[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy znajdziecie się wśrodku i zaczniecie doświadczać swego ciała w taki sposób, jak czuliście to jużwcześniej, uściskiem dłoni poinformujcie o tym A; będzie to znak, że przeżywaciewłaśnie to, co zaplanowaliście.Zadaniem A jest po prostu obserwacja zmianzachodzących w B, gdy on/ona/ przeżywa sekwencje tych doznań.Chcę, abyścieśledzili zmiany koloru skóry, dolną wargę, oddychanie, postawę ciała, napięciemięśni.W trakcie wędrówki B po przeszłości w jego zachowaniu pojawi się wieleznaczących zmian.Część 2B robi to samo, co w pierwszej części: zapowiada i doświadcza powtórnie każdegoz owych trzech doznań.Ale tym razem A nie tylko obserwuje zmiany w B, leczrównież głośno je relacjonuje.Natomiast do C należy sprawdzenie, czy A opisujeswoje obserwacje na podstawie spostrzeżeń zmysłowych: Kąciki twoich ust unosząsię , Kolor skóry ciemnieje, twój oddech staje się płytszy i przyspieszony, a prawypoliczek bardziej napięty.Takiego rodzaju opisy pozwalają C, który równieżobserwuje B i słucha relacji A, poddawać wypowiedzi A weryfikacji.Jeżeli A powie: Wyglądałeś na szczęśliwego, a teraz czymś się *nartwisz - nie są to opisy oparte naspostrzeżeniach zmysłowych. Szczęśliwy czy martwiący się są to sądy.ZadaniemC jest kontrolować i ewentualnie modyfikować opisy A, aby używał on tylko określeńzwiązanych ze spostrzeżeniami zmysłowymi.Część 3B wybiera jedno z trzech doznań i stara się jeszcze raz go doświadczyć, tym razemnie podając jednak jego numeru.A obserwuje B, nie mówiąc nic aż do momentu, gdyB skończy.Dopiero wtedy A stara się określić, które to było doznanie.B powtarzawszystkie prezentowane wcześniej doznania, ale w innym porządku, dopóki A ichpoprawnie nie rozpozna.Jeżeli A nie jest w stanie tego dokonać za pierwszym razem,B powtarza zadanie aż do skutku, nie mówiąc, które sytuacje będzie odtwarzał.Otojeden ze sposobów trenowania waszych zmysłów.Część 4Tym razem B powraca do któregoś z trzech doznań, natomiast A, doświadczająchalucynacji, stara się odgadnąć, jaka jest jego treść.Możecie mi wierzyć, że będzie wstanie określić to bardzo dokładnie.Część pierwsza, druga i trzecia zmuszała was do pozostania w sferze doznańzmysłowych.W części czwartej poprosiliśmy was, żebyście doznali halucynacji.Takasekwencja ćwiczenia służyła wyraznemu rozróżnieniu tego, co jest doświadczeniemopartym na doznaniach zmysłowych, a co halucynacją, na tym doświadczeniu zresztąopartą.Może ona okazać się bardzo pozytywną i pożyteczną techniką.Ktokolwiekuczestniczył w warsztacie Yirginii Satir, wie, że używa ona halucynacji we wspaniały,twórczy sposób, na przykład tworząc tzw. rzezby rodzinne.Zbiera informacje dopewnego momentu, następnie porządkuje własne wizualne obrazy sytuacji, nad którąpracuje, i tworzy próbne rzezby rodziny czy tak zwany balet rodzinnego stresu.Zmienia i dopasowuje te obrazy tak długo, aż zacznie ową sytuację czuć dobrze.Ten rodzaj widzenio-czucia jest formą strategii.Gdy wizja satysfakcjonuje Virginiękonestetycznie, przystępuje ona do ustawiania rzezby rodziny.Wtym przypadku halucynacja stanowi integralną część bardzo twórczego iefektywnego procesu.Nie jest ani dobra, ani zła; to po prostu inny wybór.Należytylko wiedzieć, co się robi.A zatem - do dzieła.W porządku.Czy są jakieś pytania lub komentarze dotyczące ostatniegoćwiczenia? Trafne domysły treści prezentowanych przeżyć zapewne niektórychzaskoczyły.Niestety, nie wszystkim poszło dobrze.To, czy wypadliście dobrze czy zle, jest bez znaczenia.Otrzymaliście bardzoistotną informację na temat, co jesteście w stanie odbierać i czy treść waszychhalucynacji ma z tym związek.Wykorzystując nabyte podczas treningu doświadczenie, możecie zauważyć, że gdyporozumiewacie się z klientem lub ukochaną osobą, wywołujecie reakcje niezgodne zwaszymi oczekiwaniami.Jeżeli potraktujecie je jako wskaznik małej efektywnościwaszych działań i zmieni cię zachowanie, najprawdopodobniej stanie się coś nowego.Gdybyście tego nie zrobili, wówczas otrzymacie od tej drugiej osoby jeszcze większąilość tego samego, co dostawaliście do tej pory.To brzmi bardzo prosto, lecz gdyspróbujecie zdobyte tutaj doświadczenia zweryfikować w życiu codziennym,przekonacie się, jak wiele skorzystaliście
[ Pobierz całość w formacie PDF ]