[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZAPAMIĘTAJ: Przed nie zaplanowaną przerwą wyznacz sobie zadanie i stopniowo je zwiększaj (np.liczbę stron do przeczytania, słówek do nauczenia się), zanim pozwolisz sobie na odpoczynek.Podstawowa różnica pomiędzy technikami “krótko, ale słodko" 1 “zjedz warzywa przed deserem" polega na tym, że pierwsza odnosi się do czasu i ma za zadanie pomóc w realizacji wcześniej ustalonego “przedziału koncentracji", natomiast druga do wielkości zadania, które stopniowo powinieneś zwiększać.Ta druga jest więc odpowiednia dla osób bardziej zaawansowanych w ćwiczeniu koncentracji lub bardziej zdyscyplinowanych.Wybierz tę, która ci odpowiada.· NIE SIEDŹ SZTYWNO, ZRÓB COŚSpośród dotychczas wymienionych metod ta jest najłatwiejsza do zastosowania.Obniżenie się koncentracji wynika często z faktu, że wykonujesz czynność, która w zbyt małym stopniu cię absorbuje.Czytanie czy uczenie się wiersza angażuje jedynie oczy, usta, czasem ręce i może to być zbyt mało, aby twój umysł pozostawał w stanie koncentracji.Co należy wtedy zrobić?Przestawić się z uczenia pasywnego na aktywne.Przypomnij sobie, ile razy siedziałeś nad książką w stanie otępienia i nic nie robiłeś, by to zmienić, a czas sobie płynął.Gdy przyłapiesz się na takim marnotrawstwie, nie zwlekaj i wydaj sobie rozkaz (bez stawania na baczność, chociaż kto wie, może ta czynność pobudziłaby twoje ciało do działania), aby:— podkreślać istotne zdania, wyrazy,— zaznaczać fragmenty tekstu,— pisać na marginesach, v— tworzyć skojarzenia wyobrażeniowe,— komentować ustnie,— parafrazować konkluzje zawarte w tekście,— posługiwać się technikami mnemonicznymi,— tworzyć mapy myślowe,— formułować pytania do zagadnień, które trudno ci zrozumieć,— wyobrażać sobie, że tłumaczysz koledze treści zawarte w czytanym materiale,— zabawić się w aktora i recytować to, co czytasz.ZADANIE: Wymyśl różne inne działania, które radykalnie uaktywnią twoje uczenie się.Zapisz je w dzienniku i oczywiście.stosuj.· TRAWA JEST BARDZIEJ ZIELONAPowodem obniżenia się twojej koncentracji może być znudzenie, przesycenie tematem, którym się zajmujesz, lub chęć robienia w danym dniu czegoś innego.Wyżej wymieniona technika sprowadza się do tego, że przestajesz się zajmować danym zadaniem i zabierasz się do innego, bardziej aktywizującego umysł i ciało.I tak na przykład, gdy czujesz, że masz już dosyć historii, bierzesz się do rozwiązywania zadań z matematyki.Jednak zachowaj umiar.Nie zmieniaj działań co 5 czy 10 minut, bo nawet Teleexpress trwa dłużej.W tej sytuacji optymalny czas koncentracji to 30 minut, ale gdy nie jesteś w staniekoncentrować się na określonym zadaniu tak długo, postaraj się wytrwać przynajmniej 20 minut.ZAPAMIĘTAJ: Gdy jesteś znudzony lub znużony zadaniem, które wykonujesz, zacznij się uczyć czegoś innego, bardziej aktywizującego twój umysł i ciało.DODATKOWE ĆWICZENIA NA KONCENTRACJĘ1.Przed przystąpieniem do nauki lub gdy czujesz, że masz kłopoty z koncentracją, wykonaj następujące ćwiczenia oparte na technikach relaksacyjnych: Połóż się lub usiądź, zamknij oczy i koncentruj się na oddychaniu, pozwalając aby natrętne myśli, troski, zmartwienia stopniowo odpływały.Wdech i wydech, wdech i wydech.Gdy czujesz, że jesteś uspokojony i zrelaksowany, rozpocznij swoją sesję uczenia się.2.Gdy jesteś osobą nadpobudliwą, wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych, aby stonować swoją energię.3.Wybierz sobie na ścianie (lub narysuj na kartce i powieś na \ ścianie) wyraźny punkt.Usiądź przed ścianą w odległości około ) l metra, tak abyś musiał podnieść wzrok (nie głowę) o około 20-40 stopni i obserwuj punkt.Pozwól twojemu ciału i twoim oczom, aby się rozluźniły.Skoncentruj uwagę na punkcie, tak jakby nic poza nim nie było na świecie.Wpatruj się w punkt tak długo, aż poczujesz się zmęczony.Wtedy natychmiast przerwij.Każdego następnego dnia staraj się przedłużyć ćwiczenie o jedną minutę, aż dojdziesz do 20 minut.4.Na wysokości oczu, około l metra przed sobą, ustaw zapaloną świecę.Dalej postępuj jak w poprzednim ćwiczeniu.Pamiętaj, aby ćwiczyć w pomieszczeniu, w którym nikt ci nie przeszkadza i do którego nikt w czasie ćwiczenia nie będzie wchodził.Ćwicz raz dziennie.5.Stosuj następujące afirmacje:· Koncentracja na tym, co robię, sprawia mi przyjemność.· Kiedy tylko chcę, potrafię się skoncentrować.· Koncentrowanie się na tym, co robię, stanowi moją mocną stronę.· Jestem w stanie utrzymać koncentrację przez długi czas.ZADANIE: Wymyśl inne afirmacje pomagające poprawić koncentrację ze szczególnym uwzględnieniem twoich słabych punktów (np.gdy masz kłopoty z koncentrowaniem się podczas uczenia się określonego przedmiotu).I oczywiście stosuj te, które ci zaproponowałem.ROZDZIAŁ VIIIMYŚLENIECo zyskasz, czytając ten rozdziałPrzekonasz się, że bardziej opłaca się rozumieć poszczególne koncepcje, niż je zapamiętywać.Poznasz strategie ułatwiające rozumienie czytanego materiału, Zaczniesz metodycznie rozwiązywać problemy.Dowiesz się, co to jest myślenie wizualne i w czym ci ono może i pomoc.Zapoznasz się z zestawem ćwiczeń wizualizacyjnych i przekonasz, i że warto je wykonywać.MYŚLENIEMyślę, więc rozumiem.Każdego dnia “produkujemy", świadomie czy nieświadomie, tysiące myśli.Większość z nich nie zostaje “ucieleśniona", czyli zamieniona w określone działania.Nie znaczy to jednak, że są one zbędne, i że swobodnie moglibyśmy się bez nich obyć.Nasz mózg, stanowiący najbardziej genialne “urządzenie" w układzie słonecznym (i nie tylko), aby móc sprawnie funkcjonować, musi być używany.Z tego powodu wiele procesów myślowych przebiega nie tylko w stanie czuwania (gdy nie śpimy), ale i w czasie snu (marzenia senne).Jest to jedna strona medalu.Jest i druga — o wiele dla nas ważniejsza.Myślenie pozwala nam gromadzić informacje (współpracując w tym zakresie z pamięcią), podejmować decyzje, wyciągać wnioski, analizować, rozwiązywać problemy, wyznaczać sobie cele i umieć się znaleźć w nowych sytuacjach.Nie jest to pełny rejestr wszystkich czynności, które wykonujemy dzięki myśleniu, ale w zupełności wystarczający.Sporządzenie kompletnego wykazu zajęłoby nam dużo czasu i ostatecznie sprowadziłoby nas na manowce: zaprzeczyłoby idei, którą propaguję na łamach tej książki “od ogółu do szczegółu".Łatwo bowiem pogubić się w szczegółach i stracić z pola widzenia ogólny sens i wątek.A niestety, z taką sytuacją w trakcie uczenia się czy studiowania często mamy do czynienia.Zapamiętanie dziesiątków dat, definicji czy praw, a nawet dowodów z analizy matematycznej odbywa się niestety, w sposób wyrwany z kontekstu i sprowadza (niestety po raz kolejny) do wkuwania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]