[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Celem dzie³a literackiego, plastycznego czy muzycznego by³o jego utrwalenie.Œwiat przedstawiony jest subiektywny, emocjonalnie nasycony, zmys³owy.Istnia³a niechêæ do ideowego okreœlania siê wobec œwiata, biernoœæ intelektualna i nieokreœlonoœæ doznañ.Styl utworów cechuje przewaga rzeczowników konkretnych nad pojêciami, przymiotników nad rzeczownikami oraz d¹¿enie do instrumentalizacji.W poezji istnia³a predylekcja do zapisywania prze¿yæ i uczuæ przez grê skojarzeñ, paraleizm stanu duszy i krajobrazu.W prozie polega³o to na stosowaniu luŸnej, fragmentarycznej kompozycji i podkreœlaniu roli podœwiadomoœci w dzia³aniu bohatera.Powy¿sze terminy s¹ to¿same z nazw¹ M³oda Polska.Ekspresjonizm - (wyra¿enie) zosta³ skodyfikowany dopiero w latach I wojny œwiatowej w programach twórców niemieckich.W Polsce nazwa ukaza³a siê w piœmie "Zdrój".Emocje twórcy mia³y byæ dramatycznie i wyraziœcie uzewnêtrzniane.W odró¿nieniu od impresjonizmu, który preferowa³ lirykê subtelnego nastroju, ekspresjonizm okreœla³ poetykê "krzyku duszy".Styl akcentuje opozycje w obrazie rzeczywistoœci (patostrywialnoœæ, wolnoœæ-determinizm, aktualnoœæ-uniwersalizm).Cechuje go hiperbolizacja, deformacja leksykalna i sk³adniowa, fantastyka oparta na motywach sennych.Przedstawicielami byli Stanis³aw Przybyszewski i Jan Kasprowicz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]