[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Znów widzimy Jezusa wÅ›wiÄ…tyni lub mówiÄ…c dokÅ‚adniej w krużgankach Å›wiÄ…tyni.28 33.Tu dochodzi do spotkania z arcykapÅ‚anami, uczonymi w PiÅ›mie i starszymi ludu.Przyszli, by zapytać Jezusa, jakim prawem wypÄ™dziÅ‚ kupczÄ…cych ze Å›wiÄ…tyni.Dochodzi dodialogu, który zostaÅ‚ przekazany w sposób identyczny przez Mateusza (zob.komentarz).PoprzestaÅ„my na spostrzeżeniu, że jest to jedyny w Ewangelii Marka przypadek poza 14,55 nawiÄ…zania bezpoÅ›redniego kontaktu przez NajwyższÄ… RadÄ™ z Jezusem.Istnieje po temuniebÅ‚ahy powód.Dodajmy, iż arcykapÅ‚ani nie kwestionujÄ… tym razem ani samego faktunauczania, ani treÅ›ci wygÅ‚aszanych przez Jezusa nauk, lecz majÄ… Mu za zÅ‚e to, że próbujezmieniać ustalony w Å›wiÄ…tyni stan rzeczy, za który oni wÅ‚aÅ›nie, arcykapÅ‚ani, i nikt wiÄ™cej,czujÄ… siÄ™ odpowiedzialni.PRZYPOWIEZ O PRZEWROTNYCH ROLNIKACH (12,1 12)12 1 I zaczÄ…Å‚ mówić do nich w przypowieÅ›ciach: «Pewien czÅ‚owiek zaÅ‚ożyÅ‚ winnicÄ™.OtoczyÅ‚ jÄ…murem, wykopaÅ‚ tÅ‚oczniÄ™ i zbudowaÅ‚ wieżę (Iz 5,2).W koÅ„cu oddaÅ‚ jÄ… w dzierżawÄ™ rolnikom iwyjechaÅ‚.2 Gdy nadszedÅ‚ czas, posÅ‚aÅ‚ do rolników sÅ‚ugÄ™, by odebraÅ‚ od nich należnÄ… część plonówwinnicy.3 Ci chwycili go, obili i odprawili z niczym.4 Wtedy posÅ‚aÅ‚ do nich drugiego sÅ‚ugÄ™; lecz itego zranili w gÅ‚owÄ™ i znieważyli.5 PosÅ‚aÅ‚ jeszcze jednego, i tego zabili.I posÅ‚aÅ‚ wielu innych, zktórych jednych obili, drugich pozabijali.6 MiaÅ‚ jeszcze jednego umiÅ‚owanego syna.PosÅ‚aÅ‚ go donich jako ostatniego, bo mówiÅ‚ sobie: UszanujÄ… mojego syna.7 Lecz owi rolnicy mówili miÄ™dzysobÄ…: To jest dziedzic.Chodzcie, zabijmy go, a dziedzictwo bÄ™dzie nasze.8 I chwyciwszy, zabiligo i wyrzucili z winnicy.9 Cóż uczyni wÅ‚aÅ›ciciel winnicy? Przyjdzie i wytraci rolników, a winnicÄ™odda innym.10 Nie czytaliÅ›cie tych słów w PiÅ›mie: Ten wÅ‚aÅ›nie kamieÅ„, który odrzucili budujÄ…cy, staÅ‚siÄ™ gÅ‚owicÄ… wÄ™gÅ‚a.11 Pan to sprawiÅ‚ i jest cudem w naszych oczach» (Ps 118[117],22 n).12 I staralisiÄ™ Go ująć, lecz bali siÄ™ tÅ‚umu.Zrozumieli bowiem, że przeciw nim opowiedziaÅ‚ tÄ™ przypowieść.Pozostawili Go wiÄ™c i odeszli.1 8.WÅ›ród nielicznych w drugiej Ewangelii mów Jezusa zanotowaÅ‚ Marek przypowieść oprzewrotnych dzierżawcach winnicy.Zastosowanie przypowieÅ›ci wÅ‚aÅ›nie w tym kontekÅ›ciezostaÅ‚o podyktowane wystÄ…pieniem arcykapÅ‚anów, domagajÄ…cych siÄ™ od Jezusa wyjaÅ›nieÅ„ wzwiÄ…zku z wypÄ™dzeniem przez Niego kupczÄ…cych ze Å›wiÄ…tyni.Rozbieżność pomiÄ™dzyskomentowanym już tekstem Mateusza a wersjÄ… MarkowÄ… sprowadza siÄ™ do tego, że Mateuszmówi zaraz na poczÄ…tku o wysyÅ‚aniu sÅ‚ug kolejnymi grupami, w każdej po kilku, Marek zaÅ›wymienia jednego sÅ‚ugÄ™.WysÅ‚anych spotyka taki sam los w opowiadaniu obydwu synoptyków.Gdyby rzecz pojmować tylko po ludzku, cierpliwość wÅ‚aÅ›ciciela winnicy wysyÅ‚ajÄ…cego corazto nowych ludzi, których spotyka bezkarnie taka sama dola, byÅ‚aby wrÄ™cz niezrozumiaÅ‚a.Jestto chyba w caÅ‚ej przypowieÅ›ci szczegół, za pomocÄ… którego autor natchniony chce ukazaćponadludzkie wymiary dobroci i miÅ‚osierdzia Boga, wÅ‚aÅ›ciciela winnicy.MówiÄ…c o misji synawÅ‚aÅ›ciciela winnicy Marek nazywa go czego nie czyni Mateusz umiÅ‚owanym, co jestsynonimem jedynaka.ZÅ‚o przewrotnych dzierżawców polega nie tylko na tym, że dokonalizabójstwa jedynego syna wÅ‚aÅ›ciciela winnicy, lecz i na tym także, iż zwÅ‚oki zabitego po prostuwyrzucili z winnicy.Pozbawienie kogoÅ› przewidzianego Prawem pogrzebu uchodziÅ‚o woczach Izraelitów za szczególne przestÄ™pstwo (por.1 Sm 17,44.46; 2 Sm 21,10; Iz 14,19; Jr7,33; 16,4 itp.).9 12.Natomiast odpowiedz Jezusa na pytanie, co uczyni pan winnicy z mężobójcami,jest nieco dÅ‚uższa u Mateusza: autor pierwszej Ewangelii dorzuca wzmiankÄ™ o tym, że nowidzierżawcy winnicy bÄ™dÄ… posÅ‚usznie oddawać owoc w oznaczonym czasie.Dalsze komentarzebyÅ‚y zbyteczne, ponieważ czytelnicy Ewangelii Mateusza wiedzieli na podstawie lektury KpÅ‚19,23.25, kiedy należaÅ‚o wypÅ‚acać dzierżawÄ™, adresatom zaÅ› Ewangelii Marka nawetszczegółowe odwoÅ‚anie siÄ™ do KsiÄ™gi KapÅ‚aÅ„skiej i tak nie na wiele by siÄ™ zdaÅ‚o.Pozacytowaniu Ps 118[117],22 n Mateusz mówi o przyszÅ‚ym zabraniu królestwa Bożego od%7Å‚ydów i wprowadza temat kamienia miażdżącego tych, co naÅ„ upadnÄ…; referujÄ…c opinietÅ‚umów o Jezusie dorzuca, że uważano Go za proroka.Sens przypowieÅ›ci jest zupeÅ‚nieoczywisty: winnica to Izrael (por.Ps 80[79],8 n; Jr 2,21; 12,10; Oz 10,1), jej dzierżawcami sÄ…zmieniajÄ…cy siÄ™ co pewien czas, lecz prawie jednakowo przewrotni przywódcy narodu;zabójstwo umiÅ‚owanego syna wÅ‚aÅ›ciciela winnicy to caÅ‚kiem niedwuznaczna aluzja do losu,który bÄ™dzie udziaÅ‚em samego Jezusa.Tylko Marek mówi o surowym sÄ…dzie czekajÄ…cymmorderców za ich niecny czyn.Na zamiar identyfikowania syna wÅ‚aÅ›ciciela winnicy z SynemCzÅ‚owieczym wskazuje ponadto dość wyraznie okreÅ›lenie Syn umiÅ‚owany, które wystÄ™pujeprzy opisie chrztu (Mk 1,11) i Przemienienia Jezusa (9,7).SPRAWA PODATKU (12,13 17)13PosÅ‚ali natomiast do Niego kilku faryzeuszów i zwolenników Heroda, którzy mieli podchwycićGo w mowie.14 Ci przyszli i rzekli do Niego: «Nauczycielu, wiemy, że jesteÅ› prawdomówny i nanikim ci nie zależy.Bo nie oglÄ…dasz siÄ™ na osobÄ™ ludzkÄ…, lecz drogi Bożej w prawdzie nauczasz.Czy wolno pÅ‚acić podatek Cezarowi, czy nie? Mamy pÅ‚acić czy nie pÅ‚acić?» 15 Lecz On poznaÅ‚ ichobÅ‚udÄ™ i rzekÅ‚ do nich: «Czemu wystawiacie Mnie na próbÄ™? PrzynieÅ›cie Mi denara; chcÄ™zobaczyć».16 PrzynieÅ›li, a On ich zapytaÅ‚: «Czyj jest ten obraz i napis?» Odpowiedzieli Mu:«Cezara».17 Wówczas Jezus rzekÅ‚ do nich: «Oddajcie wiÄ™c Cezarowi to, co należy do Cezara, aBogu to, co należy do Boga».I byli peÅ‚ni podziwu dla Niego.13 17.Dialog faryzeuszy z Jezusem dotyczÄ…cy kwestii, czy należy pÅ‚acić daninÄ™Cezarowi, nastÄ™puje u Marka bezpoÅ›rednio po przypowieÅ›ci o przewrotnych dzierżawcach.Dialog ten zanotowali wszyscy trzej synoptycy.RozbieżnoÅ›ci redakcyjne pomiÄ™dzyMateuszem a Markiem sÄ… znikome.Obecność faryzeuszy i herodian wÅ›ród ludzi, którzy mielipochwycić Jezusa za sÅ‚owo, wskazuje na bliskość Å›wiÄ™ta Paschy.PÅ‚acenie podatku,egzekwowane dość bezwzglÄ™dnie przez wÅ‚adze rzymskie, uchodziÅ‚o w oczach ortodoksyjnegoIzraelity za akt aprobaty panowania pogan nad narodem wybranym i tym samym byÅ‚o uważanetakże za religijnÄ… zdradÄ™ narodu (por: Józef Flawiusz, StDz%7Å‚, 18, 1.1; W%7Å‚, 2, 8, 1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]