[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.720)UkÅ‚ad powyższych strof podobny jest do tych liryków w zbiorze Boscana, które odnoszÄ… siÄ™do rzeczy Bożych.BrzmiÄ… one:W poszukiwaniu samotnoÅ›ci,plÄ…czÄ…c nad moim losem,idÄ™ drogami, które siÄ™ przede mnÄ… otwierajÄ… itd.W każdej strofie jest sześć wierszy, z których czwarty odpowiada pierwszemu, piÄ…tydrugiemu, a szósty trzeciemu.(1) AdresatkÄ… napisanego w 1584 r.dzieÅ‚a %7Å‚ywy pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci byÅ‚a Anna de PeÅ„alosa y Mercado(+1608), rodem z Segovii, żona Juana de Guevary, pozostajÄ…ca pod kierunkiem duchowym Å›w.Jana.Nietylko materialnie wspieraÅ‚a dzieÅ‚o reformy Karmelu (fundacja w Granadzie i Segovii), lecz także wcielaÅ‚awiernie w życie doktrynÄ™ swego Mistrza.(2) InicjaÅ‚y S i M w nagłówku Prologu i zakoÅ„czeniu odczytujÄ… wydawcy: Santos Mártires - nazwaklasztoru w Granadzie, w którym ZwiÄ™ty byÅ‚ przeÅ‚ożonym i gdzie pisaÅ‚ %7Å‚ywy pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci.(3) Odnosi siÄ™ to do PieÅ›ni duchowej, strofy 15-24, 27-28, 33-34.(4) Podpis w kodeksie B rÄ™kÄ… innej osoby kopiujÄ…cej.(5) Zw.Jan od Krzyża wzmiankuje Juana Boscana Almogavera (1495-1542), gdyż figuruje on napierwszym miejscu w zbiorze, do którego siÄ™ odwoÅ‚uje: Sebastian de Cordoba: Las obras de Bosćan yGarcilaso transladadas a materias cristianas y religiosas.Granada 1575 (II wyd.Zaragoza 1577).Przytoczone wersety pochodzÄ… w rzeczywistoÅ›ci od drugiego poety kastylijskiego, Garrilasa de la Vega(1503-1536).(6) Po hiszpaÅ„sku: vueltas a lo divino.Wyrazy te staÅ‚y siÄ™ okreÅ›leniem szeregu utworów poetyckich Å›w.Jana od Krzyża, których wersyfikacja jest wzorowana na formie wierszy poetów Å›wieckich.STROFA 1O żywy pÅ‚omieniu miÅ‚oÅ›ci,Jak czule rani siÅ‚a żaru twegoZrodka mej duszy najgÅ‚Ä™bsze istnoÅ›ci!Bo nie masz w sobie już bólu żadnego!SkoÅ„cz już! - jeÅ›li to zgodne z twym pragnieniem!Zerwij zasÅ‚onÄ™ tym sÅ‚odkim zderzeniem!OBJAZNIENIEl.W boskim zjednoczeniu dusza czuje siÄ™ caÅ‚a rozpalona i wszystko wnÄ™trze swoje mazanurzone w chwale i miÅ‚oÅ›ci, tak iż gÅ‚Ä™biÄ™ jej istoty zalewajÄ… strumienie chwaÅ‚yprzepeÅ‚niajÄ…c jÄ… rozkoszÄ… i odczuwa, że z żywota jej pÅ‚ynÄ… rzeki wody żywej , o którychmówiÅ‚ Syn Boży (J 7, 38).A ponieważ tak dogÅ‚Ä™bnie jest przemieniona w Boga, takcaÅ‚kowicie przez Niego owÅ‚adniÄ™ta i tak nieprzebranymi bogactwami darów i cnót obsypana,zdaje siÄ™ jej, że już tak blisko jest szczęścia wiecznego, iż dzieli jÄ… od niego tylko delikatnazasÅ‚ona.Spostrzega również, że ten sÅ‚odki pÅ‚omieÅ„ miÅ‚oÅ›ci w niej gorejÄ…cy, ilekroć jÄ… ogarnia,napeÅ‚nia jÄ… peÅ‚nÄ… sÅ‚odyczy i mocy chwaÅ‚Ä…, tak iż za każdym razem, gdy jÄ… trawi i pochÅ‚ania,doznaje wrażenia, iż (s.721) przynosi jej życie wieczne i zrywa już zasÅ‚onÄ™ życiaÅ›miertelnego.A czujÄ…c, że chociaż bardzo maÅ‚o do tego brakuje, to jednak przez tÄ™ odrobinÄ™nie może jeszcze osiÄ…gnąć istotnie chwaÅ‚y wiecznej, z wielkim upragnieniem prosi, by tenpÅ‚omieÅ„, którym jest Duch ZwiÄ™ty, przerwaÅ‚ jej życie Å›miertelne przez to sÅ‚odkie spotkanie, wjakim dopeÅ‚ni już caÅ‚kowicie tego, co zdaje siÄ™ jej dawać za każdym spotkaniem, tj.uszczęśliwi jÄ… zupeÅ‚nie i w doskonaÅ‚y sposób.WoÅ‚a wiÄ™c:O żywy pÅ‚omieniu miÅ‚oÅ›ci!2.By uwydatnić uczucia i siÅ‚Ä™, z jakÄ… mówi w tych czterech strofach, używa w nich duszawykrzykników: o i jak, które oznaczajÄ… nadmiar uczuć.Wyraża przez to za każdym razemswe uczucia o wiele gÅ‚Ä™biej, niżby to innymi sÅ‚owami potrafiÅ‚a uczynić.To o sÅ‚uży jej dowyrażenia wielkich pragnieÅ„ i do przedstawienia wielkich próśb.I dla osiÄ…gniÄ™cia obydwóchtych celów używa ich dusza w tej pieÅ›ni; usilnie bowiem przedstawia w niej swe wielkiepragnienie, starajÄ…c siÄ™ nakÅ‚onić miÅ‚ość, by jÄ… uwolniÅ‚a już z wiÄ™zów.3.Tym pÅ‚omieniem miÅ‚oÅ›ci jest duch jej OblubieÅ„ca, tj.Duch ZwiÄ™ty.Czuje Go dusza w sobienie tylko jako ogieÅ„, który jÄ… ogarnÄ…Å‚ i przemieniÅ‚ w sÅ‚odkÄ… miÅ‚ość, lecz również jako ogieÅ„,który nadto pÅ‚onie w niej samej i czyni jÄ… pÅ‚omieniem, jak sama mówi.PÅ‚omieÅ„ ten zakażdym swym wybuchem zanurza duszÄ™ w chwale i orzezwia jÄ… obfitoÅ›ciÄ… życia Bożego.I na tym wÅ‚aÅ›nie polega dziaÅ‚anie Ducha ZwiÄ™tego w duszy przemienionej w miÅ‚ość, że jejakty, które wzbudza wewnÄ™trznie, rozpÅ‚omieniajÄ… jÄ… i sÄ… żagwiami miÅ‚oÅ›ci.W tej miÅ‚oÅ›cizjednoczona wola duszy kocha w najwyższym stopniu stawszy siÄ™ jednÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… z tympÅ‚omieniem.Dlatego te akty miÅ‚oÅ›ci sÄ… wprost bezcenne i przez jeden z nich dusza wiÄ™cej zasÅ‚uguje iwiÄ™kszej nabywa wartoÅ›ci, niżby to mogÅ‚a osiÄ…gnąć pracÄ… caÅ‚ego życia, choćby najwiÄ™kszÄ…,lecz bez tego przeobrażenia.Różnica, jaka zachodzi miÄ™dzy stanem trwaÅ‚ym a poszczególnym aktem, zachodzi równieżpomiÄ™dzy przemianÄ… w miÅ‚ość a pÅ‚omieniem miÅ‚oÅ›ci; jest ona tu bowiem taka sama, jakmiÄ™dzy drzewem zapalonym a jego pÅ‚omieniem, gdyż pÅ‚omieÅ„ jest skutkiem ognia jarzÄ…cegosiÄ™ w drzewie.4.Możemy wiÄ™c powiedzieć o duszy bÄ™dÄ…cej w stanie (s.722) przeobrażeniÄ… w miÅ‚ość, że jejzwykÅ‚y stan podobny jest do sytuacji drzewa, które ustawicznie spala ogieÅ„; aktami zaÅ› tejduszy jest pÅ‚omieÅ„ rodzÄ…cy siÄ™ z ognia miÅ‚oÅ›ci, tym wiÄ™kszy, im silniejszy jest ogieÅ„zjednoczenia.W tym pÅ‚omieniu Å‚Ä…czÄ… siÄ™ i wznoszÄ… akty woli, porywane i pochÅ‚oniÄ™te przezżar Ducha ZwiÄ™tego; ma to podobieÅ„stwo z anioÅ‚em, który wzniósÅ‚ siÄ™ do Boga wpÅ‚omieniach ofiary Manuego (Sdz 13, 20).Dlatego dusza w tym stanie nie może wykonywać owych aktów, jeÅ›li Duch ZwiÄ™ty niewykonuje ich wszystkich i nie pobudza jej do nich.Wskutek tego wszystkie jej czynnoÅ›ci sÄ…boskie, jako że jest pobudzona i dziaÅ‚a pod wpÅ‚ywem Boga.StÄ…d, ilekroć ten pÅ‚omieÅ„ gorzeje i napeÅ‚nia jÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… peÅ‚nÄ… sÅ‚odyczy i boskiegoorzezwienia, wydaje siÄ™ duszy, że daje jej życie wieczne, gdyż podnosi jÄ… do BożegodziaÅ‚ania w samym Bogu.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]