[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mentalność współczesna jest jednak podejrzliwa.Czy KrasiÅ„ski -- pytamy natychmiast -- nie myÅ›li tu życzeniowo?Zgoda, że jeÅ›li Bóg jest bezosobowy, to nie ma miejsca na nieÅ›miertelność ani na żaden sens ostateczny.Zgoda,że w czÅ‚owieku -- a przynajmniej w niektórych ludziach -- jest pragnienie nieÅ›miertelnoÅ›ci.Ale z tego nie wynikajeszcze, że Bóg naprawdÄ™ jest osobowy, zaÅ› czÅ‚owiek zachowa na zawsze swÄ… odrÄ™bność i niepowtarzalność.Przypatrzmy siÄ™ jednak nie temu, co byÅ›my chcieli, ale temu, co jest.Otóż wielu z nas nosi w sobie intuicjÄ™ życianieautentycznego, powierzchownego, oraz życia autentycznego, gÅ‚Ä™boko wkorzenionego w rzeczywistość.IntuicjÄ™ tÄ™ majÄ… czÄ™sto również ci spoÅ›ród nas, którzy sami żyjÄ… niestety powierzchownie.I tak dziwnie siÄ™ skÅ‚ada,iż powierzchowne życie zawsze polega na tym, że czÅ‚owiek żyje, "jak to mu samo leci" a jego postÄ™pki stanowiÄ…wypadkowÄ… unoszÄ…cych go chÄ™tek i namiÄ™tnoÅ›ci.CzÅ‚owiek powierzchowny nie jest zresztÄ… przeciwnikiem dobra.Niekiedy ogarnia go życzliwość do caÅ‚ej wrÄ™cz ludzkoÅ›ci, trudno mu tylko kochać konkretnego czÅ‚owieka.Dlaczego jest wÅ‚aÅ›nie tak? Dlaczego tak siÄ™ dzieje, iż nasze życie zyskuje na autentycznoÅ›ci poprzez postawÄ™rozumnÄ…, poprzez to, że jestem panem samego siebie, poprzez miÅ‚ość okazywanÄ… konkretnym ludziom?Spójrzmy uważnie na ten potrójny prymat w naszym życiu: na prymat rozumu nad materiÄ…, prymat wolnoÅ›ci nadkoniecznoÅ›ciÄ…, prymat tego, co konkretne, nad tym, co powszechne.Czyż nie Å›wiadczy to o naszym pochodzeniuod KogoÅ› Osobowego? Gdyby ostatecznym fundamentem rzeczywistoÅ›ci byÅ‚a jakaÅ› transcendencja bezosobowa,rzeczywistość przedstawiaÅ‚aby siÄ™ zupeÅ‚nie inaczej -- nasza rozumność, wolność i miÅ‚ość w ostatecznym wymiarzebyÅ‚yby czymÅ› zÅ‚udnym.Wydaje siÄ™, że odsÅ‚oniliÅ›my w ten sposób głównÄ… przyczynÄ™ naszych zarówno mitologicznych, jak panteistycznychwyobrażeÅ„ o Bogu.Po prostu im mniej autentyzmu w naszej rozumnoÅ›ci, wolnoÅ›ci i miÅ‚oÅ›ci, tym trudniej jest namwierzyć autentycznie w Boga Prawdziwego.Krótko mówiÄ…c: pytanie, czy Bóg jest kimÅ› osobowym, powinno siÄ™zgÅ‚Ä™biać nie tylko teoretycznie, ale przede wszystkim przez caÅ‚e swoje bycie osobÄ… w wymiarze intelektualnym,moralnym i religijnym.Kim jednak jest Bóg Prawdziwy, skoro nie jest On najdoskonalszÄ… czÄ…stkÄ… wszechbytu ani jakÄ…Å› istotÄ…pozaÅ›wiatowÄ…, ale też nie jest bezosobowÄ… duchowÄ… plazmÄ…, przenikajÄ…cÄ… i podtrzymujÄ…cÄ… wszystko, co istnieje?Jako chrzeÅ›cijanie, odpowiedzi na takie pytania szukamy przede wszystkim w PiÅ›mie ZwiÄ™tym."W Nim żyjemy, poruszamy siÄ™ i jesteÅ›my" (Dz 17,38) -- a wiÄ™c nie jest On istotÄ… pozaÅ›wiatowÄ….Zarazem jednak,jak modli siÄ™ Salomon w dniu konsekracji ZwiÄ…tyni, "niebo i niebiosa najwyższe nie mogÄ… CiÄ™ objąć" (1 Krl 8,27) --a wiÄ™c Wszechobecny jest zarazem transcendentny wobec wszystkiego, co stworzyÅ‚.Bóg jest oddzielony odstworzenia przepaÅ›ciÄ… swojej nieskoÅ„czonoÅ›ci: "O gÅ‚Ä™bokoÅ›ci bogactw, mÄ…droÅ›ci i wiedzy Boga! Jakże niezbadanesÄ… Jego wyroki i nie do wyÅ›ledzenia Jego drogi!" (Rz 11,33) A przecież jest On bliższy stworzeniu niż ono samosobie: "Jeszcze nie mam sÅ‚owa na jÄ™zyku, a Ty, Panie, już znasz je w caÅ‚oÅ›ci.Ty ogarniasz mnie zewszÄ…d i kÅ‚adzieszna mnie swÄ… rÄ™kÄ™" (Ps 139,4n).Co wiÄ™cej, "sama ciemność nie jest ciemna dla Ciebie!" (Ps 139,12)O tej transcendentnej wszechobecnoÅ›ci Boga oraz o Jego immanentnej odrÄ™bnoÅ›ci od stworzeÅ„ trafnie pisaÅ‚KrasiÅ„ski: "my, choć wolni, jednak nie zewnÄ…trz Niego, ale w Nim samym żyjem.On wszystko oblewa, Onwszystkim, a zarazem sobÄ…! On nie żadnÄ… czÄ…stkÄ…, jak każden z nas -- cokolwiek siÄ™ stanie, to w Nim siÄ™ staje, Onjuż wyżej, On już dalej, On gÅ‚Ä™biej od tego!" (List 344 do Delfiny Potockiej z 22 maja 1844)Przede wszystkim jednak Bóg kocha."MiÅ‚ujesz wszystkie stworzenia i żadnym siÄ™ nie brzydzisz.Bo gdybyÅ› miaÅ‚coÅ› w nienawiÅ›ci, nie byÅ‚byÅ› tego uczyniÅ‚" (Mdr 11,24).TÄ™ swojÄ… miÅ‚ość Bóg posunÄ…Å‚ dosÅ‚ownie do szaleÅ„stwa:"Tak bowiem Bóg umiÅ‚owaÅ‚ Å›wiat, że Syna swego Jednorodzonego daÅ‚, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginÄ…Å‚,ale miaÅ‚ życie wieczne" (J 3,16).Ta prawda o Bogu stanowi dla nas nieustanne wezwanie: "UmiÅ‚owani, miÅ‚ujmysiÄ™ wzajemnie, ponieważ miÅ‚ość jest z Boga, a każdy, kto miÅ‚uje, narodziÅ‚ siÄ™ z Boga i zna Boga.Kto nie miÅ‚uje, nie126zna Boga, bo Bóg jest miÅ‚oÅ›ciÄ….W tym objawiÅ‚a siÄ™ miÅ‚ość Boga ku nam, że zesÅ‚aÅ‚ Syna swego Jednorodzonego naÅ›wiat, abyÅ›my życie mieli dziÄ™ki Niemu.W tym przejawia siÄ™ miÅ‚ość, że nie my umiÅ‚owaliÅ›my Boga, ale że On samnas umiÅ‚owaÅ‚ i posÅ‚aÅ‚ Syna swojego jako ofiarÄ™ przebÅ‚agalnÄ… za nasze grzechy.UmiÅ‚owani, jeÅ›li Bóg tak nasumiÅ‚owaÅ‚, to i my winniÅ›my siÄ™ wzajemnie miÅ‚ować" (1 J 4,7-11).Zatem nie ma co do tego wÄ…tpliwoÅ›ci: Nie można być chrzeÅ›cijaninem, nie wierzÄ…c w Boga osobowego.To jest przerażajÄ…ce.TakÄ… argumentacjÄ™ to można sobie wÅ‚ożyć do życi.Jedynym dowodem na to że Bóg nas kocha jest Jezus ? O matko boska toż tojakaÅ› dziadowska teologia !!!!A skÄ…d siÄ™ wzięło przekonanie że panteizmwyklucza Å›wiadomego Boga.To chyba wÅ‚aÅ›nie tym mÄ™drcom nie starczyÅ‚owyobrazni.ZresztÄ… co oni mogÄ… wiedzieć o tym czym jest Å›wiadomośćBoska.%7Å‚enada.Dlaczego nie uwzglÄ™dniajÄ… gradacji Å›wiadomoÅ›ci ? SkÄ…dprzekonanie że pomiÄ™dzy nami a Bogiem nie ma poÅ›rednich poziomówÅ›wiadomoÅ›ci których my jesteÅ›my jedynie skÅ‚adowÄ…(zakÅ‚adajÄ…c że poglÄ…do transcendencji jest sÅ‚uszny).Bo my jesteÅ›my najwyższÄ… miarawszechbytu ? Ich ciasnota umysÅ‚owa nie dopuszcza abyÅ›my byli jedyniemarginesem czyjejÅ› wyższej Å›wiadomoÅ›ci.BÅ‚Ä…d logiczny na bÅ‚Ä™dzielogicznym !!!!!Podobnie K.K.postÄ…piÅ‚ przy tworzeniu swoich podwalin teologicznych ,odpowiadajÄ…c na pytanie ; gdzie byÅ‚ Jezus przed narodzinami, panowieteolodzy wymyÅ›lili , że odpowiedziÄ… bÄ™dzie to , że Jezus byÅ‚ Logosem który byÅ‚na poczÄ…tku.%7Å‚e byÅ‚ pierwszym przejawieniem Boga w Zwiecie.Ale cwane , ażdziwne ,że w Genezis nie napisano ,że na poczÄ…tku byÅ‚ Chrystus.Ale skÄ…d%7Å‚ydzi mogli wiedzieć że SÅ‚owo to On.Przecież sÄ… idiotami.Za to koÅ›ciół skÄ…dÅ›wiedziaÅ‚ , ciekawe skÄ…d ?Zanim zadam pytanie czy Bóg jest osobÄ… zdefiniujmy ; czymwÅ‚aÅ›ciwie jest osoba ?127OsobaZ Wikipedii, wolnej encyklopediiOsoba (ÀÁÌÃÉÀ¿½ /prosopon/, Å‚ac
[ Pobierz całość w formacie PDF ]