X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
., święto jego przypada na 19 V.Papież Klemens V (1306-1314 r.) zob.w księdze IX.19Szósta i ostatnia księga dekretałów prawa kanonicznego napisana przez Bonifacego VIII,zob.przyp.9 i 11 do 1245 r.20Miejsce pobytu papieża Celestyna V  nie znane. pózniejsi, kierując się rozsądkiem  woleli pozostać dłużej na stanowisku, naktóre ich powołano, niż przez rezygnację z niego ściągnąć na siebieprzedwczesną śmierć i z obdarzonych dobrodziejstwami czynić okrutników.Rabini i prorocy żydowscy przepowiedzieli %7łydom ściśle dzień,w którym odprawiającym gorliwie modłyukazał się na płachtach rytualnych znak odkupienia: Krzyż Zwięty.Zobaczywszygo jedni z nich popadli w niepokój, inni przyjęli chrzest.W czwartym miesiącu, który u %7łydów nazywa się Chamucz21, ostatniego dniatego miesiąca, w którym według przepowiedni rabinów żydowskich %7łydzi mieliotrzymać znak swego odkupienia dany w cudowny sposób przez Boga, nawezwanie rabinów wszyscy %7łydzi odprawiali swoją pokutę przez posty, licznezadośćuczynienia i jałmużny, jakby się nawrócili do Boga, prosząc, by impokazał wspomniany znak ich zbawienia.W wyznaczonym roku, miesiącu i dniuodziani w białe rytualne płachty, lniane lub jedwabne22, jak to jest u nich wzwyczaju w dniu przebłagania, a mianowicie dziesiątego dnia, siódmegomiesiąca, weszli do swoich synagog, by wznosić modły do Boga.I wtedy zasprawą Najwyższego Boga, Który żadnej chwili nie zostawia bez dowodu swejdobroci, na wszystkich przechowywanych płachtach modlitewnych pokazały sięznaki krzyża, nawet na tych, które przechowywano we własnych schowkach.Nawidok tego znaku wielu z nich ogarnął niepokój.Jedni z nich mówili, że są tosztuczki diabelskie, bo ich przodkowie to właśnie mówili o Chrystusie, kiedydokonywał największych cudów:  W imię Belzebuba wyrzuca czarty" (wdziewiątym rozdziale Mateusza)23.Inni zaś popadali w zwątpienie, nie mającodwagi mówić, ani wypowiadać jakichś sądów na ten temat.A inni uwierzyli, żejest to znak prawdziwego Chrystusa Ukrzyżowanego i przygotowywali się doprzyjęcia wraz ze chrztem Jego wiary.Tych jednak było niewielu zgodnie z tym,co powiedział Jeremiasz w trzecim rozdziale:  Wezmę was, jednego z miasta, adwu21Tammucz, czwarty miesiąc w hebrajskim kalendarzu.yródło tego ustępu jest nie znane.22Ubiór żydowski do modlitwy (tałes) w formie długiej, prostokątnej chusty zarzucany nagłowę i ramiona (w łac.sindo).23Hic non eicit daemones nisi in Belsebub principe daemoniorum Mt.12, 24. spośród krewnych itd."24 A należy zwrócić uwagę, że oprócz dwuprzepowiedzianych terminów, które zostały wyznaczone przez wymienionychrabinów w ich księgach i traktatach, był trzeci termin wyznaczony przez dwu%7łydów z Hiszpanii, których zwano prorokami.Jeden z nich pochodził z miastaAwili25, w prowincji Compostelli, a drugi ze wsi zwanej Aylon26 z diecezjiSegontia, prowincji toledańskiej.Ci dwaj prorocy mówili zawsze bardzo ważnerzeczy, niekiedy przewidywali przyszłe zdarzenia i odsłaniali ukryte.Stosowniedo ich obyczajów żyli uczciwie tak, że przez wszystkich %7łydów z okolicy bylizawsze uważani za proroków.I ci dwaj wyznaczyli jako termin znaku ichodkupienia rok 5505 od stworzenia świata według ich rachuby czasu.Rok tenzbiega się z rokiem obecnym 1295.Mistrz pruski Meinhard zdobywa i pali pewne zamki i okręgi, również zamekwiski na Mazowszu.Pod koniec zimy27 mistrz pruski Meinhard najeżdża zbrojnie ziemie litewskie,pustoszy ponownie dwa okręgi: Pastów i Gerszów, szturmuje i burzy katapultamizamek litewski Mingedin.Po zdobyciu zaś i spaleniu dwóch mniej znacznychzamków, kiedy zdobycie trzeciego wydawało mu się zbyt trudne, odesławszyjeńców litewskich do zamków pruskich, prowadzi wojsko pod zamek należący doksięcia Bolesława, Wyszen [s]28.Atakuje go, jak gdyby należał do barbarzyńcówi wrogów dlatego, ponieważ Litwini znajdywali w nim schronienie i częstorównież z niego niepokoili ziemie Polski i Prus, zdobywa go i pali (albowiemksiążę mazowiecki Bolesław, mimo że go błagano przez poselstwa i gońców, niechciał się przeciwstawić tej napaści).W tym samym czasie komtur z RagnetyLudwik29 zajęty zbrojnie gród litewski Kymel30 podobnie puszcza z dymem.24Assumam vos itd.Jer.3, 14.25Avila miasto w płn.-zach.Hiszpanii w prowincji Compostella.26Nie odnalezione.Diecezja Segontia, prowincja kościelna Toledo.27To opowiadanie jest zestawione z 3 rozdz.Kron.Dusburga; SRPr., t.I, s.158 n.pod 1294r., z tym, że brak tam szczegółu o grodzie litewskim Mingedin (= Junigede, dawn.Wielona).28Zamek Wizna na pograniczu jaćwieskim.I Kron.Dusburga, i Długosz podkreślająporozumienie ks.Bolesława płockiego z Litwinami.29Nie znany.30Nie odnaleziony.Tej wiadomości u Dusburga nie ma. Koniec księgi siódmej.Początek ósmej[KSIGA �SMA]31Po śmierci księcia pomorskiego Mszczuja, jego następcą na stolicy książęcejzostaje książę Wielkopolski Przemysł.Na osiem dni przed pierwszym [ [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • necian.htw.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.