[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 138wiecznego bytu pierwszego, pozostajÄ…cego w spoczynku.%7Å‚eby to zrozumieć, należy wiedzieć, że wczeÅ›niejsze jestjakieÅ› bytowanie w sobie niż bycie poruszanym ku czemuÅ›innemu.Dlatego bycie poruszanym zakÅ‚ada uprzednio by­towanie.A jeÅ›li samo bytowanie jest takie, jakby znajdo­waÅ‚o siÄ™  pod czymÅ› poruszanym, to znowu trzeba bÄ™dziezaÅ‚ożyć wpierw jakÄ…Å› zasadÄ™ ruchu i tak dociera siÄ™ aż dojakiegoÅ› bytu nieruchomego, który jest zasadÄ… poruszaniasiebie samego i wszystkich [pozostaÅ‚ych bytów].To zaÅ› jestwÅ‚aÅ›nie pierwszym życiem.Dlatego jest oczywiste, że życiewe wszystkich bytach żyjÄ…cych jest pewnym procesem, wy­wodzÄ…cym siÄ™ z pewnego wiecznego bytu pierwszego, pozo­stajÄ…cego w spoczynku, to znaczy bez żadnego poruszeniapodmiotu.Podobnie też w porzÄ…dku bytów poznajÄ…cychtrzeba, żeby byÅ‚o coÅ› pierwszego.Jest wiÄ™c oczywiste, żew porzÄ…dku doskonaÅ‚oÅ›ci oraz natury poznanie intelektual­ne jest wczeÅ›niejsze od zmysÅ‚owego, ponieważ jest bardziejniematerialne.Dlatego to wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki intelektowi, jakoczemuÅ› wyższemu, sÄ…dzimy o poznaniu zmysÅ‚owym, jakoo czymÅ› niższym.Natomiast w samym poznaniu intelek­tualnym jest oczywiste, że dociekanie rozumujÄ…ce* prze­biega na podstawie zasad, które sÄ… znane same przez siÄ™,które to zasady [sÄ… rozpoznawane i formuÅ‚owane] przezintelekt.Dlatego też rozum nastÄ™puje po intelekcie**.* Wyrażenie ratiocinativa inquisitio można też oddać przez polskie wy­rażenie  dociekanie rozumowe , ale wydaje siÄ™, że z kontekstu wynika, iżTomaszowi bardziej w tym miejscu chodzi o podkreÅ›lenie, że dociekanie tojest przechodzeniem od przesÅ‚anek do wniosków, a wiÄ™c ma postać pewnegoprocesu intelektualnego, niż o to, że ma ono charakter rozumowy, co oczy­wiÅ›cie też jest prawdÄ….* * Ważna uwaga, podkreÅ›lajÄ…ca wyższość tego, co w jÄ™zyku technicznymklasycznej metafizyki poznania nazywa siÄ™  rozumieniem , w stosunku dotego, co nazywa siÄ™  rozumem , czyli takÄ… funkcjÄ… intelektu, która polega naprzeprowadzaniu wszelkiego typu rozumowaÅ„ i argumentacji, zakÅ‚adajÄ…cychz kolei jakieÅ› proste, fundamentalne rozumienie rzeczywistoÅ›ci. 18.Wszystkie rzeczy posiadajÄ… istotÄ™.139A zatem czymÅ› pierwszym w porzÄ…dku poznajÄ…cych jest in­telekt i dlatego trzeba, żeby wszystkie rzeczy umysÅ‚owo po­znawalne, to znaczy poznajÄ…ce, posiadaÅ‚y wiedzÄ™, to znaczypoznanie, dziÄ™ki pierwszej inteligencji.Dlatego też i w ksiÄ™­dze Proklosa mówi siÄ™: Wszystkie byty poznajÄ…ce uczestniczÄ…w poznaniu dziÄ™ki pierwszemu intelektowi94.Argumentem,który na to wskazuje, jest to, że wszelka wiedza zasadniczojest tylko inteligencjÄ….Inteligencja bowiem, jak mówi Pro­klos, jest jakimÅ› szczytem wszelkiego poznania.Dlategointeligencja jest pierwszym poznajÄ…cym oraz wpÅ‚ywajÄ…cym[swoim] poznaniem na wszystkie [byty] poznajÄ…ce.Jak zostaÅ‚o już powiedziane, wedÅ‚ug platoników, bytpierwszy, który jest ideÄ… bytu, jest czymÅ›  ponad pierw­szym życiem, to znaczy  ponad ideÄ… życia, a pierwszeżycie jest z kolei czymÅ›  ponad pierwszym intelektemidealnym.Ale wedÅ‚ug Dionizego byt pierwszy i pierwszeżycie oraz pierwszy intelekt sÄ… czymÅ› jednym i tym samym,co jest Bogiem.Dlatego także Arystoteles w XII ksiÄ™dzeMetafizyki przypisuje pierwszej zasadzie, że jest intelek­tem, a jej poznawanie jest życiem i dziÄ™ki temu wÅ‚aÅ›niewszystko posiada bytowanie, życie oraz rozumienia zasprawÄ… tej pierwszej zasady95.Po trzecie, należy rozważyć, że te trzy [tj.bytowanie,życie, rozumienie] sÄ… spowodowane w rzeczach w różnysposób, czy to, wedÅ‚ug platoników, przez różne zasady,czy przez tÄ™ samÄ… zasadÄ™, wedÅ‚ug doktryny wiary [chrzeÅ›­cijaÅ„skiej] oraz Arystotelesa.Istnieje bowiem dwoja­ki sposób powodowania: jeden zapewne taki, w którymcoÅ› staje siÄ™ przy zaÅ‚ożeniu uprzedniego istnienia czegoÅ›94 Por.Proklos, Elementy teologii, komentarz do twierdzenia CII.95 Por.Arystoteles, Metafizyka, ks.XII, rozdz.7 (1072 b 24); Tomaszz Akwinu, Komentarz do  Metafizyki , ks.XII, lekcja 8, 2539-2544. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 140innego.Mówi siÄ™, że w ten wÅ‚aÅ›nie sposób staje siÄ™ coÅ›przez nadanie formy, ponieważ to, co dochodzi pózniej,odnosi siÄ™ do tego, co byÅ‚o zakÅ‚adane wczeÅ›niej wÅ‚aÅ›niena sposób formy [substancjalnej].W inny sposób jest coÅ›powodowane bez niczego uprzednio istniejÄ…cego.MówisiÄ™, że w ten z kolei sposób coÅ› staje siÄ™ przez stwarzanie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl