[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nawet dla mnie, niechrzeÅ›cijanki, albo może powinnam tu powiedzieć nieżydów-ki, jest to coÅ› wstrzÄ…sajÄ…cego.Jestem wzruszona i zmieniona, nie jestem już taka sama.Tym, co znalazÅ‚o tu swój wyraz, wytÅ‚umaczyÅ‚ mi Jeff, w tym jednym sÅ‚owie, w dwóch li-terach alfabetu, jest unikalna samoÅ›wiadomość Boga: Tak jak czÅ‚owiek wznosi siÄ™ ponad wszystkimi innymi stworzeniami dziÄ™ki swojejwoli i Å›wiadomemu dziaÅ‚aniu, tak Bóg »panuje nad wszystkim, jako jedyny nieograni-czenie samoposiadajÄ…cy siÄ™ UmysÅ‚ i Wola.Zarówno w Å›wiecie widzialnym, jak i niewi-dzialnym Bóg przejawia siÄ™ jako absolutnie wolna osoba, moralna i duchowa, która na-daje wszystkiemu istnienie, formÄ™ i cel«.NapisaÅ‚ to Samuel M.Cohon, cytujÄ…c Kaufmanna Kohlera.Inny żydowski autor,Hernann Cohen, pisze: Bóg odpowiedziaÅ‚ Mojżeszowi: »Jestem, który jestem«.I dodaÅ‚: »Tak powiesz sy-nom Izraela: JESTEM posÅ‚aÅ‚ mnie do was«.Nie ma chyba wiÄ™kszego cudu w historii du-cha, niż ten, który zostaÅ‚ objawiony w tych sÅ‚owach.Tutaj bowiem w pierwotnym jÄ™zy-ku, jeszcze pozbawionym wszelkiej filozofii, wyÅ‚ania siÄ™ i znajduje niedoskonaÅ‚y jeszczewyraz, najistotniejsze sÅ‚owo każdej filozofii.Imieniem Boga jest »Jestem, który jestem«.To oznacza, że Bóg jest Bytem, że Bóg jest tym Ja, które oznacza istniejÄ…cego.I to wÅ‚aÅ›nie zostaÅ‚o znalezione w pewnym uedzie* w Izraelu i datowane na rok dwu-setny przed Chrystusem.Ten ued znajduje siÄ™ niedaleko Qumran, a to sÅ‚owo należaÅ‚odo najważniejszych w dokumentach saducejskich i każdy znawca jÄ™zyka hebrajskiegozna to sÅ‚owo, a powinien je znać każdy chrzeÅ›cijanin i żyd.Jednak tam, w tym uedziesÅ‚owo anokhi byÅ‚o używane w innym znaczeniu i żaden czÅ‚owiek na Å›wiecie nie widziaÅ‚przedtem tego sÅ‚owa użytego w takim sensie.Tak wiÄ™c Tim i Kirsten pozostali w Lon-dynie dwukrotnie dÅ‚użej niż zamierzali, odnaleziono bowiem coÅ› bardzo istotnego, coÅ›,co byÅ‚o w istocie sercem Dekalogu, jak gdyby Bóg pozostawiÅ‚ nam coÅ› zapisanego swo-jÄ… wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ….* ued (częściej spotykana forma wadi) suche Å‚ożyska rzek na pustyniach pÅ‚d.-zach.Azji i pÅ‚n.Afry-ki, wypeÅ‚niajÄ…ce siÄ™ wodÄ… tylko w porze deszczowej (przyp.red.)41Podczas gdy dokonywano tych odkryć na poziomie przekÅ‚adu, Jeff snuÅ‚ siÄ™ po cam-pusie uniwersytetu w Berkeley, zbierajÄ…c wiadomoÅ›ci na temat wojny trzydziestolet-niej i Wallensteina, który stopniowo oddalaÅ‚ siÄ™ od rzeczywistoÅ›ci podczas najgorszejwojny, może najgorszej ze wszystkich wojen do czasu totalnych wojen naszego stule-cia.Nie mogÄ™ powiedzieć, że jestem pewna, co byÅ‚o głównym motywem samobójstwamojego męża, który cios z tej nawaÅ‚y okazaÅ‚ siÄ™ Å›miertelny, ale któryÅ› z nich trafiÅ‚, albowszystkie razem; Jeff nie żyje, a mnie nawet przy tym nie byÅ‚o, nawet nie spodziewaÅ‚amsiÄ™ tego.Moje przeczucia pojawiÅ‚y siÄ™ na samym poczÄ…tku, kiedy siÄ™ dowiedziaÅ‚am, żeKirsten i Tim wdali siÄ™ w tajemny romans.PowiedziaÅ‚am wtedy to, co musiaÅ‚am, zrobi-Å‚am wszystko, co mogÅ‚am zÅ‚ożyÅ‚am biskupowi wizytÄ™ w katedrze MiÅ‚osierdzia i zo-staÅ‚am przegadana bez żadnego wysiÅ‚ku z jego strony: bez wysiÅ‚ku i z profesjonalnÄ…zrÄ™cznoÅ›ciÄ….ByÅ‚o to Å‚atwe sÅ‚owne zwyciÄ™stwo Tima Archera.Tyle w tej sprawie.Kiedy czÅ‚owiek chce siÄ™ zabić, nie potrzebuje powodu w zwykÅ‚ym tego sÅ‚owa znacze-niu.Podobnie jak w przeciwnym przypadku, czÅ‚owiek, który chce żyć, nie potrzebujeujÄ™tego w sÅ‚owa, sformalizowanego uzasadnienia, które mógÅ‚by przedstawić w dyskusji.Jeff zostaÅ‚ odrzucony.WidziaÅ‚am, że jego zainteresowanie wojnÄ… trzydziestoletniÄ… jestw gruncie rzeczy zwiÄ…zane z Kirsten.Jego umysÅ‚, albo jakaÅ› jego część, odnotowaÅ‚a jejskandynawskie pochodzenie, a inna część jego umysÅ‚u zwróciÅ‚a uwagÄ™ na fakt, że armiaszwedzka odegraÅ‚a w tej wojnie heroicznÄ… rolÄ™ i odniosÅ‚a zwyciÄ™stwo.Jego poszukiwa-nia emocjonalne i intelektualne splotÅ‚y siÄ™ w jedno, co przez jakiÅ› czas dziaÅ‚aÅ‚o na jegokorzyść, ale kiedy Kirsten wyjechaÅ‚a do Anglii, Jeff padÅ‚ ofiarÄ… wÅ‚asnej chytroÅ›ci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]