[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To, co Aes Sedai zyskują dzięki więzi zobowiązania, jest utrzymywane w ścisłej tajemnicy.Patrz również: Aes Sedai.Stu Towarzyszy: Stu Aes Sedai mężczyzn, najpotężniejszych z całego Wieku Legend, którzy pod wodzą Lewsa Therina Telamona dokonali ostatecznego uderzenia, kończącego Wojnę z Cieniem poprzez ponowne zapieczętowanie Czarnego w jego więzieniu.Przeciwuderzenie Czarnego skaziło saidin; Stu Towarzyszy popadło w obłęd i spowodowało Pęknięcie Świata.Patrz również: Czas Szaleństwa; Jedyna Moc; Pęknięcie Świata; Prawdziwe Źródło.sul’dam (SUHL-DAHM): Kobieta, która zdała sprawdzian wykazujący, że może nosić bransoletę i za jej pomocą kontrolować dawane.Patrz również: a’dam; dawane.Suroth, Czcigodna (SUE-roth): Seanchańska arystokratka zajmująca wysokie miejsce w hierarchii władzy.Synowie Światłości: Społeczność wyznająca surowe, ascetyczne reguły, powstała w celu pokonania Czarnego i zniszczenia wszystkich Sprzymierzeńców Ciemności.Założona podczas Wojny Stu Lat przez Lothaira Mantelara (LOH-thayr MAHN-tee-LAHR) w celu nawraca nia rosnących rzesz Sprzymierzeńców Ciemności; przekształciła się podczas wojny w organizację całkowicie militarną, nadzwyczaj sztywno trzymającą się swych reguł, zrzeszającą ludzi całkowicie przekonanych, że tylko oni znają prawdę i prawo.Nienawidzą Aes Sedai, uważając je i wszystkich, którzy je popierają albo się z nimi przyjaźnią, za Sprzymierzeńców Ciemności.Pogardliwie nazywa się ich Białymi Płaszczami, ich godłem jest promieniste słońce na białym tle.śledczy: Społeczność należąca do Synów Światłości.Celem śledczych jest odkrywanie prawdy na drodze dysput i demaskowanie Sprzymierzeńców Ciemności.W poszukiwaniu prawdy i światłości, w należyty ich zdaniem sposób, są jeszcze bardziej gorliwi niż pozostali Synowie Światłości.Ich normalną metodą prowadzenia śledztwa jest zadawanie tortur, zazwyczaj z góry znają prawdę i potrzebują tylko zmusić swoją ofiarę do jej wyznania.Śledczy nazywają samych siebie Ręką Światłości i czasami zachowują się tak, jakby działali całkowicie niezależnie od Synów Światłości i Rady Pomazańców, która przewodzi Synom.Przywódcą śledczych jest Czcigodny Inkwizytor, który zasiada w Radzie Pomazańców.Ich godłem jest kij pasterski barwy krwi.Tai’shar (TIE-SHAHR): W Dawnej Mowie "Prawdziwa krew".ta’maral’ailen (tah-MAHR-ahl-EYE-lehn): W Dawnej Mowie "Splot Przeznaczenia".Wielka zmiana we Wzorze Wieku, której ośrodkiem jest jeden lub kilku ludzi będących ta’veren.Patrz również: ta’veren; Wzór Wieku.Tanreall, Artur Paendrag (tahn-REE-ahl, AHR-tuhr PAYehn-DRAG): Patrz: Hawkwing, Artur.Tarmon Gai’don (TAHR-mohn GAY-dolin): Ostatnia Bitwa.Patrz również: Smok; Proroctwa Smoka; Róg Valere.Tar Valon (TAHR VAH-lon): Miasto położone na wyspie na rzece Erinin.Centrum władzy Aes Sedai i siedziba Tronu Amyrlin.ta’veren (tah-VEER-ehn): Osoba, wokół której Koło Czasu oplata wątki losów otaczających ją ludzi, a może nawet wątki losów wszystkich ludzi, tworząc w ten sposób splot przeznaczenia.Patrz również: Wzór Wieku.Telamon, Lews Therin (TEHL-ah-mon, LOOZ THEHrihn): Patrz: Smok.ter’angreal (TEER-ahn-GREE-ahl): Jedna z kilku pozostałości po Wieku Legend, służących do korzystania z Jedynej Mocy.W odróżnieniu od angrealu i sa’angrealu, każdy ter’angreal został wykonany w specyficznym celu.Istnieje na przykład taki, który sprawia, iż przysięgi, składane przez osobę wprowadzoną do jego wnętrza, stają się wiążące.Niektóre są używane przez Aes Sedai, aczkolwiek ich pierwofie przeznaczenie jest zasadniczo nie znane.Są też takie, które mogą zabić zdolność do przenoszenia Mocy u kobiety, która ich użyje.Patrz również: angreal; sa’angreal.tia avende alantin (TEE-ah ah-VEN-day ah-LAHN-tin): "Brat Drzew".Tia mi aven Moridin isainde vadin: W Dawnej Mowie "Nie jest grób przeszkodą na moje wezwanie".Napis na Rogu Valere.Patrz również: Róg Valere.Tigraine (tee-GRAIN): Jako dziedziczka tronu Andor poślubiła Taringaila Damodreda i urodziła mu syna Galadedrida.Jej zniknięcie w 972 NE, krótko po tym, jak jej brat Luc zaginąi w Ugorze, wywołało w Andorze zbrojny spór zwany sukcesją i stanowiło przyczynę wydarzeń w Cairhien, które ostatecznie wywołały Wojnę o Aiel.Jej godłem była kobieca dłoń ściskająca kolczastą gałązkę krzewu różanego kwitnącego na biało.trolloki (TRAHL-lohks): Istoty stworzone przez Czarnego podczas Wojny o Cień.Potęźnego wzrostu, nadzwyczaj podstępne, stanowią skrzyżowanie zwierząt z rasą ludzką i zabijają dla czystej przyjemności zabijania.Przebiegłe, zakłamane i zdradzieckie, nieufne wobec tych, których się boją.Dzielą się na podobne do plemion bandy, główne to: Ahf’frait, Al’ghol, Bhan’sheen, Dha’vol, Dhai’mon, Dhjin’nen, Ghar’ghael, Ghob’hlin, Gho’hlem, Ghraem’lan, Ko’bal i Kno’mon.Tron Amyrlin (AHM-ehr-lin): (1) tytuł przywódczyni Aes Sedai.Przyznawany dożywotnio przez Komnatę Wieży, najwyższą Radę Aes Sedai, w skład której wchodzą po trzy przedstawicielki wszystkich siedmiu Ajah.Tron Amyrlin dzierży, przynajmniej w teorii, nieomal nadrzędną władzę nad wszystkimi Aes Sedai.Rangą dorównuje tytułowi królewskiemu.(2) tron, na którym zasiada przywódczyni Aes Sedai.Tuatha’an (too-AH-thah-AHN): Wędrowny lud, znany również jako druciarze i lud wędrowców, który mieszka w jaskrawo pomalowanych wozach i wyznaje pacyfistyczną filozofię, zwaną Drogą Liścia.Rzeczy naprawione przez druciarzy są często lepsze od nowych.Należą do tych nielicznych, którzy mogą bez przeszkód przeprawiać się przez Pustkowie Aiel, bowiem Aielowie unikają wszelkich z nimi kontaktów.Turak, Jego Lordowska Mość, z domu Aladon (TOO-rak; AL-ah-dohn): Seanchański arystokrata, dowódca Hailene.Patrz również: Seanchanie; Hailene.Ugór: Patrz: Wielki Ugór.ujarzmianie: Uprawiany przez Aes Sedai akt unieszkodliwiania kobiety, która potrafi korzystać z Jedynej Mocy.Kobieta, która została ujarzmiona, nadal wyczuwa Prawdziwe Źródło, jednak nie może go dotykać.Verin (VEHR-ihn): Aes Sedai należąca do Brązowych Ajah.wędrowcy: Patrz: Tuatha’an.Wiedząca: Kobieta wybierana w wioskach przez Koło Kobiet na podstawie jej wiedzy o takich sprawach jak leczenie i przepowiadanie pogody, jak również za ogólny, zdrowy rozsądek.Stanowisko połączone z wielką odpowiedzialnością i autorytetem.Wiedzącą uważa się na ogół za równą burmistrzowi, podobnie jak Koło Kobiet za równe Radzie Wioski.W odróżnieniu od burmistrza, Wiedząca jest wybierana dożywotnio i rzadko kiedy pozbawia się ją stanowiska.W zależności od kraju może używać innego tytułu, na przykład Prowadząca, Uzdrawiająca, Mądra Kobieta albo Wieszczka.Wiek Legend: Wiek zakończony Wojną o Cień i Pęknięciem Swiata.Czasy, w których Aes Sedai czyniły cuda, o jakich dzisiaj nikomu nawet się nie śni.Patrz również: Koło Czasu; Pęknięcie Świata; Wojna z Cieniem.Wielka Gra: Patrz: Daes Dae’mar.Wielki Ugór: Obszar położony na dalekiej północy, całkowicie zniszczony przez Czarnego.Kryjówka trolloków, Myrddraali i innych stworzeń Czarnego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]