[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Paweł: Quod si angelus de coeloevangelizaverit, praeterquam quod evangelizavimus vobis, anathema sit; “Choćby nawetanioł z nieba głosił wam coś ponad to, cośmy wam głosili, niech będzie przeklęty” (Ga 1,8).8.Trzeba więc zawsze trzymać się nauki Chrystusa Pana, a niczemu innemu nie ufać, boniczym jest, jeśli z nią jest niezgodne.Niepotrzebnie trudzi się dzisiaj ten, kto chceprzestawać z Bogiem na sposób Starego Testamentu.Zresztą i dawniej nie każdy mógł pytaćBoga i nie każdemu Bóg odpowiadał.Do tego byli wybrani kapłani i prorocy i przez ich ustapoznawał lud naukę i prawo.Kto więc chciał dowiedzieć się czegoś od Boga, nie sam Gopytał, lecz przez proroka lub kapłana.Król Dawid sam wprawdzie czasem zapytywał Boga,ale dlatego, że był prorokiem, a i wówczas przywdziewał szaty kapłańskie.Mówi o tympierwsza Księga Królewska, gdzie król zwraca się do kapłana Abiatara: Applica ad me ephod;“Przyłóż mi efod” (l Sm 30, 7).Efod zaś był najważniejszą częścią kapłańskiego stroju i wnim to król radził się Boga.Najczęściej jednak czynił to Dawid przez proroka Natana lubinnych kapłanów.Z ust więc kapłanów i proroków, a nie na podstawie własnego sądu, mógłkażdy się upewnić, że to, co mu zostało powiedziane, pochodzi od Boga.9.Wszystko, co Bóg wtedy objawiał, nie miałoby powagi i siły powodującej wiarę, gdyby niezatwierdziły tego usta kapłanów i proroków.Bóg bowiem pragnie, aby kierownictwo nadludźmi mieli również ludzie im podobni i żeby człowiek kierował się i rządził rozumemnaturalnym.Stanowczo też żąda, abyśmy temu, co nam objawia sposobem nadprzyrodzonymani nie dawali wiary, ani się w tym nie upewniali, dopóki to nie przejdzie - jak przez przewód- przez usta człowieka.Dlatego zawsze, ilekroć coś mówi czy objawia duszy, udziela jejrównież pewnej skłonności, dzięki której sama dusza zwierza się z tym komu należy.Zanimto nastąpi, nie daje jej Bóg pełnego zadowolenia, bo chce, ażeby człowiek osiągnął je zapośrednictwem drugiego, podobnego sobie człowieka.Czytamy w Księdze Sędziów, że chociaż Pan Bóg powiedział niejednokrotnie Gedeonowi, żezwycięży Madianitów, on wahał się i wątpił, bo Bóg zostawił go w tej niepewności.Upewniłsię dopiero wtedy, gdy z ust ludzich posłyszał potwierdzenie tego, co mu Bóg przepowiedział.Bóg, widząc jego niepewność, rzekł mu: “Wstań, a idź do obozu”; Et cum audieris quidloquantur, tunc confortabuntur manus tuae, et securior ad kostium castra descendes; “A gdyusłyszysz, co mówią, wtedy się wzmocnią ręce twoje i bezpieczniej ruszysz na obóznieprzyjacielski” (7, 9-11).Tak się też stało.Gedeon bowiem usłyszał, jak jeden zMadianitów opowiadał drugiemu swój sen, według którego Gedeon miał ich zwyciężyć.Umocniony tym na duchu, z radością począł przygotowywać się do bitwy.Bóg nie chciałwidocznie, żeby ten mąż polegał jedynie na tym, co sam mu objawił drogą nadprzyrodzoną,skoro nie udzielił mu pewności, aż zostało to potwierdzone sposobem naturalnym.10.Widać to jeszcze jaśniej w postępowaniu Mojżesza.Otrzymał (s.274) on rozkazwyprowadzenia z niewoli synów Izraelowych.Rozkaz był jasny, pewny i poparty cudownymiznakami: laski przemienionej w węża i ręki obsypanej trądem.Mojżesz jednak okazał takąsłabość i niezdecydowanie w swoim posłannictwie, że chociaż Bóg gniewał się na niego, niemógł się zdobyć na [mocną] wiarę.Bóg wzbudził w nim dopiero wiarę przez jego brataAarona, mówiąc: Aaronfrater tuus Leyites scio quod eloquens sit: ecce ipse egredietur inoccursum tuum, vidensque te, laetabitur corde.Loquere ad eum, et pone verba mea in oreeius: et ego ero in ore tuo, et in ore illius, etc.; “Aaron, brat twój, Lewita, wiem, iż wymownyjest.Oto ten wynijdzie naprzeciw ciebie, a ujrzawszy cię rozraduje się sercem.Mów do niegoi połóż słowa moje w usta jego, a ja będę w ustach twoich i w ustach jego” itd.(Wj 4, 14-15),ażeby jeden upewnił się z ust drugiego.11.Skoro to Mojżesz posłyszał, rozradował się nadzieją umocnienia i rady ze strony swegobrata.Taka bowiem jest właściwość duszy pokornej, że nie śmie sama przestawać z Bogiem inie może znaleźć pełnego zaspokojenia bez ludzkiego kierownictwa i rady
[ Pobierz całość w formacie PDF ]