[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.”Pod koniec stycznia 1999 roku Amazon.com zdecydował się na zgromadzenie 500 milionów dolarów, poprzez prywatną ofertę subskrypcyjną drugorzędnych skryptów dłużnych, które miały być wymienne na akcje zwykłe przedsiębiorstwa.Gdy firma zajmująca się emisją, Morgan Stanley Dean Writer & Co., w ciągu kilku godzin po ogłoszeniu zapisów została zasypana zamówieniami o wartości 3 miliardów dolarów, Amazon.com natychmiast podwyższył emisję do 1,25 miliarda dolarów (przy zasadniczym, oprocentowaniu wynoszącym 4,75 procenta, należnym w 2009 roku).W ten sposób stała się największą ofertą subskrypcyjną zamiennych skryptów dłużnych w historii Stanów Zjednoczonych.Najbardziej rozchwytywane akcje internetowe stały się jednocześnie najbardziej rozchwytywanymi obligacjami.W czerwcu, dwa miesiące po tym jak eBay nabył tradycyjny dom aukcyjny Butterfield & Butterfield Auctioneers, Amazon.com zainwestował około 45 milionów dolarów w 1,7 procentowy udział w 250-letni międzynarodowy dom sztuki Sotheby’s Holdings.Te dwie firmy stworzyły wspólną stronę aukcji online, nazwaną sothebys.amazon.com.W celu organizacji aukcji dzieł sztuki, antyków i zbiorów kolekcjonerskich takich, jak monety, znaczki i hollywoodzkie pamiątki.Alians ten był korzystny dla obu firm, ponieważ ceny wielu rzeczy były za niskie dla Sotheby’s, aby sprzedać je na tradycyjnej aukcji.Renomowany dom aukcyjny był za to lepiej wyposażony niż Amazon.com, aby stwierdzać autentyczność towarów.Stojąc na środku sali aukcyjnej Sotheby’s w celu ogłoszenia zawarcia umowy, Bezos, ubrany w swój uniform, niebieską koszulę i jasnobrązowe spodnie, powiedział mediom: „Ostatni raz byłem w tej sali 6 lat temu.Była to rosyjska aukcja kosmiczna, a ja licytowałem bezgrawitacyjny zestaw szachowy i naprawdę fajny, bezodrzutowy młotek, jednak przegrałem.”Kiedy w listopadzie 1399 roku uruchomiono sothebys.amazon.com w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Kanadzie, niektóre z licytowanych partii zawierały obraz Marca Chagalla, sztabę złota uratowaną w 1857 roku z katastrofy morskiej z okresu Gorączki Złota i samochód marki Volkswagen Beetle z filmu Austin Powers.W kwietniu Amazon.com zapłacił 200 milionów dolarów, głównie w akcjach, za nabycie e-Niche, Inc., prowadzącej działalność jako Exchange.com.Firma ta obsługiwała dwa targi online: Bibliofind zajmujący się rzadkimi, antykwarycznymi lub niedrukowanymi książkami (9-milionowy wykaz książek był dwa razy większy od wykazu Amazon.com) i MusicFind zajmujący się nagraniami i muzycznymi pamiątkami.Te strony internetowe zawierały odnośniki do istniejących handlarzy używanych książek i kolekcjonerskich sklepów muzycznych, dostępnych w sieci.Exchange.com, z siedzibą w Cambrige, w stanie Massachusetts, był także celem firmy Barnes & Nobles.W tym samym okresie Amazon.com nabył dwa inne przedsiębiorstwa.Jedno z nich Accept.com, mieszczące się w Redwood City w stanie Kalifornia, zajmowało się tworzeniem oprogramowania ułatwiającego internetowe transakcje osoba-osoba i firma-klient.Ceną Accept.com były akcje Amazon.com wycenione w owym czasie na 101 milionów dolarów.Drugą firmą była Alexa Internet Co., niewielkie, fascynujące przedsięwzięcie stworzone przez wysoko cenionego internetowego filozofa, Brewstera Kahle’a.X, której nazwa pochodziła od antycznej Egipskiej Biblioteki Alexandrii, była serwisem nawigacji sieciowej.Śledził on strony odwiedzane przez poszczególne osoby i był tak zaprogramowany, aby proponować internautom inne strony, które mogą być dla nich bardziej interesujące.Mimo że młoda Alexa miała mniej niż 500.000 dolarów dochodu rocznie i zerowe zyski, została nabyta za warte około 250 milionów dolarów akcje Amazon.com.Częścią tej wartości była jej obszerna baza danych o rozmiarze 13 terabitów (równoznaczne z 13 milionami książek), których całkowitą zawartość stanowi „matadata” (informacje o informacjach) dotyczące aktywności w Internecie milionów ludzi.Bazując na skarbnicy szczegółów, Amazon.com może rozeznać się w poszczególnych wzorach aktywności online.Celem jej jest sposób, w jaki należy przedstawić klientowi produkt lub usługę, we właściwym czasie, kiedy klient jest przygotowany do dokonania zakupu.Nabycie Alexa umocniła pogląd, że Amazon
[ Pobierz całość w formacie PDF ]