[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.RzÄ…dzić bowiem wolnymi jestrzeczÄ… piÄ™kniejszÄ… i wiÄ™cej cnoty wymaga niż despotyczne panowanie nadniewolnikami,13.Nie należy też mienić szczęśliwym paÅ„stwa i sÅ‚awić jego prawodawcydlatego, że zaprawiÅ‚ obywateli do zwyciężania w celu trzymania w ulegÅ‚oÅ›ci32Aluzja do Platona i Ksenofonta, którzy byli wielbicielami ustroju spartaÅ„skiego.33Spartanin Tibron znany jest jako dowódca wojsk spartaÅ„skich, dziaÅ‚ajÄ…cych na terenie AzjiMniejszej w 400 i 399 r.p.n.e.Skazany nastÄ™pnie na wygnanie (w latach 399 - 392), pisaÅ‚ jakieÅ› nieznane nam dzisiaj dzieÅ‚a o ustroju Likurga, które wspomina tu Arystoteles. 183sÄ…siadów; ma to bowiem bardzo poważnÄ… stronÄ™ ujemnÄ….W myÅ›l tej zasadyoczywiÅ›cie każdy obywatel, który ma odpowiednie do tego siÅ‚y, powinien bypróbować, czyby nie potrafiÅ‚ owÅ‚adnąć swoim wÅ‚asnym paÅ„stwem.ByÅ‚oby towÅ‚aÅ›nie to, co tak bardzo majÄ… za zÅ‚e LakoÅ„czycy królowi Pauzaniaszowi34, choćtak wielkÄ… czciÄ… byÅ‚ otoczony.Wszystkie tego rodzaju zasady i prawa sÄ…pozbawione rozumu politycznego, nie sÄ… ani pożyteczne, ani prawdziwe.Toteżprawodawca powinien zaszczepiać w dusze ludzi tylko te zasady, które sÄ…najlepsze zarówno dla jednostki, jak i dla spoÅ‚ecznoÅ›ci.14.O zaprawienie w sztuce wojennej należy dbać nie dlatego, by ujarzmićtych, którzy na taki los nie zasÅ‚użyli, ale w tym celu, aby po pierwsze uchronić siÄ™ przed ujarzmieniem przez innych, nastÄ™pnie, by zdobyć hegemoniÄ™w interesie poddanych, a bynajmniej nie na to, by wszystkim swoje jarzmonarzucić, i po trzecie, by zdobyć panowanie nad takimi, którzy na los niewolnikówzasÅ‚ugujÄ….15.%7Å‚e prawodawca powinien raczej starać siÄ™ o to, by ustawodawstwodotyczÄ…ce zagadnieÅ„ wojennych, jak i wszelkie inne, podporzÄ…dkować interesomżycia spokojnego i pokoju, to stwierdzajÄ… zarówno fakty dokonane, jaki wyrozumowane.Bo po najwiÄ™kszej części takie wojownicze paÅ„stwa utrzymujÄ…siÄ™ tak dÅ‚ugo, jak dÅ‚ugo prowadzÄ… wojny, a ginÄ…, gdy panowanie zdobÄ™dÄ….W okresie pokoju bowiem niby rdzewiejÄ…ce żelazo zatracajÄ… swojÄ… hartowność,a winÄ™ tego ponosi prawodawca, który nie wyksztaÅ‚ciÅ‚ u nich zdolnoÅ›ci do życiaw spokoju.16.Skoro ludzie, jak siÄ™ okazuje, zarówno w spoÅ‚ecznoÅ›ci, jak i każdyz osobna, majÄ… ten sam cel przed sobÄ… i skoro do najlepszego czÅ‚owieka,jak i do najlepszego paÅ„stwa musi siÄ™ tÄ™ samÄ… miarÄ™ stosować, to oczywiÅ›ciemuszÄ… istnieć w paÅ„stwie cnoty potrzebne do spokojnego życia, bo jakto już wielokrotnie zaznaczyÅ‚em celem wojny jest pokój, a celem pracyspoczynek.17.Do urzÄ…dzenia sobie spoczynku i wÅ‚aÅ›ciwego trybu życia potrzebne sÄ…zarówno te cnoty, które wchodzÄ… w grÄ™ w spoczynku, jak i te, które sÄ… potrzebnew pracy.Bo żeby siÄ™ oddawać bÅ‚ogiemu spoczynkowi, musi siÄ™ wpierw wielepotrzebnych rzeczy przygotować.Dlatego też wskazanÄ… jest rzeczÄ…, by w paÅ„stwiepanowaÅ‚y umiarkowanie, dzielność i wytrwaÅ‚ość, bo (wedÅ‚ug przysÅ‚owia) nie maspoczynku dla niewolników, a kto nie umie mężnie stawić czoÅ‚a niebezpieczeÅ„stwu,staje siÄ™ niewolnikiem każdego, kto go zaczepi.18.DzielnoÅ›ci wiÄ™c i hartu potrzeba do życia czynnego, umiÅ‚owania mÄ…droÅ›cido spoczynku, a umiarkowania i sprawiedliwoÅ›ci w jednym i drugim wypadku,34Pauzaniasz z królewskiego rodu Agiadów (bratanek Leonidasa) byÅ‚ dowódcÄ… greckich silzbrojnych w bitwie pod Platejami (w 479 r, p.n.e.).Aby siÄ™ narzucić na wÅ‚adcÄ™ Sparty i caÅ‚ej Grecji,nawiÄ…zaÅ‚ stosunki z Persami, a nadto snuÅ‚ plany rewolucji w Sparcie, opierajÄ…c siÄ™ na upoÅ›ledzonejwarstwie helotów, kiedy zaÅ› wykryÅ‚y siÄ™ jego knowania, szukaÅ‚ schronienia w Å›wiÄ…tyni, gdzie gozaraorzono gÅ‚odem; por.wyżej, ks.V, rozdz.5, i rozdz.6, § 2. 184zwÅ‚aszcza jednak w okresie pokoju i spoczynku.Bo wojna sama zmusza dosprawiedliwoÅ›ci i umiarkowania, a natomiast pÅ‚awienie siÄ™ w dobrobycie i zaży-wanie spoczynku w pokoju sprzyja raczej wyuzdaniu.19.Toteż wiele sprawiedliwoÅ›ci i wiele umiarkowania potrzebujÄ… ci, którymzdaje siÄ™ najlepiej powodzić, którzy też zażywajÄ… tego wszystkiego, co zawarunek szczęścia uchodzi, jak np.ci, co wedÅ‚ug opowieÅ›ci poetów żyjÄ… naWyspach Szczęśliwych, jeÅ›li to prawda istotnie.Tacy bowiem najwiÄ™cej bÄ™dÄ…potrzebowali [umiÅ‚owania] mÄ…droÅ›ci i umiarkowania, i sprawiedliwoÅ›ci, i to imbardziej obfitość takich dóbr [zewnÄ™trznych] pozwala na oddawanie siÄ™ spokoj-nemu używaniu życia.Okazuje siÄ™ z tego, dlaczego i paÅ„stwo, które chce sobieszczęśliwe istnienie i tężyznÄ™ zapewnić, musi te cnoty posiadać.HaniebnÄ…bowiem jest rzeczÄ…, jeżeli ktoÅ› nie umie z dóbr [swoich] korzystać, ale jestjeszcze gorzej, jeÅ›li nie umie tego robić w okresie spoczynku i okazuje siÄ™dzielnym wÅ›ród zajęć i wojny, a w czasie pokoju i spoczynku wykazujeusposobienie niewolnika.20.Dlatego nie należy uprawiać cnoty tak, jak siÄ™ to robi w paÅ„stwieLacedemoÅ„czyków.Bo odróżniajÄ… siÄ™ oni od innych nie przez to, że nieuważajÄ… za najwiÄ™ksze tych samych dóbr co inni, ale przez to, że sÄ…dzÄ…,iż siÄ™ do nich dochodzi raczej dziÄ™ki pewnej cnocie.Ponieważ jednak dobrate i ich użytkowanie wyżej cenili aniżeli cnoty, 35 i to dla niej samej, jasno z tychwywodów wynika.21.Należy teraz rozważyć, jak i za pomocÄ… jakich Å›rodków można to osiÄ…gnąć.WykazaliÅ›my już poprzednio, że potrzebne sÄ… do tego [trzy czynniki]: natura,przyzwyczajenie i rozum.Jakie znaczenie musi odgrywać czynnik przyrodzony,o tym byÅ‚a już mowa wyżej36, pozostaje tedy rozważyć, czy przy wychowaniunależy wpierw ksztaÅ‚tować rozum, czy przyzwyczajenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]