[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.XI.KTO JEST PODMIOTEM PERCEPCJI?Po tym, jak poświęciliście dużo czasu i wysiłku na samodzielną pracę nad sobą, możecie zacząć odkrywać szerszy, całościowy proces medytacji.Jeżeli przez dłuższy czas podążacie za swoim procesem, zdacie sobie sprawę z istnienia dwóch rodzajów świadomości: krótko i długoterminowej.KRÓTKO I DŁUGOTERMINOWA ŚWIADOMOŚĆKrótkoterminowa świadomość jest świadomością związaną z kanałami.Jest ona zdawaniem sobie sprawy z czasowych zmian sygnałów oraz zmian stanów świadomości.Natomiast długoterminowa świadomość jest wglądem w sam proces świadomości, który oznacza uprzytomnienie sobie kim jest osoba medytująca.Jeżeli w trakcie medytacji zadasz sobie pytanie: “Kto medytuje?", odpowiedź, którą otrzymasz, pokaże ci, że nie jesteś jedyną osobą używającą twojej świadomości.Dzisiaj, na przykład, przebywam w górach i chcę pomajstrować trochę w swoim domu.Jest wczesny poranek i budząc się zauważam, jak słońce bawi się moim wzrokiem.Mam tylko jedno oko otwarte i na drewnianym suficie dostrzegam formy zaczerpnięte jakby ze snu.Moje wizje sprawiają wrażenie jak gdybym nadal śnił.Zdaję sobie sprawę, że mój proces jest wizualny, jednak zastanawiam się, dla kogo przeznaczone są owe przypominające sen wizje.Przekręcam się w łóżku na bok, zastanawiam się czy może dalej spać i zauważam, że złości mnie to, iż wczoraj przed snem wypiłem tak dużo soku pomarańczowego.Kim jest to zirytowane ,ja"? Mógłbym poczuć swoją złość i pozwolić, aby z propriocepcji rozwinęła się wizja albo też mogę po prostu medytować nad koanem[8]: “Kto się irytuje? ".Chcę spać.Ale kto chce rozluźniać się i spać? Kto chce zachowywać się jak inni ludzie? Brzmi to jak proces pierwotny, ponieważ wiem, że ja, obserwator, mam tendencję do utożsamiania się z normalnym człowiekiem, który woli spać.Jednak jest on w konflikcie z inną częścią mnie, która pragnie wstać z łóżka i zacząć pisać.A więc konflikt.Mój proces pierwotny chce się grzebać, dłubać i relaksować, może zrobić jakiś mebel, jednak inna moja część chce pisać.Skupiam swoją uwagę na tym, kto chce pisać i nagle zaczynam coś czuć.Jeżeli nie zacznę pisać, wtedy impuls nakłaniający mnie do tego pomiesza mi to, co chcę robić, i oderwie mnie od mojego procesu pierwotnego związanego z zachowywaniem się jak normalny człowiek, który chce spać i relaksować się.Dlaczego tyle czasu spędzam w nieświadomości? Przez te kilka ostatnich dni w górach nieświadomie utożsamiałem się ze swoim procesem pierwotnym, którym był relaks, budowa domu, martwienie się o ludzi, pieniądze itp.Czy pamiętacie pytanie, które zadałem wam na początku tej książki? Co robicie, kiedy nie medytujecie, gdy jesteście nieświadomi? Odpowiedź brzmi: utożsamiacie się wtedy ze swoim pierwotnym procesem.Istnienie procesu wtórnego, tej części mnie, z którą się nie identyfikuję, tworzy świadomość i zmusza mnie, abym rozwijał ją w formie metakomunikatora.Świadomość jest terminem empirycznym, jest czymś, co możesz odkryć i stworzyć w trakcie medytacji.Oznacza to sytuację, w której zdajesz sobie sprawę, że jesteś świadomy, zdajesz sobie sprawę, że śnisz, i że znasz znaczenie tego, o czym będziesz śnił, zanim jeszcze dany sen ci się przydarzy.CECHY CHARAKTERYSTYCZNE ŚWIADOMOŚCIPojęcie “świadomość" odnosi się do zdawania sobie sprawy ze swoich zdolności do percepcji.Wiesz, kto jest podmiotem percepcji, a kto nim nie jest.Bycie świadomym oznacza, że wiesz z kim się utożsamiasz, a od kogo odgradzasz, oraz że rozpoznajesz dostępne ci pierwotne i wtórne procesy.Jedną z cech charakterystycznych świadomości jest to, iż czyni cię ona zdolnym do pracy ze swoim życiowym procesem.Wiesz wtedy, że możesz go podjąć, a nie, że jesteś przez niego tratowany.Czujesz się człowiekiem o wielu wymiarach.Jeżeli będziesz pracował z konfliktem pomiędzy procesami i w sposób spójny, krok po kroku, będziesz podążał za nimi, odkryjesz inny aspekt świadomości, którym jest doświadczenie wolności.Spróbuj wyobrazić sobie, że twój proces jest jak rydwan ciągnięty przez lwa: nie osiągniesz wolności, jeżeli zostaniesz przejechany przez rydwan ani też, gdy zje cię lew.To ty masz prowadzić rydwan i kierować lwem.Bycie świadomym i przebudzonym jest z pewnością jednym z najszczęśliwszych i szczytowych doświadczeń związanych z życiem.Jest ono też łatwe do osiągnięcia.Jeżeli poświęcasz dużo czasu na pracę nad sobą uwzględniając kanały, w których przebiegają twoje doznania oraz zauważasz medytujących w tobie obserwatorów, to możesz odnieść wrażenie, że proces stara się przebudzić cię tak szybko, jak to jest możliwe.Wzrost świadomości dokonuje się w maksymalnie dostępnym tempie.Oprócz tego rozwój świadomości powoduje bardzo niewiele wstrząsów, gdyż te nie przynoszą jej trwałego wzrostu, a jedynie powodują twoje chwilowe przerażenie.Świadomości nie uzyskuje się pod groźbą śmierci.Stwierdzenie: “Stań się świadomy albo umieraj" jest szantażem i sprawia, że możesz jedynie znienawidzić medytację.Świadomość nie zrobi ci również prezentu w postaci natychmiastowej satysfakcji, która uczyniłaby cię tylko leniwym i zadowolonym z siebie.TWÓJ MIT OSOBISTYSądzę, że świadomość wpływa na nas w taki sposób, że stale i cierpliwie rzeźbi blok naszego życia, aby wydobyć z niego jego pierwotną formę, która jest widoczna w naszych snach z dzieciństwa, w naszym micie osobistym.Wiele lat temu Jung odkrył, że to, co nazywamy snami z wczesnego dzieciństwa oraz przypadkowe zdarzenia z tamtego okresu niosą w sobie wzorce, które rządzą naszym trwającym przez całe życie procesem.Jeżeli jako dziecko śniłeś, że gonią cię gangsterzy, możesz często czuć się porządną osobą, która nieustannie styka się z “gangsterskim" wtórnym procesem.Wszystko, co ci się przydarza, czyni cię świadomym ograniczeń, jakie niosą twoje porządne i łagodne zachowania oraz tego, w jaki sposób nie pozwalają one ujawnić się twoim własnym “gangsterskim" popędom.Bycie świadomym oznacza więc nie tylko zdawanie sobie sprawy z krótkoterminowych zjawisk dziejących się w naszym życiu, lecz również z naszego mitu osobistego, snów i wspomnień z okresu dzieciństwa, a także obecnych w nas obserwatorów, którzy używaj ą naszej świadomości.KTO MEDYTUJE?Zróbcie sobie w trakcie medytacji eksperyment polegający na odkryciu, w jakim jesteście kanale oraz kto w was postrzega wizje, dźwięki, ruchy, sprawy relacyjne oraz procesy światowe dziejące się w was i dookoła was.Kim jest odbiorca przekształcający te sygnały?Kto medytuje? Aby się tego dowiedzieć możecie zdać sobie pytanie: “Dla kogo wszystkie te obserwacje są koniecznie potrzebne?" Często mamy do czynienia z takimi obserwatorami w nas, którzy są przekonani o absolutnej prawdziwości swoich obserwacji oraz swojego sposobu percepcji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]