[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jak bowiem szkic obrazu nie jest wykoÅ„czonym obrazem, tak poznanie przezwiarÄ™ nie jest doskonaÅ‚ym poznaniem.Prawdy wiÄ™c udzielane duszy przez wiarÄ™ sÄ… jakbyzarysem obrazu, a dopiero w widzeniu uszczęśliwiajÄ…cym bÄ™dÄ… jak doskonaÅ‚y i wykoÅ„czonyobraz, stosownie do tego, co mówi ApostoÅ‚: Cum autem venerit quod perfectum est,evacuabitur quod ex parte est; Gdy przyjdzie to, co doskonaÅ‚e, tzn.jasne widzenie, ustanie to,co jest częściowe (1 Kor 13,10), czyli poznanie przez wiarÄ™.7.Oprócz tego zarysu wiary jest w duszy rozmiÅ‚owanej jeszcze zarys miÅ‚oÅ›ci, a to w jej woli,w której takim sposobem tak blisko i żywo zarysowuje siÄ™ postać UmiÅ‚owanego wzjednoczeniu miÅ‚oÅ›ci, że zaiste można powiedzieć, iż UmiÅ‚owany żyje w miÅ‚ujÄ…cym, amiÅ‚ujÄ…cy w UmiÅ‚owanym.PodobieÅ„stwo, jakie sprawia miÅ‚ość przez przeobrażeniemiÅ‚ujÄ…cych siÄ™, jest tak wielkie, iż można powiedzieć, że jeden jest drugim i obydwaj sÄ…jednym.Przyczyna tkwi w tym, że w zjednoczeniu i przeobrażeniu miÅ‚oÅ›ci jeden oddaje siÄ™drugiemu i każdy z nich, opuszczajÄ…c niejako siebie zamienia siÄ™ w drugiego.Tak wiÄ™c jedenżyje w drugim i staje siÄ™ niejako nim samym i obydwaj sÄ… jednym przez przeobrażeniemiÅ‚oÅ›ci.To wÅ‚aÅ›nie chciaÅ‚ wyrazić Å›w.PaweÅ‚, gdy mówiÅ‚: Vivo autem jam non ego, vivit veroin me Christus; %7Å‚yjÄ™ już nie ja, ale żyje we mnie Chrystus" (Ga 2,20).Tym wyrażeniembowiem żyjÄ™ już nie ja tÅ‚umaczy, że chociaż sam żyÅ‚, nie żyÅ‚ życiem swoim, gdyż byÅ‚przeobrażony w Chrystusa.Jego wiÄ™c życie byÅ‚o bardziej boskie niż ludzkie i mógÅ‚powiedzieć, że nie żyje on, lecz żyje w nim Chrystus.8.O tym upodobnieniu siÄ™ przez przeobrażenie możemy powiedzieć, że jego życie i życieChrystusa byÅ‚o jednym życiem przez zjednoczenie miÅ‚oÅ›ci.DoskonaÅ‚e urzeczywistnienie tegobÄ™dzie w niebie, w życiu Bożym, dla tych wszystkich, którzy zasÅ‚ugujÄ… na oglÄ…danie siebie wBogu.Przeobrażeni tam w Boga bÄ™dÄ… żyli życiem Bożym a nie życiem swoim, choćwÅ‚aÅ›ciwie i swoim życiem, gdyż życie Boże bÄ™dzie ich życiem.I wtedy bÄ™dÄ… mogli naprawdÄ™powiedzieć: żyjemy my, ale nie my, gdyż Bóg żyje w nas.Chociaż ten stan może zajść w tymżyciu, jak u Å›w.PawÅ‚a, to jednak nie caÅ‚kowicie doskonale, nawet wówczas, gdy duszadojdzie do takiego przeobrażenia miÅ‚oÅ›ci, jak to siÄ™ dzieje w zaÅ›lubinach duchowych.ZaÅ›lubiny duchowe sÄ… wprawdzie najwyższym stanem, do jakiego można dojść w tym życiu,jednak wszystko to można nazwać tylko zarysem miÅ‚oÅ›ci w porównaniu z doskonaÅ‚Ä… postaciÄ…przeobrażenia w chwale.Mimo to jest niezmiernym szczęściem dla duszy, gdy osiÄ…ga ona wtym życiu ów zarys przeobrażenia, gdyż sprawia to wielkie zadowolenie UmiÅ‚owanemu.PragnÄ…c bowiem, by Go oblubienica zÅ‚ożyÅ‚a w swej duszy jakby zarys, mówi do niej w PieÅ›ninad pieÅ›niami: Przyłóż mnie jako pieczęć do serca twego, jako pieczęć do ramienia twego"(8, 6).Jest to nie do wiary, jak wielka jest ta żądza i to udrÄ™czenie, które odczuwa dusza, widzÄ…c, żejest tak blisko zaznawania owego dobra, którego jej nie dajÄ….Im bowiem lepiej siÄ™ widzi i imjest siÄ™ bliżej pożądanego przedmiotu, a on jest wzbroniony, tym wiÄ™kszÄ… sprawia tomÄ™czarniÄ™ i udrÄ™kÄ™.W zwiÄ…zku z tym, w duchowym znaczeniu, mówi Job: Pierwej nizli jem,wzdycham, a jak wzbierajÄ…ce wody, tak jest narzekanie moje" (3,24) z przyczyny żądzy tegopokarmu, przez który rozumie siÄ™ Boga.Cierpienie odczuwane z powodu braku tego pokarmujest proporcjonalne do poznania go i pożądania.13.ODWRÓ SI, MIAYWPROWADZENIE DO NASTPNEJ STROFYl.PrzyczynÄ… tego wielkiego cierpienia duszy za Bogiem jest w tym czasie to, że im bardziejzbliża siÄ™ do Boga, tym wiÄ™kszy czuje w sobie brak Boga, tym gÄ™stsze mroki i tym wiÄ™kszyogieÅ„ duchowy, który jÄ… osusza i oczyszcza, aby tak oczyszczona mogÅ‚a siÄ™ zÅ‚Ä…czyćcaÅ‚kowicie z Bogiem.Gdy bowiem Bóg nie wlewa w niÄ… z siebie żadnego promienianadprzyrodzonego Å›wiatÅ‚a, staje siÄ™ On dla niej nieprzebytymi ciemnoÅ›ciami, mimo żewedÅ‚ug ducha do niej siÄ™ przybliża.ZwiatÅ‚o bowiem nadprzyrodzone swym nadmiaremzaciemnia Å›wiatÅ‚o przyrodzone.TÅ‚umaczy to wszystko Dawid w sÅ‚owach: ObÅ‚ok i mgÅ‚awokoÅ‚o Niego.OgieÅ„ pójdzie przed Nim" (Ps 96, 2).I w innym psalmie: UczyniÅ‚ ciemnośćkryjówkÄ… swojÄ…, wokoÅ‚o Niego namiot Jego; ciemna woda w obÅ‚okach powietrznych.Przedblaskiem w oczach Jego rozeszÅ‚y siÄ™ obÅ‚oki, grad i wÄ™gle ogniste" (Ps 17, 12-13).Znaczy to,że gdy dusza dążąca do Boga bardziej siÄ™ zbliża do Niego, odczuwa w sobie to wszystko, cowyżej powiedziano, dopóki Bóg nie wprowadzi jej w boskÄ… Å›wiatÅ‚ość swojÄ… przezprzeobrażenie w miÅ‚oÅ›ci.Zanim to nastÄ…pi dusza pozostaje zawsze w tym stanie, woÅ‚ajÄ…c jakJob: Kto by mi daÅ‚, abym poznaÅ‚ i znalazÅ‚ Go i doszedÅ‚ aż do stolicy Jego!" (23, 3).Pan Bógdla swej nieskoÅ„czonej Å‚askawoÅ›ci udziela pociech i darów wedÅ‚ug stopnia ciemnoÅ›ci iogoÅ‚ocenia duszy, ponieważ: Sicut tenebrae ejus, ita et lumen ejus; Jako ciemność jej, tak iÅ›wiatÅ‚ość Jego" (Ps 138, 12).PodnoszÄ…c jednak duszÄ™ i obdarzajÄ…c jÄ… chwaÅ‚Ä… równoczeÅ›nieupokarza jÄ… i drÄ™czy.W ten sposób zsyÅ‚a wÅ›ród jej udrÄ™czeÅ„ pewne promienie swej boskoÅ›ciz takÄ… chwaÅ‚Ä… i potÄ™gÄ… miÅ‚oÅ›ci, że jÄ… wszystkÄ… porusza i caÅ‚Ä… jej naturÄ… wstrzÄ…sa.Dzieje siÄ™ tow takim stopniu, że z lÄ™kiem i strachem swej natury mówi do UmiÅ‚owanego poczÄ…teknastÄ™pnej strofy, którÄ… koÅ„czy sam UmiÅ‚owany.Odwróć siÄ™, MiÅ‚y,WychodzÄ™ z mego istnienia!OBLUBIENIECZawróć, goÅ‚Ä…bko,Bo jeleÅ„ zranionyNa wzgórzu wyÅ‚ania siÄ™ z cieniaNa powiew twego lotu, szuka orzezwienia.(18)OBJAZNIENIE2.W odpowiedzi na te wielkie pragnienia i żarliwość miÅ‚oÅ›ci, jakie dusza okazaÅ‚a wpoprzednich strofach, zwykÅ‚ nawiedzać UmiÅ‚owany swÄ… oblubienicÄ™ czystÄ… i delikatnÄ…, czulei z wielkÄ… siÅ‚Ä… miÅ‚oÅ›ci.Zwykle bowiem wielkiej żarliwoÅ›ci i udrÄ™kom miÅ‚oÅ›ci, jakie przeżyÅ‚adusza, odpowiadajÄ… wielkie Å‚aski i nawiedzenia Boże.Gdy teraz dusza z takimi udrÄ™kamipragnęła ujrzeć boskie oczy, jak to wyraziÅ‚a w poprzedniej strofie, odsÅ‚ania jej UmiÅ‚owany,jak tego pragnęła, kilka promieni swej wielkoÅ›ci i bóstwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]