[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Klient lojalny jest skarbem bowiem pozwala, w dłuższych okresach, zaoszczędzić nakładów na promocję.REKLAMAJedna z form promocji.A promocja to tylko jedna z 4 P.Każdemu wydaje się, że jest lub mógłby być specem od reklamy.Dobrze jest jednak przypomnieć, że reklama - podobnie jak cała promocja - zgodnie z regułą AID A, ma na celu:A - (attention) przyciągnięcie uwagi,I - (interest) wzbudzenie zainteresowania.D - (desire) wzbudzenie pożądania, pragnienia zakupu,A - (action) podjęcie działań zmierzających do dokonania zakupu.Pierwsze trzy (A, I, D) fazy dotyczą strefy psychicznej i mają spowodować reakcję fizyczną - (A - action) - dokonania zakupu.Każdego dnia potencjalny klient jest atakowany tysiącem impulsów reklamowych:- prasa (kupony, wkładki, artykuły, ogłoszenia),- radio (audycje, ogłoszenia),- telewizja (plansze, filmy, migawki, ogłoszenia),- reklama zewnętrzna (szyldy, neony, plansze, ogłoszenia na i w środkach komunikacji, tablice, gabloty w kinach, na stadionach.),- wydawnictwa (broszury, ulotki, foldery, książki, listy informacyjne, kalendarze),- poczta (listy reklamowe, próbki, zaproszenia).- wystawy, targi, pokazy, degustacje.,- upominki.Stosując wybrane formy i środki reklamy należy dążyć do stworzenia spójnego obrazu i wykorzystania efektu synergii (2 + 4 =/=4!) stosując tzw.KOMPLEKSOWA IDENTYFIKACJĘ.Istotą dobrej reklamy jest to, że:- jest łatwo zauważalna, przyciąga uwagę,- wyróżnia towar i firmę (klient nie myli jej z konkurencją),- jest łatwa do zapamiętania (muzyka, slogan, znak graficzny).- wywołuje chęć zakupu.Wszystkie działania muszą być podporządkowane ogólnej KONCEPCJI REKLAMY.Reklama jest kosztowna, dlatego działania nie mogą być przypadkowe ale muszą być adresowane do interesującej Firmę grupy klientów (kto to jest?, co robi?, czego oczekuje?, co czyta?, co ogląda?, wiek?, stan rodzinny, sytuacja finansowa?.).Informacja reklamowa musi spełniać funkcje:- informacyjna (parametry, zawartość, skład.),- nakłaniająca (wskazanie korzyści),- utrwalająca (tylko znak, symbol towaru lub firmy),- edukacyjna (przygotowanie nabywcy do przyjęcia nowego produktu).Według New York Conference on Creative Adver-tising Principles jest 10 zasad dobrej reklamy:1) zorientowana na nabywcę,2) koncentruje się na JEDNYM pomyśle sprzedażowym,3) skupia się na najważniejszych i przekonujących argumentach (najlepiej jeden slogan wiodący),4) prezentuje pomysł atrakcyjny, wyróżniający markę,5) włącza w sposób szeroki aktualnego i potencjalnego nabywcę produktu,6) jest wiarygodna i PRAWDZIWA,7) prosta, jasna i zrozumiała,8) jednoznacznie łączy apel z marką,9) wykorzystuje wszystkie zalety wybranej formy, łączy formy - dąży do efektu synergii,10) wyzwala chęć zakupu oraz tworzy podstawę długookresowej lojalności nabywcy względem marki.Ponadto pamiętać należy, że:- należy posługiwać się syntezą, symbolami a nie tekstami i objaśnieniami (jeden obraz to więcej niż 1000 słów),- skuteczność reklamy nie jest wprost proporcjonalna do nakładów,- efektywność reklamy jest ściśle związana z ciągłością,- intensywność reklamy zależy od CYKLU RYNKOWEGO produktu!- w reklamie dóbr inwestycyjnych także zwracamy się do LUDZI a nie do FIRM,- reklama ma być dialogiem z odbiorcą a nie monologiem producenta,- nakłady na reklamę winny być proporcjonalne do udziału w rynku!SZEFPowszechnie uważa się, że o sukcesie Firmy decydują nie zasady i reguły organizacyjne, nie systemy i struktury, nie najnowsza technika lecz wybitne jednostki ludzkie i złożone z nich zespoły.Szczególna odpowiedzialność spoczywa na menedżerach zajmujących najwyższe szczeble w hierarchii firmy.Na SZEFIE firmy oprócz działania koncentrującego się na wartościach realizowanych przez firmę, uznawania zasady „rób co umiesz najlepiej", preferowania bliskich i bezpośrednich kontaktów z klientem, obsesyjnej wręcz chęci działania, szybkiej analizie i natychmiastowym rozwiązywaniu pojawiających się problemów spoczywa także obowiązek stworzenia warunków do SAMODZIELNEGO działania jednostkom i zespołom zdolnym do inicjatywy.NIE MA jednoznacznej wskazówki kim powinien być szef firmy - czy geniuszem finansowym, doskonałym inżynierem, czy też asem marketingu?Najlepiej aby był świetnym technikiem, asem finansów i geniuszem marketingu w jednej osobie mającym także duże wyczucie i zmysł organizacyjny.Ważny jest też styl zarządzania:- Skrajny despota uważa się za „pana i władcę" i traktuje pracowników jak narzędzia.- Autokrata podejmuje decyzje w samotności i przekazuje do wykonania.Uważa się za nieomylnego.- Szef charyzmatyczny postępuje podobnie ale ukrywa to mówiąc często o równości i demokracji.- Patriarcha dba o pracowników.Sam decyduje ale przekonuje o słuszności swoich decyzji.- Przełożony - partner wysłuchuje opinii i uwzględnia je.- Demokrata opiera swoje decyzje na pracach komisji, sztabów itp.Przyjmując tylko kryterium skuteczności, nie można wskazać jednoznacznie uniwersalnego, dobrego stylu zarządzania.W Polsce największe szansę (taki czas) ma chyba szef charyzmatyczny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]