[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aes Sedai (E'YEZ.seh-DEYE): Władający Jedyną Mocą.Od Czasu Szaleństwa jedynymi pozostałymi przy życiu Aes Sedai są kobiety.Budzące powszechną nieufność, strach, a nawet nienawiść, są przez wielu ludzi obwiniane za Pęknięcie Świata, uważa się powszechnie, iż mieszają się do polityki poszczególnych państw.Jednocześnie niewielu władców obywa się bez rad Aes Sedai, nawet w tych krajach, w których istnienie takich koneksji musi być utrzymywane w tajemnicy.Tytuł używany jako wy­raz szacunku, na przykład: Sheriam Sedai, i jako wyraz najwyższego szacunku, na przykład Sheriam Aes Sedai.Patrz również: Ajah; Tron Amyrlin.Agelmar, Lord Agelmar z dynastii Jagad (AGH-el-mar), (JAH-gad): Władca Fal Dara.Jego godłem są trzy rude lisy w biegu.Aiel (eye-EEL): Lud żyjący na Pustkowiu Aiel.Waleczny i odważny.Zanim zabiją, osłaniają twarz woalem, stąd powiedzenie: "zachowuje się jak zamaskowany Aiel", które odnosi się do człowieka postępującego gwałtow­nie.Wojownicy; którzy walczą na śmierć i życie, przy pomocy broni albo nawet gołych rąk, nie dotykają jednak mieczy.Przed bitwą ich dudziarze grają im taneczne melodie, Aielowie nazywają bitwę "Tańcem".Ajah (AI-1-jah): Społeczności Aes Sedai, do których należą wszystkie Aes Sedai.Swoje nazwy biorą od poszczegól­nych barw: Błękitne Ajah, Czerwone Ajah, Białe Ajah, Zielone Ajah, Brązowe Ajah, Żółte Ajah i Szare Ajah.Wszystkie wyznają odrębne filozofie korzystania z Je­dynej Mocy i celu, jakim służą Aes Sedai.Na przykład Czerwone Ajah całą swoją energię koncentrują na wy­szukiwaniu i poskramianiu mężczyzn, którzy próbują władać Mocą.Brązowe Ajah, dla odmiany, odmawiają zaangażowania w świecie i poświęcają się poszukiwaniu wiedzy.Krążą pogłoski (zawzięcie dementowane i nigdy nie wspominane otwarcie w obecności jakiejkolwiek Aes Sedai), że Czarne Ajah poświęciły się służbie dla Czarnego.Aldieb: W Dawnej Mowie "Zachodni Wiatr", wiatr, który przynosi wiosenne deszcze.Al Ellisande!: W Dawnej Mowie "Za Różę Słońca!"al'Meara, Nynaeve (ahl-MEER-ah, NIGH-neev): Wiedząca z Pola Emonda.al'Thor, Rand (ahl-THOR, RAND): Młody farmer i pasterz z Dwu Rzek.al'Vere, Egwene (ahl-VEER, eh-GWAIN): Najmłodsza córka karczmarza z Pola Emonda.Andor (AN-door): Królestwo, którego częścią są Dwie Rze­ki.Godłem Andoru jest stojący lew na czerwonym tle.angreal (ahn-gree-AHL): Niezwykle rzadki przedmiot, dzięki któremu każdy, kto jest zdolny do korzystania z Jedynej Mocy, może bezpiecznie zaczerpnąć większą jej ilość, niż to jest możliwe bez wspomagania.Pozosta­łość po Wieku Legend, sposób jej wytwarzania nie jest już znany.Patrz również sa'angreal.Arafel (Ah-rah-fehl): Kraj należący do Ziem Granicznych.Godłem Arafel są trzy białe róże na czerwonym tle oraz trzy czerwone róże na białym tle, umieszczone w czwar­tej części tarczy.Aram (AY-ram): Młodzieniec z ludu Tuatha' nów.Avendesora (Ah-vehn-deh-SO-rah): W Dawnej Mowie Drzewo Życia.Wymieniane w wielu opowieściach i le­gendach.Aybara, Perrin (ay-BAHR-ah, PEHR-rihn): Młody czelad­nik kowalski z Pola Emonda.Ba'alzamon (bah-AHL-zah-mon): W mowie trolloków: "Serce Ciemności".Uważa się, że trolloki tak właśnie nazywają Czarnego.Baerlon (BAYR-lon): Miasto w Andorze, położone przy drodze łączącej Caemlyn z kopalniami w Górach Mgły.bard: Wędrowny gawędziarz, muzyk, żongler, akrobata i wszechstronny artysta.Rozpoznawani dzięki swym tra­dycyjnym płaszczom uszytym z kolorowych łatek, bar­dowie dają swe przedstawienia głównie po wsiach i mniejszych miejscowościach, jako że w większych mia­stach dostępne są inne rozrywki.Banan, Doral (BAHR-rahn, DOOR-ahl): Poprzedzająca Nynaeve al'Meara Wiedząca z Pola Emonda.Bel Tine (BEHL TINE): Wiosenne święto w Dwu Rzekach.Bezoki: Patrz Myrddraal.Błękitne Ajah: Patrz Ajah.Bornhald, Dain (BOHRN-hahld, DAY-ihn): Oficer Synów Światłości, syn Lorda Generała Geoframa Bornhalda.Bornhald, Geofram (BOHRN-hahld, JEHF-rahm): Lord Generał Synów Światłości.Bryne, Gareth (BRIHN, GAH-rehth): Generał Gwardii Królewskiej w Andorze.Służy także jako Pierwszy Ksią­żę Miecza Królowej Morgase.Jego godłem są trzy złote, pięcioramienne gwiazdy.Byar, Jaret (BY-ahr, JAH-ret): Oficer Synów Światłości.Caemlyn (KRYM-lihn): Stolica Andoru.Cairhien (KEYE-ree-EHN): Nazwa kraju położonego przy Grzbiecie Świata i jednocześnie nazwa jego stolicy.Mia­sto zostało spalone i złupione podczas Wojny o Aiel (976-978 NE).Godłem Cairhien jest złote słońce o licz­nych promieniach, wschodzące na samym dole tła, któ­rym jest niebo.Carai an Caldazar!: W Dawnej Mowie "Za honor Czer­wonego Orła!" Starożytny okrzyk bitewny Manetheren.Carai an Ellisande!: W Dawnej Mowie "Za honor Róży Słońca!" Okrzyk bitewny ostatniego króla Manetheren.Cauthon Matrim (Mat) (CAW-thon, MAT): Młody farmer z Dwu Rzek.Charin, Jain (CHAH-rihn, JAY-ihn): Patrz Długi Krok, Jain.cuendillar: Patrz prakamień.Czarne Ajah: Patrz Ajah.Czarny: Powszechnie używane we wszystkich krajach imię Shai'tana: źródło zła, antyteza Stwórcy.Uwięziony przez Stwórcę w momencie Stworzenia w więzieniu Shayol Ghul.Próba uwolnienia go z tego więzienia wy­wołała Wojnę o Cień, skażenie saidina, Pęknięcie Świata i koniec Wieku Legend.Czas Szaleństwa: Patrz Pęknięcie Świata.Czerwone Ajah: Patrz Ajah.Człowiek Cień: Patrz Myrddraal.Damodred, Książę Taringail (DAHN-oh-drehd, TAH­rihn-gail): Książę, członek rodziny królewskiej panującej w Cairhien, poślubił Tigraine i spłodził syna Galadredi­da.Po zniknięciu Tigraine i uznaniu jej za zmarłą, po­ślubił Morgase i spłodził Elayne i Gawyna.Zniknął w ta­jemniczych okolicznościach i przez wiele lat uznawano go za zmarłego.Jego godłem był złoty topór wojenny o dwu ostrzach.Damodred, Lord Galadedrid (DAHN-oh-drehd, gah­LAHD-eh-drihd): Jedyny syn '1'aringaila Damodreda i Tigraine, przyrodni brat Elayne i Gawyna.Jego godłem jest zakrzywiony srebrny miecz, skierowany ostrzem w dół.Dha-vol, Dhai'mon (DAH-vohl, DEYE-mon): Patrz trol­loki.Djevik K'Shar (DJEH-vihk KEH-SHAHR): W języku trol­loków "Umierający ląd".Nazwa przyjęta przez trollo­ków dla Pustkowia Aiel.Dtugi Krok, Jain (Jay-ihn): Bohater rodem z północy, który podróżował do wielu krajów i przeżył wiele przygód; autor kilku książek, opisany także w książkach i opowie­ściach.Zniknął w 994 NE po powrocie z wyprawy do Wielkiego Ugoru, która, jak twierdzą niektórzy, zawiodła go aż do samego Shayol Ghul.Domom Bayle (DOH-mon, BAIL): Kapitan "Spray".Drugie Przymierze: Patrz Przymierze Dziesięciu Narodów.Druciarze: Patrz Tuatha' an.Dziedziczka Tronu: Tytuł nadawany spadkobierczyni tronu Andoru.Najstarsza córka Królowej dziedziczy po niej prawo do zasiadania na tronie.Jeżeli nie ma żadnej córki, wówczas sukcesja przechodzi na najbliższą krewną Kró­lowej.Easar, Król Easar z Dynastii Togita (EE-zar, toh-GHEE­tah): Król Shienar.Jego godłem jest biały jeleń, zgodnie z obyczajem przyjętym w Shienar jest on także godłem tego kraju wraz z godłem Czarnego Jastrzębia.Elaida (eh-Ly-da): Aes Sedai, doradczyni Morgase, Królo­wej Andoru.Elayne (ee-LAIN): Córka Królowej Morgase, Dziedziczka Tronu Andoru.Jej godłem jest złota lilia.Else; Else Grinwell (EHLZ GRIHN-wehl): Córka farmera poznana po drodze do Caemlyn.Fain, Padan (FAIN, PAHD-ahn): Handlarz, który pojawia się w Polu Emonda tuż przed Zimową Nocą.Fałszywy Smok: Co pewien czas jakiś mężczyzna twierdzi, że jest Smokiem Odrodzonym i czasami uzyskuje dosta­teczne poparcie, w związku z czym trzeba zbierać armię, która go pokona.Kilka takich postaci było powodem wy­buchu wojen, wciągających wiele narodów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl