[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pózniej porozmawiasz z kilkoma osobami z działu płac, które co miesiąc zajmują się prze-twarzaniem tych sprawozdań oraz przedstawionych rachunków.Teraz rozpoczyna się prawdziwe śledztwo.Porozmawiaj z każdym uczestnikiem.Zadawaj wiele pytań, słuchaj uważnie isporządzaj notatki.Pytaj, jak działa aktualny system oraz co im się w nim podoba lub nie.Zapytaj także, co chcielibyzmienić.Z tych notatek możesz ułożyć prawdziwy obraz aktualnego procesu i sposobu działania firmy.Przeanalizuj aktualny procesi zanotuj wszystkie potencjalne gniazda zapalne i wąskie gardła.Pamiętaj także o zebraniu wszystkich wad, zalet, życzeń imarzeń, o których dowiedziałeś się podczas wywiadów.Diagramy procesuDiagramy procesu są doskonałym sposobem na opisanie sposobu działania procesu handlowego.Przedstawiony na rysunku2.2 diagram ilustruje przykład sprawozdania o kosztach.Diagramy te przedstawiają interakcje zachodzące między głównymiosobami, grupami i działami zaangażowanymi w proces.Poszczególne kroki lub czynności w procesie następują od lewejdo prawej i przedstawione są za pomocą prostokątów.Kroki te pochłaniają wpływy z lewej strony i powodują powstawaniewyników z prawej.Pionowe strzałki oznaczają wszystkie wewnętrzne zasady handlowe bądz zewnętrzne uregulowania iograniczenia.Romby przedstawiają podejmowane w trakcie trwania procesu decyzje.Jako że pozioma oś przedstawia czas, wszelkie opóznienia i czasochłonne czynności są łatwe do zidentyfikowania.Poprzeanalizowaniu przedstawionego na diagramie aktualnego procesu oraz potrzeb uczestników można narysować drugidiagram, który będzie ilustrował proces po wprowadzeniu zmian.Rysunek 2.2.Przykład diagramuprocesu rozliczaniakosztów podróżyDiagramy procesu, takie jak ten na rysunku 2.2, są bardzo proste w tworzeniu i zrozumiałe dla wszystkich uczestników.Pozobaczeniu diagramu wielu z uczestników będzie zaskoczonych stopniem skomplikowania i złożonością aktualnegoprocesu.Jeśli sporządzanie diagramu procesu rozpoczniesz odpowiednio wcześnie, będziesz mógł go modyfikowaćpodczas rozmów z uczestnikami.Diagramy procesu mogą znacznie ułatwić Ci stworzenie scenariusza i prowadzeniewywiadów.Każdy uczestnik będzie mógł teraz wyjaśnić i pokazać szczegóły całego procesu.Możesz uznać za przydatne stworzenie hierarchii diagramów procesu.Na najwyższym poziomie znajdzie się diagramopisujący cały proces, a poniżej będą diagramy ilustrujące w powiększeniu poszczególne jego etapy.Podprocesy mogą byćprzedstawione ze szczegółami na osobnych diagramach procesu.Podejście hierarchiczne często ułatwia zrozumienieskomplikowanych diagramów.Każdy diagram procesu powinien być tworzony na dużej kartce papieru, anie przy użyciu komputera.Rysowanie na papierze zabiera mniej czasu iumożliwia większą interakcję.Jest także mniej uciążliwe i bardziej czytelne.30Część I f& Projektowanie bazy danychAby ograniczyć konieczne poprawki i zmiany, jako elementów procesumożna używać naklejanych karteczek.Po otrzymaniu ostatecznego diagramuprocesu można go przerysować przy użyciu Microsoft Worda 2000 lubVisio.Identyfikacja zakresu projektuWspółpracuj z klientem, aby właściwie określić zakres aplikacji.Pamiętaj, że chodzi tu o zakres długoterminowy, a niekoncentrujący się na tej fazie projektu.W przykładzie ze sprawozdaniem o kosztach programiści i decydenci doszli do porozumienia co do zakresu aplikacji.Uzgodnili, iż aplikacja powinna zautomatyzować rozliczanie zaliczek, zgłaszanie zapotrzebowania na delegacje oraz całyproces zgłaszania kosztów począwszy od pojawienia się zapotrzebowania na delegację u pracownika, ażdo uwzględnienia rachunków za podróż w dziale księgowości.Zdecydowano również pominąć systemy księgowe i samproces rezerwowania biletów.Te elementy nie zostały uwzględnione w zakresie aplikacji.Spisywanie wymagańPrzedstawienie wymagań na piśmie jest najlepszym sposobem komunikacji pomiędzy programistą a klientem.Praktyka taumożliwia wyeliminowanie nieporozumień.Forma pisemna nie oznacza, iż musi to być koniecznie dokument oficjalny.Istnieje wiele skutecznych sposobów na przekazywanie wymagań: przykładowe raporty, formularze, diagramy procesu lubrysunki.Spisywanie wymagań nie jest wcale trudne.Wystarczy zadbać o to, by klient mógł bez trudu je przeczytać izrozumieć
[ Pobierz całość w formacie PDF ]