[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To, co Aes Sedai zyskują dzięki więzi zobowiązania, jest utrzymywane w ścisłej tajemnicy.Patrz również: Aes Sedai.Stu Towarzyszy: Stu Aes Sedai mężczyzn, najpotężniej­szych z całego Wieku Legend, którzy pod wodzą Lewsa Therina Telamona dokonali ostatecznego uderzenia, koń­czącego Wojnę z Cieniem poprzez ponowne zapieczę­towanie Czarnego w jego więzieniu.Przeciwuderzenie Czarnego skaziło saidin; Stu Towarzyszy popadło w ob­łęd i spowodowało Pęknięcie Świata.Patrz również: Czas Szaleństwa; Jedyna Moc; Pęknięcie Świata; Prawdziwe Źródło.sul’dam (SUHL-DAHM): Kobieta, która zdała sprawdzian wykazujący, że może nosić bransoletę i za jej pomocą kontrolować dawane.Patrz również: a’dam; dawane.Suroth, Czcigodna (SUE-roth): Seanchańska arystokratka zajmująca wysokie miejsce w hierarchii władzy.Synowie Światłości: Społeczność wyznająca surowe, asce­tyczne reguły, powstała w celu pokonania Czarnego i zniszczenia wszystkich Sprzymierzeńców Ciemności.Założona podczas Wojny Stu Lat przez Lothaira Man­telara (LOH-thayr MAHN-tee-LAHR) w celu nawraca­ nia rosnących rzesz Sprzymierzeńców Ciemności; prze­kształciła się podczas wojny w organizację całkowicie militarną, nadzwyczaj sztywno trzymającą się swych re­guł, zrzeszającą ludzi całkowicie przekonanych, że tylko oni znają prawdę i prawo.Nienawidzą Aes Sedai, uwa­żając je i wszystkich, którzy je popierają albo się z nimi przyjaźnią, za Sprzymierzeńców Ciemności.Pogardliwie nazywa się ich Białymi Płaszczami, ich godłem jest pro­mieniste słońce na białym tle.śledczy: Społeczność należąca do Synów Światłości.Celem śledczych jest odkrywanie prawdy na drodze dysput i demaskowanie Sprzymierzeńców Ciemności.W po­szukiwaniu prawdy i światłości, w należyty ich zdaniem sposób, są jeszcze bardziej gorliwi niż pozostali Synowie Światłości.Ich normalną metodą prowadzenia śledztwa jest zadawanie tortur, zazwyczaj z góry znają prawdę i potrzebują tylko zmusić swoją ofiarę do jej wyznania.Śledczy nazywają samych siebie Ręką Światłości i cza­sami zachowują się tak, jakby działali całkowicie nieza­leżnie od Synów Światłości i Rady Pomazańców, która przewodzi Synom.Przywódcą śledczych jest Czcigodny Inkwizytor, który zasiada w Radzie Pomazańców.Ich godłem jest kij pasterski barwy krwi.Tai’shar (TIE-SHAHR): W Dawnej Mowie "Prawdziwa krew".ta’maral’ailen (tah-MAHR-ahl-EYE-lehn): W Dawnej Mo­wie "Splot Przeznaczenia".Wielka zmiana we Wzorze Wieku, której ośrodkiem jest jeden lub kilku ludzi bę­dących ta’veren.Patrz również: ta’veren; Wzór Wieku.Tanreall, Artur Paendrag (tahn-REE-ahl, AHR-tuhr PAY­ehn-DRAG): Patrz: Hawkwing, Artur.Tarmon Gai’don (TAHR-mohn GAY-dolin): Ostatnia Bi­twa.Patrz również: Smok; Proroctwa Smoka; Róg Va­lere.Tar Valon (TAHR VAH-lon): Miasto położone na wyspie na rzece Erinin.Centrum władzy Aes Sedai i siedziba Tronu Amyrlin.ta’veren (tah-VEER-ehn): Osoba, wokół której Koło Czasu oplata wątki losów otaczających ją ludzi, a może nawet wątki losów wszystkich ludzi, tworząc w ten sposób splot przeznaczenia.Patrz również: Wzór Wieku.Telamon, Lews Therin (TEHL-ah-mon, LOOZ THEH­rihn): Patrz: Smok.ter’angreal (TEER-ahn-GREE-ahl): Jedna z kilku pozosta­łości po Wieku Legend, służących do korzystania z Je­dynej Mocy.W odróżnieniu od angrealu i sa’angrealu, każdy ter’angreal został wykonany w specyficznym ce­lu.Istnieje na przykład taki, który sprawia, iż przysięgi, składane przez osobę wprowadzoną do jego wnętrza, sta­ją się wiążące.Niektóre są używane przez Aes Sedai, aczkolwiek ich pierwofie przeznaczenie jest zasadniczo nie znane.Są też takie, które mogą zabić zdolność do przenoszenia Mocy u kobiety, która ich użyje.Patrz rów­nież: angreal; sa’angreal.tia avende alantin (TEE-ah ah-VEN-day ah-LAHN-tin): "Brat Drzew".Tia mi aven Moridin isainde vadin: W Dawnej Mowie "Nie jest grób przeszkodą na moje wezwanie".Napis na Rogu Valere.Patrz również: Róg Valere.Tigraine (tee-GRAIN): Jako dziedziczka tronu Andor po­ślubiła Taringaila Damodreda i urodziła mu syna Gala­dedrida.Jej zniknięcie w 972 NE, krótko po tym, jak jej brat Luc zaginąi w Ugorze, wywołało w Andorze zbroj­ny spór zwany sukcesją i stanowiło przyczynę wydarzeń w Cairhien, które ostatecznie wywołały Wojnę o Aiel.Jej godłem była kobieca dłoń ściskająca kolczastą gałąz­kę krzewu różanego kwitnącego na biało.trolloki (TRAHL-lohks): Istoty stworzone przez Czarnego podczas Wojny o Cień.Potęźnego wzrostu, nadzwyczaj podstępne, stanowią skrzyżowanie zwierząt z rasą ludzką i zabijają dla czystej przyjemności zabijania.Przebiegłe, zakłamane i zdradzieckie, nieufne wobec tych, których się boją.Dzielą się na podobne do plemion bandy, głów­ne to: Ahf’frait, Al’ghol, Bhan’sheen, Dha’vol, Dhai’­mon, Dhjin’nen, Ghar’ghael, Ghob’hlin, Gho’hlem, Ghraem’lan, Ko’bal i Kno’mon.Tron Amyrlin (AHM-ehr-lin): (1) tytuł przywódczyni Aes Sedai.Przyznawany dożywotnio przez Komnatę Wieży, najwyższą Radę Aes Sedai, w skład której wchodzą po trzy przedstawicielki wszystkich siedmiu Ajah.Tron Amyrlin dzierży, przynajmniej w teorii, nieomal nad­rzędną władzę nad wszystkimi Aes Sedai.Rangą dorów­nuje tytułowi królewskiemu.(2) tron, na którym zasiada przywódczyni Aes Sedai.Tuatha’an (too-AH-thah-AHN): Wędrowny lud, znany również jako druciarze i lud wędrowców, który mieszka w jaskrawo pomalowanych wozach i wyznaje pacyfisty­czną filozofię, zwaną Drogą Liścia.Rzeczy naprawione przez druciarzy są często lepsze od nowych.Należą do tych nielicznych, którzy mogą bez przeszkód przepra­wiać się przez Pustkowie Aiel, bowiem Aielowie unikają wszelkich z nimi kontaktów.Turak, Jego Lordowska Mość, z domu Aladon (TOO-rak; AL-ah-dohn): Seanchański arystokrata, dowódca Haile­ne.Patrz również: Seanchanie; Hailene.Ugór: Patrz: Wielki Ugór.ujarzmianie: Uprawiany przez Aes Sedai akt unieszkodli­wiania kobiety, która potrafi korzystać z Jedynej Mocy.Kobieta, która została ujarzmiona, nadal wyczuwa Pra­wdziwe Źródło, jednak nie może go dotykać.Verin (VEHR-ihn): Aes Sedai należąca do Brązowych Ajah.wędrowcy: Patrz: Tuatha’an.Wiedząca: Kobieta wybierana w wioskach przez Koło Ko­biet na podstawie jej wiedzy o takich sprawach jak le­czenie i przepowiadanie pogody, jak również za ogólny, zdrowy rozsądek.Stanowisko połączone z wielką odpo­wiedzialnością i autorytetem.Wiedzącą uważa się na ogół za równą burmistrzowi, podobnie jak Koło Kobiet za równe Radzie Wioski.W odróżnieniu od burmistrza, Wiedząca jest wybierana dożywotnio i rzadko kiedy po­zbawia się ją stanowiska.W zależności od kraju może używać innego tytułu, na przykład Prowadząca, Uzdra­wiająca, Mądra Kobieta albo Wieszczka.Wiek Legend: Wiek zakończony Wojną o Cień i Pęknię­ciem Swiata.Czasy, w których Aes Sedai czyniły cuda, o jakich dzisiaj nikomu nawet się nie śni.Patrz również: Koło Czasu; Pęknięcie Świata; Wojna z Cieniem.Wielka Gra: Patrz: Daes Dae’mar.Wielki Ugór: Obszar położony na dalekiej północy, całko­wicie zniszczony przez Czarnego.Kryjówka trolloków, Myrddraali i innych stworzeń Czarnego [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl