[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.De Magis, alias oMędrcach vulgo Czarnoksiężnikach, Czarownikach, także którzyCzartów sprawy i pomocy zażywała, tu pokażę z Pisma starego iNowego Testamentu, tylko proszę z uwagą czytać i konsyderacją.Przywiodło mię do pisania w tej materyi, iż w wielu kompaniachi dyskursach słyszę negujących tę prawdę.Jedni z nich sąReligiosiores in DEUM, wszystkie Cuda, lub cudami zdające sięawantury extraordynaryjne, Wszechmocncy BOGA przypisująBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 64Ręce, nic czartów sprawie nie przyznając.Drudzy zaś, że scientiaverae Theologiae destituti, trochę tylko w szkołach liznęli łaciny,a choć Teologii słuchali, tedy bez applikacji, nomine, non reTheologi, a teraz ni Pisma Z.ni dobrych Autorów czytająKatolickich, mądrych, approbowanych, ale czytają owych, colevitates, scurrilitates traktują, lub jaką Herezją a subtelniezarażone czytała; stąd są vaniloqui, iactabundi, wiele, a mało codobrego mówiący, nie bez lezyi piarum aurium, albo którejprawdy katolickiej, sentencji u wszytkich Doktorów pospolitejswoje widzimi się, albo: nie zda mi się, uporczywie utrzymująnajmędrszych sentimenta spernując, co jest superbire, to jest superomnes ire, a żadna ich Akademia nie uczyniła Doktorami, aniżadnej nie masz rewelacji, że to oni tak dobrze sine erroretrzymała i uczą, jak Tomasz Anielski: Bene de me scripsistiThoma.Niech jeno ci scioli porzucą mniej potrzebne lekcje,babom pod kądzielą przyzwoite, a czytają natomiast wielkieTraktaty wielkich Ludzi i Teologów, to X.Marcina DelrionaJezuity Disquisitiones Magicas zwane, żyjącego około Roku 1608;to Simona Majolusa Włocha, Biskupa Wultararieńskiego drugąCzęść, albo Tom Dierum Canicularium będącego in vivis Roku1610; to książkę Malleus Maleficiorum; to Flagellum Daemonum;to książkę Tribunal Sacrum X.Woyciecha Tylkowskiego Soc.JESU, wielkiego Filozofa i Teologa; i innych, którzy tu occuventdalej; Z tych i wielu innych Autorów, którym więcej wierzęaffirmującym, niż owym sciolom negującym, dokumentawyprowadzę o Czarnoksięstwie, Czarach, Opętanych, Upierach, anajpierwej o Diable, tego wszystkiego Autorze, Promotorze,Fautorze.Zażywają tych niegodziwych sposobów zli ludzie, chcącsobie to zysk jaki doczesny, choć z stratą duszy swojej przynieść,to próżną zjednać chwałę, to bliznim szkodzić z jakiej zawziętości.Jako zaś sprawiedliwy Człek nic dobrego czynić nie może bezBOGA mówiącego: Joanis Capite 15.: sine me nihil potestis facere,tak Czarnoksiężnicy, formalni Czarownicy, bez czarta czynić nicBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 65nie mogą, który jest simia Divinorum Operum.Naprzód tedyO CZARCIE, CZAROWNIK�W POMOCNIKUCzart u Polaków od Czarnego zowie się koloru, gdyż go takmalarski adumbruje pędzel, i tak się daje widzieć; czyli odczarowania, że w nie zawsze się wdaje.Po i Grecku zowie sięDaemon, to jest mądry, bo choć Boską przez pychę utracił łaskę ipoznanie nadprzyrodzone, jednak daru naturalnej umiejętnościnie postradał; przyznaje mu Pismo święte to samo: serpens eratcallidior cunctis animantibus terrae.Wykłada się toż samosłówko Daemon, inaczej expertus, iż jest pełen experiencji; toaccusator, iż wielu do Boskiej niełaski przyprowadza.Jeszcze goGrecy zowią Diabolum, to jest Calumniatorem, Defluentem, bodefluxit z Nieba.Po Hebrajsku tytułuje się Sathan, sathianas tojest Adwersarz BOGA, i ludziom się sprzeciwiający, pretendującyz pychy similis esse Altissimo.Ma jeszcze imię Zabulus aliassuggestor, złych rad podawacz; zowie się i Tentator, kusiciel; toMalus.W rzeczy jest Duch Anielskiej natury, bez ciała, niewidzialny oczami, ale nieczysty, albo zły Anioł, zawsze mękępiekielną i wszędzie noszący, alias ogień naturalny, nimdręczony, dla tego na dziele Ręki Boskiej, to jest: na człeku, że gota chłosta, mści się, pastwi; iż mówię, człek będąc Minoratuspaulo minus ab Angelis, miejsce jego w Niebie osiada, mówiAbulensis Cap.13.Genesis.U Autora Beierlinek zwanego,niektórzy twierdzą, że czartów jest 9 Chórów, to z każdego ChóruAnielskiego ich niemała za pychę i rebellią strącona liczba, iimiona tychże Chórów noszą: to Principatus, to Potestates, toVirtutes &c.J.Cor.15.jedni z nich Ogniowi, inni Powietrzni, inniZiemni, Podziemni, Grobowi, Wodni, inni Tenebriones, to jestciemni, pochmurni, inni Północni, Południowi, inni Perscy,Afrykańscy; iż na tych miejscach z dopustu Bożego złość swojąwywierała; inni od grzechów, do których kuszą, nazwiskBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 66dostępują, , jako to Nieczysty, od nieczystości &c.według Tyrinaw komentarzach.Jan, Kassian z Diakona Z.Chryzostoma Kapłan,i Mnich w Massylii w Francyi, uczony i Zwięty Autor, około Roku440 żyjący, twierdzi w książce Collationum sanctorum Patrum, żeCzart nie każdy do każdej zwykł prowadzić passyi, ale co grzech,to innego ma kusiciela i nawodziciela Czarta.Inni bowiemnieczystemi delektują się akcjami, inni bluznierstwem, innigniewem, inni smutkiem, appreh.ensią, inni obżarstwem,gnuśnością; własnomiętnością, co łacinnicy proprietatem.GrecyPhilargiriam zowią.1.Ten tedy Czart (mówi Paweł Z [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl