[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zyskaszw ten sposób zasługi i bezpieczeństwo.Wyrzecz się własności, a uwolnisz się od szatana iod szkód, o których nie wiesz, ale z których w swoim czasie Bóg zażąda od ciebierachunku.Jeśli tego nie zachowasz, tak w małych jak i w wielkich rzeczach, niechybniemniej lub więcej oszuka cię szatan, choćbyś z całą pewnością sądził, że dobrzepostępujesz.I choćby tu nie było większej szkody niż tylko to, że nie we wszystkimkierujesz się posłuszeństwem, już by to był błąd karygodny, bo milsze Boguposłuszeństwo niż ofiary (7 Kri 15, 22).Czynności bowiem zakonnika nie są jegowłasnością, lecz rządzi nimi posłuszeństwo, więc jeśli je spod posłuszeństwa usuwasz,zdasz z nich rachunek jako ze straconych.DRUGA PRZESTROGA12.Druga przestroga jest ta, byś widział w przełożonym tylko Boga, którego przełożony cizastępuje, bez względu na to, jakim on jest osobiście.Wiedz zaś dobrze, że szatan bardzobywa tu czynny.Odnosić się do przełożonego tak, jak wspomnieliśmy, jest źródlem61wielkiego pożytku i postępu; czynić zaś przeciwnie, to wielka strata i szkoda.Strzeż sięwięc usilnie, abyś nie zwracał uwagi na jego usposobienie, przymioty, wartość moralną,ani na jego sposób postępowania, przez to bowiem narażasz się na tę wielką szkodę, żeposłuszeństwo nadprzyrodzone zmieniasz na czysto ludzkie i będziesz się kierował tym,co widzisz w twoim przełożonym, a nie chęcią podobania się Bogu, którego widzieć niemożesz, a któremu w osobie przełożonego masz służyć.Posłuszeństwo twoje będziewtenczas próżne i tym mniej zasługujące, im bardziej ujemne strony przełożonego będącię razić, a dodatnie pociągać.Dlatego zapewniam cię, że szatan, kusząc w ten sposóbzakonników, sprowadził wielu z nich z drogi doskonałości.Ich posłuszeństwo w tensposób pojęte, ma bardzo małą wartość w oczach Boga, ponieważ słuchając przełożonychkierują się wspomnianymi względami.Jeżeli nie zadasz sobie gwałtu, aby tak się usposobić, by ci było zupełnie obojętne,przynajmniej według twego własnego uczucia, jakiego masz przełożonego, w żadensposób nie staniesz się człowiekiem duchowym i nie wypełnisz dobrze swych ślubów.TRZECIA PRZESTROGA13.Trzecia przestroga zmierza wprost przeciw szatanowi.Polega ona na tym, byś sięstarał z całego serca upokarzać w słowach i czynach, ciesząc się z dobra innych, jakby zeswego własnego, pragnąc serdecznie, aby we wszystkim innych nad ciebie przenoszono;tym bowiem sposobem zwyciężysz zło dobrem, odrzucisz daleko szatana i posiądzieszwesele ducha.Staraj się ćwiczyć w tym, zwłaszcza względem osób mniej sobie miłych.Jeśli tego niezachowasz - bądź pewny, że nie osiągniesz prawdziwej miłości ani też w niej niepostąpisz.Pragnij też raczej być pouczany przez wszystkich, niż - choćby najmniejszegoze wszystkich - nauczać.PRZECIW SAMEMU SOBIE I PODSTĘPOM ZMYSŁOWOŚCI14.Następujące trzy przestrogi musi zachować każdy, kto pragnie zwyciężyć samegosiebie i swą zmysłowość, trzeciego swego nieprzyjaciela.PIERWSZA PRZESTROGA15.Pierwsza przestroga jest ta, byś był przekonany, że po to tylko przyszedłeś doklasztoru, by cię wszyscy ćwiczyli i urabiali.Aby się zatem uwolnić od niedoskonałości iniepokojów, jakich może ci nastręczyć usposobienie lub postępowanie zakonników, i dlaosiągnięcia pożytku z każdego wydarzenia, uważaj wszystkich w klasztorze zapowołanych do tego, by cię urabiać, co też w istocie jest prawdą.Jedni mają cię ćwiczyćsłowami, drudzy uczynkami swymi, inni znowu myślami przeciwko tobie, a ty masz byćpowolny temu ich działaniu, tak jak figura, którą też jeden rzeźbi, drugi maluje, a trzeci62wyzłaca.Jeśli tego nie zachowasz jak należy we współżyciu ze współbraćmi zakonnymi,nie osiągniesz świętego spokoju i nie uwolnisz się od wielu przeszkód i zła.DRUGA PRZESTROGA16.Druga przestroga jest ta, abyś nigdy nie zaniedbał żadnej pracy dlatego, że nieznajdujesz w niej smaku lub upodobania, jeżeli służba Boża wymaga, byś ją wykonał.Nieczyń też żadnej rzeczy dla samego tylko smaku i upodobania, jakie ona ci sprawia, lecz,jeśli spełnić ją trzeba, uczyń to z takim oderwaniem, jakby ci była niemiła.Bez tegobowiem nie zdołasz nabyć wytrwałości i zwyciężyć swojej słabości.TRZECIA PRZESTROGA17.Trzecia przestroga jest, aby człowiek duchowy nie szukał nigdy smaku i przyjemnościw swoich ćwiczeniach i nie spełniał ich dla tego smaku, jaki w nich znajduje, jak również,by nie unikał tych ćwiczeń dla goryczy i niesmaku, jakie mogą mu one sprawić.Owszem,winien je podejmować i szukać w nich zawsze trudu i umartwienia.W ten sposóbujarzmia swoją zmysłowość - nie ma bowiem innego sposobu, by wyzbyć się miłościwłasnej i nabyć miłości Bożej.9.CZTERY WSKAZÓWKI DLA PEWNEGO ZAKONNIKA, BY MÓGŁOSIĄGNĄĆ DOSKONAŁOŚĆJezus, Syn Maryil
[ Pobierz całość w formacie PDF ]