kamerę.Dopóty, dopóki nie zwolnimy klawisza, będziemymogli celować tworzoną kamerą.Najedzmy na środek fotela i zwolnijmy klawisz myszy,aby utworzyć cel kamery (rys.4.1).KlawisztworzeniakamerCel Kamerakamery z celemO�kameryKameraRys.4.1.Tworzymy kamerę z celemZamieńmy jedno z okien widokowych na okno widoku z kamery.W naszym przykładzieuaktywniono okno perspektywy i naciśnięto klawisz C (rys.4.2).Dopasuj położenie kameryi celu tak, aby zobaczyć zamodelowany fotel w pełnej krasie.Możesz przemieszczać kame-rę (lub jej cel) korzystając z narzędzia przemieszczania z górnego menu narzędziowym.Możesz też wykorzystać wiadomości zdobyte w rozdziale 2.niniejszej książki i użyć opi-sanych tam narzędzi do dopasowywania widoku z kamery.Kolejnym etapem tworzenia sceny jest jej odpowiednie oświetlenie.Jak już nadmieniali-śmy, dopóty, dopóki nie utworzymy własnych zródeł światła 3D Studio samo oświetli namscenę.Jeśli jednak chcemy świadomie wykorzystywać efekty świetlne, to musimy ustawićwłasne reflektory.W bocznym menu Utwórz (Create) naciśnijmy teraz ikonę z rysunkiemlampki (Rys.4.3).Na rolecie Object Type naciśnijmy klawisz Spot Target.Umożliwia onutworzenie reflektora (Spotlight) składającego się z analogicznych elementów jak kamera,z właściwego reflektora i celu.Utwórzmy reflektor świecący na fotel tak jak pokazujerys.4.3, a więc nieco znad kamery i od jej lewej strony.http://www.helion.com.pl/cad.htm 84 3D Studio MAXOknowidokuz kameryNarz: dziadopasowywaniawidokuz kameryRys.4.2.Ustawiamy kamerę, aby jak najlepiej widzieć fotelIkona tworzeniao�wietleniaIkona tworzeniareflektoraz celemCel reflektora ReflektorRys.4.3.Tworzenie reflektora oświetlającego fotelZwróć szczególną uwagę na opcje zawarte na rolecie General Parameters (rys.4.4).Umożliwiają one dopasowanie podstawowych parametrów światła i będziemy z nich częstokorzystać.Zaznaczony kwadracik On oznacza, iż światło jest włączone.Znajdujące się podnim okienka umożliwiają dopasowania koloru i jasności zródła światła.Możemy też klik-nąć na kwadracik z próbką koloru światła, aby dopasować kolor światła za pomocą spe-cjalnego okna (rys.4.5).Jeśli dojdziemy do wniosku, że światło jest za ciemne, to możemyhttp://www.helion.com.pl/cad.htm Kamery i światła 85pociągnąć w dół suwak Whiteness.Pod roletą General Parameters znajduje się roleta zparametrami reflektora (Spotlight Parameters) (rys.4.4).Zaznaczenie opcji Pokaż stożekświatła (Show Cone) może ułatwić nam dopasowanie położenia reflektora.Stożek światłastanie się widoczny i będziemy mogli zorientować się jaką część sceny oświetla reflektor.Wybierając pomiędzy opcjami Circle i Rectangle możemy wpływać na kształt stożkaświatła.Może on mieć przekrój okrągły (jak na rys.4.3) lub prostokątny (rys.4.4).Pr�bka koloru�wiat"aProstok�tnysto�ek �wiat"aOdhacz t: opcj: ,aby zobaczysto�ek �wiat"aWybierz pomi: dzysto�kiem �wiat"ao przekrojuokr�g"ym lubprostok�tnymRys.4.4.Parametry reflektoraAby poja�nireflektor prze-ci�gnij suwakw d�"Rys.4.5.Kolor reflektoraAby lepiej ocenić działanie wprowadzanego oświetlenia utwórzmy podłogę.Teraz fotelzamiast wisieć w powietrzu stoi na podłodze modelowanej cienkim prostopadłościanem(rys.4.6).Aby prawidłowo oświetlić scenę nie wystarcza jeden reflektor.Zazwyczaj uży-wamy jeszcze przynajmniej jednego punktowego zródła światła (Omni).O ile reflektor(Spot) wytwarza snop światła to zródło punktowe  świeci równomiernie we wszystkiestrony.Klawisz umożliwiający tworzenie światła Omni znajduje się na tej samej rolecie,którą wykorzystaliśmy do utworzenia reflektora.Naciśnijmy go i kliknijmy w miejscu, wktórym chcemy umieścić światło punktowe (rys.4.7).Oczywiście po utworzeniu światłopunktowe możemy przesuwać i modyfikować zależnie od potrzeb.Zwiatło to ma pełnićhttp://www.helion.com.pl/cad.htm 86 3D Studio MAXjedynie funkcje pomocnicze i nie może być za jasne, aby nie wystąpiło zbyt duże spłowie-nie barw w obrazie.Zmniejszmy więc jego jasność przeciągając w górę suwak w oknieLight Color (rys.4.8).Rys.4.6.Podłoga z cienkiego prostopadłościanuSwiat"oTworzymypunktowe�r�d"o�wiat"a�wiat"oScenawyra�niepoja�nia"aRys.4.7.Scena oświetlona dodatkowo punktowym zródłem światłaAby ocenić wyniki naszych wysiłków wybierzmy z górnego menu Rendering polecenieRender (rys.4.9).Kliknijmy w oknie widoku z kamery i zatwierdzmy parametry renderin-gu.Scena nie wygląda zbyt dobrze  jest za mało wyrazista.Spróbujmy to poprawić.Za-mknijmy okno z renderingiem klikając na ikonie po lewej stronie belki tytułowej okna lubhttp://www.helion.com.pl/cad.htm Kamery i światła 87chwyćmy okno za belkę i przesuńmy tak, aby nie zasłaniało nam okien widokowych.Wy-bierzmy reflektor i w bocznym menu naciśnijmy ikonę modyfikacji (Modify).W menubocznym pojawią się rolety z parametrami reflektora.Odszukaj roletę o nazwie ShadowParameters (jeśli jest zwinięta, to ją rozwiń).Znajdz opcję Cast Shadow i uaktywnij ją(rys.4.9).Przyciemniamy�wiat"opunktoweRys.4.8.Zmniejszamy jasność punktowego zródła światłaWybierz powtórnie polecenie Render lub naciśnij w górnym menu narzędziowym ikonępowtórzenia ostatniego renderingu.Teraz scena powinna wyglądać jak na rys.4.9.Wyra-zistość cienia rzucanego przez fotel zależy od jasności światła punktowego.Im światłojaśniejsze, tym cień staje się bledszy.Jeśli wyłączymy światło punktowe, to cień stanie sięczarny.W"�czamyopcj: rzucaniacieni dlareflektoraRys.4.9.Scena zrenderowana z cieniami generowanymi metodą raytracinguhttp://www.helion.com.pl/cad.htm 88 3D Studio MAXMożesz jeszcze poeksperymentować z dwoma opcjami rzucania cieni.3D Studio możegenerować cienie metodą Shadow Map lub Ray-Traced Shadows (rys.4.9).W tym drugimprzypadku otrzymamy cienie o wyraznych krawędziach jak wykreślone od linijki.MetodaShadow Map generuje cienie miękkie o rozmytych krawędziach (rys.4.10).Rys.4.10.Cienie wygenerowane metodą Shadow Maphttp://www.helion.com.pl/cad.htm [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl