[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Obok znaczenia psychologicznego, intencjonalnego, które nadajÄ™ swojemu zachowaniu sam, a inni odczytujÄ… je w drodze mniej lub bardziej zÅ‚ożonej i mniej lub bardziej zawodnej interpretacji, znaczenie może być nadane pewnemu zachowaniu przez caÅ‚Ä… zbiorowość, do której należę. Jest to znaczenie wspólnie uznane, którego sam nie wymyÅ›liÅ‚em, lecz raczej 35przejÄ…Å‚em od mojej zbiorowoÅ›ci i akceptowaÅ‚em. CaÅ‚ujÄ™ kobietÄ™ w rÄ™kÄ™, bo jest to przyjÄ™ta u nas forma wyrażenia szacunku, klÄ™kam w koÅ›ciele, bo jest to przyjÄ™ta w mojej religii forma pokory wobec Boga, kopiÄ™ piÅ‚kÄ™ na podwórku, bo jest to przyjÄ™ta wÅ›ród moich rówieÅ›ników forma rozrywki, notujÄ™ wykÅ‚ad, bo jest to przyjÄ™ta na uniwersytecie forma uczenia siÄ™. W ramach jednej zbiorowoÅ›ci, w której znaczenia sÄ… takie same, mogÄ™ bez kÅ‚opotu zrozumieć, co robiÄ… inni, czego ode mnie chcÄ…, o co im chodzi. OdczytujÄ™º bez kÅ‚opotu znaczenia, rozszyfrowujÄ™ sens zachowaÅ„. Gdy ktoÅ› zdejmuje kapelusz, wiem, że chce mnie przywitać. Gdy widzÄ™ chÅ‚opców kopiÄ…cych piÅ‚kÄ™, wiem, że grajÄ… w futbol. Natomiast gdy znajdÄ™ siÄ™ w innej zbiorowoÅ›ci, w której powszechnie uznane znaczenia sÄ… odmienne, doÅ›wiadczam przede wszystkim zdziwienia i czÄ™sto nie rozumiem, o co chodzi, co siÄ™ dzieje. AmerykaÅ„scy przyjaciele zabierali mnie na mecze baseballowe. Wychowany w kraju piÅ‚ki nożnej, do dziÅ› nie pojmujÄ™, dlaczego gracze sÄ… tak dziwnie ubrani, czemu biegajÄ… wokół boiska, wymachujÄ… grubym kijem, czemu starajÄ… siÄ™ wrzucić piÅ‚eczkÄ™ w publiczność, a gdy im siÄ™ uda, wywoÅ‚ujÄ… entuzjazm na stadionie. Pewno Amerykanie czuliby siÄ™ podobnie na stadionie WisÅ‚y. Jak uczÄ… siÄ™ prÄ™dzej czy pózniej turyÅ›ci, co kraj to obyczajº i Å‚atwo dojść może do nieporozumieÅ„, niespodzianek i konfliktów. UcaÅ‚owana w rÄ™kÄ™ Amerykanka może traktować to jako zaawansowanÄ… formÄ™ zalotów. WchodzÄ…c w butach do meczetu, spotkam siÄ™ z oburzeniem jako Å›wiÄ™tokradca. A pijÄ…c piwo na plaży w Kalifornii, mogÄ™ być nawet aresztowany. Znaczenia nadawane zachowaniom przez zbiorowość, wspólne dla tej zbiorowoÅ›ci, a różne od znaczeÅ„ przyjmowanych w innych zbiorowoÅ›ciach, nazwiemy kulturowymi. Kultura dostarcza pewnych gotowych scenariuszy, wzorów zachowaÅ„, które realizujemy, chcÄ…c osiÄ…gnąć te czy inne cele. Dlatego w obrÄ™bie wÅ‚asnej kultury czujemy siÄ™ pewnie, bezpiecznie, jak w domuº, a trafiajÄ…c do innej kultury, jesteÅ›my wyobcowani, zagrożeni, zaskoczeni. Przynajmniej do czasu, kiedy poznamy panujÄ…ce w niej znaczenia kulturowe. AnalizowaliÅ›my dotÄ…d przykÅ‚ady bardzo prostych dziaÅ‚aÅ„, majÄ…cych nieskomplikowany sens kulturowy. W wielu przypadkach jednak znaczenia kulturowe także rozbudowujÄ… siÄ™, tworzÄ…c wielowarstwowe systemy. Zobaczmy takie dziaÅ‚anie jak zrealizowanie czeku w banku. Ileż znaczeÅ„ kulturowych ukrytych jest za takim banalnym zachowaniem jak wymienienie jednego biaÅ‚ego papierka (czeku) na plik kolorowych papierków (banknotów). Czy ktoÅ›, kto nie rozumiaÅ‚by idei pieniÄ…dza, zapÅ‚aty, wierzytelnoÅ›ci, dÅ‚ugu, konta, kredytu, weksla, oszczÄ™dnoÅ›ci, kapitaÅ‚u, monety, certyfikowanego podpisu itp., wiedziaÅ‚by w ogóle, o co tu chodzi? A czy bez scenariuszy dziaÅ‚ania zawartych w ogromnie zÅ‚ożonym prawie finansowym, cywilnym czy handlowym system ten w ogóle mógÅ‚by funkcjonować? A inny przykÅ‚ad: jak wiele czasu zabraÅ‚o antropologom spoÅ‚ecznym rozszyfrowanie znaczeÅ„ kulturowych zwiÄ…zanych przez wyspiarzy Pacyfiku z ceremoniÄ… wrÄ™czania darów (naszyjników i naramienników) mieszkaÅ„com sÄ…siednich wysp (krÄ…g Kulaº opisany przez BronisÅ‚awa Malinowskiego) lub z jeszcze bardziej dziwnym rytualnym, pokazowym niszczeniem wÅ‚asnego dobytku wÅ›ród Indian amerykaÅ„skich (tzw. potlaczº). Ale najbardziej skomplikowanym, rozbudowanym i wielowarstwowym systemem znaczeÅ„ kulturowych jest jÄ™zyk. Używamy go w tym najbardziej dla ludzi typowym i najczÄ™stszym dziaÅ‚aniu jakim jest mówienie, czy ogólniej komunikowanie siÄ™
[ Pobierz całość w formacie PDF ]