[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A mnie się wydaje, że to wydarzenie warte jest jakiegoś wyjaśnienia, gdyż dzięki niemu lepiej zrozumielibyśmy, co dzieje się na rynku walutowym.Chciałbym dowiadywać się codziennie, jakich produktów powinienem unikać w sklepie, by nie zwiększać importu z krajów o mocnej walucie.Niemieckiej pasty do zębów, francuskich perfum, argentyńskich befsztyków czy krawatów z Galway? Zdaję sobie sprawę, że podawanie informacji tego rodzaju wymaga wzięcia na siebie przez gazetę poważnej odpowiedzialności, ale skoro nie dowiem się tego z gazety, kogo mam pytać? Dziewczynę, która nie lubi spaghetti?PO KOMUNIZMIE I IMPERIALIZMIE IMPERIUM ZŁA TO ŻYDZIŚwięty Augustyn był w swoich czasach najbardziej uczonym człowiekiem i jak na owe czasy miał umysł zadziwiająco otwarty.Jednym z jego najważniejszych problemów było interpretowanie Pisma Świętego, a w tym celu pragnął ustalić, co rzeczywiście mówi święty tekst.Niestety nie znał hebrajskiego i dysponował jedynie przekładami.Człowiek jego pokroju przystąpiłby do nauki hebrajskiego, gdyby uznał, że jest to konieczne.Nie zrobił jednak tego, sądził bowiem, że tekst hebrajski stał się niedostępny; Żydzi z pewnością zmienili go, usuwając wszystkie wzmianki o powtórnym przyjściu Chrystusa.Tak więc, kiedy się mówi o antysemityzmie, trzeba pamiętać o tym, jak daleko sięgają w naszej kulturze jego korzenie.I że są to korzenie o charakterze intelektualnym.Dopiero później przyszły motywacje społeczne, Kiedy okazało się, że Europa po Rzymie, po diasporze, w okresie schyłku kultury ma w środku miast i wsi wspólnotę mówiącą obcym językiem i złożoną z ludzi czytających, gdyż ich religia i kultura związana jest z Księgą, i to w czasach, gdy nawet królowie nie umieli czytać.Tłumaczono nam, że jeszcze w dziewiętnastym wieku jedną z głębokich motywacji antysemityzmu rosyjskich chłopów było właśnie poczucie obcości w stosunku do ludzi uczonych.Którzy zresztą wysyłali synów na studia, dając początek krytycznie nastawionej i niepokornej rosyjskiej inteligencji.W swojej najbardziej rozpowszechnionej formie antysemityzm to choroba biednych, chcących uczynić trudnym życie ludzi, dla których, jak się uważa, jest ono zbyt łatwe.Na te frustracje nakłada się sezonowo antysemityzm intelektualny, który w odróżnieniu od tego pierwszego ma prawie zawsze charakter symboliczny: wizja Żydów jako metafory zła.Czasem intelektualista wykorzystuje to urojenie, kierując się politycznym cynizmem, umie bowiem znaleźć wrażliwy punkt ludowej frustracji.Czasem jednak (mam tu na myśli przypadki w rodzaju Céline’a), szukając symbolu zła sięga do własnych odwiecznych urazów (arystokrata odkrywa — w tym sensie, w jakim odkrywa się garnek — swą „biedną” nieświadomość).Sądzę, że właśnie dlatego Sartre powiedział, że antysemityzm to przede wszystkim problem (psychologiczny i psychiatryczny) dla antysemitów.Te refleksje stały się użyteczne dzisiaj, kiedy mamy do czynienia z falą antysemityzmu.Jeśli nawet nie jest tak potężna, jak chcą nam wmówić środki masowego przekazu — ujawniają się tu bowiem tendencje, które już przedtem występowały w społeczeństwie na skalę prawie fizjologiczną — a problem naziskinów i przemocy na stadionach piłkarskich ma inne korzenie, pozostaje faktem, że grupy te wyrażają się między innymi przez zachowania antysemickie.Dlaczego właśnie teraz, dlaczego nie kilka lat temu, kiedy, na przykład, wielkie odłamy zbuntowanej młodzieży były radykalnie filoarabskie, a na nieprzejednanego Izraelczyka patrzono jak na wroga — bardziej niż dzisiaj, kiedy układa się z Palestyńczykami?Jedna z możliwych odpowiedzi mówi, że w danym społeczeństwie istnieje zawsze pewna ilość przemocy, która musi się w ten czy inny sposób wyrazić (walka polityczna, przestępczość, samozniszczenie).Zanim upadł mur berliński, mieliśmy inne symbole zła, dla jednych był to komunizm, dla innych amerykański imperializm.Po upadku obu tych symboli wszelki syndrom frustracji (nie przypadkiem zarówno naziskini, jak i sięgający po przemoc kibice należą pod względem socjologicznym i intelektualnym do „ubogich”) stara się wyrazić poprzez nowy symbol zła.Nie szukając daleko, sięga w głąb zbiorowej pamięci i odkrywa czarną owcę dawnych biedaków
[ Pobierz całość w formacie PDF ]