[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Warszawa U 34: Sera życic (br.).(PrzyptłunQ.*k*ncepcji*ga n*jwi*ksze zas*osowa*e os*ąjaęłatypologia, wprowadzająca podziałludzi na ekstrawertyków i introwertyków, oraz metoda eksperymentu asocjacyjnego jakowłaściwego środka wykrywania podświadom*y*h kom*p*eks*w.*o*p*eks*o nie.c, *, *ungświadomy i w dużym stopniu usamodzielniony zespół wyobrażeń itendencji: może on hamować normalny lok życia psychicznego i może się przejawiać nawetJako drugie, ja", które jest przeciwieństwem świadomego, ja".Jeśli kompleks jest silnie zabarwiony afekem, może nawet dominować nad świadomym, ja"wkierowaniu czynnościami psychicznymi.Z punktu widzenia świadomego, ja"są cztery możliwości ustosunkowania się do kompleksu:absolutna nieświadowośćjego istnienia, identyfikacja, projekcja i konfrontacja.Jedynie jednak konfrontacja może doprowadzić 4 o pozytywnego rozładowania kompleksu, 9gó@ie biorąc, teoria Junga jest-włączając tu. także prace z psychoterapii-przede wszystkim spekulatywna filozofią o irracjanalrym,mistycznym zabarwieniu.Psychologia analityczna jest przede wszystkim stanowiskiem, z punklu widzenia któregonależy wgy jaśniać z jawiska psychiczne.Zadaniem psychoterapii ma być więc wyjaśnienie nieuświadamiarych sobie przez człowiekazwiąaków.Pacjent siedzi w wygodnym fotelu naprzeciw terapeuty, jak podczas przyjacielskiej rozmowy:oczekuje się ujawnienia treści psychicznych, mających związek z kompleksem stanowiącymgłówny problem.Kompleks ten powinien zostać włączony, zasymilowany jako element psychiki pacjenta.Rola terapeuty polega na aktywnym interweniowaniu i kierowaniu.Szczególne znaczenie ma w związku z tym osobowość terapeuty i jego poglądy.Każdy przywódca duchowy może, według Junga, doprowadzić pacjenta tylko do słana, którysam już osiągnął.Psychoterapia obejmuje siedem stopni: 1) cbniżen*eprogu świadomości, by mogły wyzwolićsię treści dotychczas nieuświadamiane: 2) treść nieuświadamianawyłania się w snach, wizjachi fantazji: 3) treść jest uchwycona i zatrzymana w świadomości: 4) zbadanie i zrozumieniesensu poszczególnych treści: 5) powiązanie tych treści z ogólną sytuacją jednostki: 6)zasymilowanie i przekształcenie przez pacjenta ujawnionych treści: 7) integracja treści, ichpołączenie z psychiką stanie się tak całkowite, że będzie ona wiedzą instynktowną (Jacobi, l967).Częścią składową terapii jest analiza snów.Sen nie móui logicznie.Przemawia obrazami, myśli kształtują się w prymitywnym języku.Dlatego, aby zrozumieć sny, konieczne są badania nad przejawami życia psychicznego ludziprymitywnych i dzieci.Znamienną role w teorii Junga odgrywają pojęcia.archetypu i zbiorowej nieświadomości.Archetypy są najstarszymi i powszechnymi doświadczeniami ludzkości.Przykładem archetypu jest archetyp ojca.Archetyp może przejawiać się w fantazjach i w snach.Postać ojca występuje symbolicznie w postaci ojca karzącego, ojca kochającego, ojca-Stwórcy.Analogie do tych fantazji i snów znajdujemy w Biblii, gdzie występuje dobry ojciec zNowego Testamentu i choleryczny, karzący ojciec ze Starego Testamentu.Również w rozwoju ontogenetycznym małe dziecko wytwarza sobie wizerunek ojca dobrego,a jednocześnie niebezpiecznie groznego.Archetypy są, pierwowzorami ludzkich poczynań, wysiłków i dążeń, pierwowzorami uczuć idoznań, pierwowzorami ludzkiego istnienia w ogóle, stanowią zbiorową podświadomość.'Znajdują się w potencjalnej gotowości i mogą być wywoływane sytuacjami wewnętrznymi,lub zewnętrznymi, jak również za pomocą analizy.Wówczas aktualizują się.Uświadomienie ich może przejawiać się w sferze biologicznej jako ąopęd lub w sferzepsychicznej jako obraz czy symbol.Diagnoza archetypu, tzn.odniesienie określonych doświadczeń pacjenta do obrazów z religiiczy mitologii człowieka prymitywnego, pozwala terapeucie lepiej zrozumieć pacjenta, ajednocześnie uwolnić go od grożącej mu izolacji.Od terapeuty wymaga się, by potrafił wczuwać się w tajemnice pacjenta.Jung przypuszcza, że nawet pozornie niezrozumiałe zachowanie i myśli schizofreniłówsąreakcją na ludzkie problemy uczuciowe i mają uk sens.Psychologia Junga doszukuje się w psychozach i nerwicach wielu motywów, którespo@anicz@ei powszechnie występują w mitach, bajkach i fanłazjach.Opisowi i badaniom motywów mitologicznych Jung.poświęcił ogromną część swoich prac.Często wspomina w nich o motywie, który nazywa motywem Meduzy.Meduza była postacią z mitologii greckiej, jedną z trzech córek Eorkysa, była nieśmiertelna, azamiast włosów głowę jej zdobiły żmije.Każdy, kto ją ujrzał, natychmiast zamieniał się w kamień.Motyw Meduzy odpowiada bardzo silnemu afeklowi, którego konsekwencją może być-zdarłem Junga-stan osłupie-nią, spotykany w niektórych przypadkach schizofrenii.Pacjent-biorąc pod uwagę symptomatolcgię przewlekłej schizofrenii-ulega, zamrożeniu", ,skarriie****Podany przykład wskazuje sposób myślenia typowy dla przedstawicieli teoriiJunga.Analiza ich prac jest trudna: używają metafor, stosowane przez nich pojęcia nie mają ścisłychi Jednoznacznych definicji.Zamiast dowodów podaje się kazuistyczny przykład z odpowiednią interpretacją, porównańszuka się w mitologii i kalturze ludów prymitywnych.Sposób myślenia i styl prac jest bliski dcsemsdnd (Izie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]