[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Powiedzmy to sobie szczerze, że w przypadku tego samochodu nie ma towiększego znaczenia.Jeśli obniżymy tylne sprężyny uzyskamy pożądanynegatyw (negat).Można bez obniżania sprężyn uzyskać negatyw, ale wiąże sięto z nieco ryzykownym zabiegiem polegającym na odpowiednim wygięciu belkitylnego zawieszenia.Jest to możliwe, ale dość pracochłonne.Koła przednie.Zbieżność - należy dążyć do tego by koła przednie były zbieżnew granicach 2- 3 mm.Wydaje się, że jest to dużo, ale warto spróbować.Kątpochylenia koła powinien być w zdecydowanym negatywie i to w granicach 1,5stopnia.Nie jest błędem ustawienie tego parametru nawet w granicach 2,5stopnia - trzeba się czasami przyzwyczaić do reakcji samochodu.Autor artykułu w swoim rallycrossowym Cinquecento po 2 latach prób ieksperymentów stwierdził, że najlepsza reakcja i przyczepność samochodu jestprzy zbieżności kół przednich w granicach 5 mm oraz przy kącie pochyleniakoła przedniego w granicach 3 stopni.Bardzo istotnym sposobem na poprawienie charakterystyki zawieszenia jestzamontowanie ograniczników skoku zawieszenia, czyli tzw.halt - pasów.Chodzi o to, żeby zawieszenie w momencie, gdy auto podskoczy nieprzebywało w pozycji odchylonej maksymalnie do dołu doprowadzane do tegopołożenia przez sprężynę zawieszenia i amortyzator.Przy wszelkich nawrotach iszybkich łukach w samochodach z przednim napędem tylne wewnętrzne kołoodrywa się od nawierzchni i "podróżuje" przez pewien czas w powietrzu.Najlepszym materiałem są po prostu stare pasy bezpieczeństwa.Przy ograniczeniu maksymalnego wychylenia koła, już w początkowej fazieprzechylania się samochodu, cała strona zawieszenia zaczyna wisieć wpowietrzu działając jak balast i dociążając w ten sposób wewnętrzną tylną częśćsamochodu.Pozwoli to na szybsze i również atrakcyjne wizualnie pokonanienawrotu czy szybkiego łuku.Z innego powodu w Cinquecento można zamontować ogranicznik - dystansskoku wahacza tylnego.Takie rozwiązanie działa w przybliżeniu jak dodatkowystabilizator tylnego zawieszenia przyczyniając się do lepszej sterownościsamochodu w łukach i nawrotach i bardzo dobrze współpracuje z halt - pasami ztyłu.Konstrukcja takiego ogranicznika - dystansu jest bardzo prosta.Najlepiejwykonać z duraluminium krążek o średnicy około 32 mm i wysokości 15 mmzakładając, że w samochodzie są seryjne sprężyny.Taki krążek powinien miećw środku otwór o średnicy 8, 2 mm.Wkłada się go między odbój gumowywahacza tylnego a podstawę belki do mocowania odboju.Przykręcamy odbój inowy dystans śrubą M- 8 służącą do mocowania oryginalnego odboju.73Oczywiście robimy to z obu stron samochodu.Pamiętajmy jednak o wykonaniuw dystansie pogłębienia do zablokowania odboju.Halt - pasy należy wyregulować tak by pozostawić zawieszeniu tylnemumożliwość skoku do dołu w granicach 6 cm.Są to parametry tzw.uniwersalneczy wstępne.Najlepiej samemu ustalić to wszystko doświadczalnie.Montaż halt - pasów w kolumnach Mc- Pherson z przodu również jest możliwy icelowy, ale trudniejszy do zrealizowania z tym jednak, że trzeba zapewnićprzedniemu zawieszeniu większy nieco skok.Stosowanie takich rozwiązań wprzypadku wykorzystania profesjonalnego zawieszenia oczywiście nie jestkonieczne, ale niestety takie zawieszenie to koszt w granicach 13 000 zł.Wnętrze samochoduNależy zwrócić uwagę na wyeliminowanie wszystkich luzno leżącychprzedmiotów oraz pozbycie się niepotrzebnego wyposażenia.Zwrócenie uwagina maksymalne zmniejszenie ciężaru samochodu ma skutki w postaci lepszychprzyspieszeń.Niektóre samochody startujące w tego typu imprezach mająwnętrze przygotowane dokładnie wg.przepisów Gr.A - czyli wszystko co tylkoważy a nie jest elementem wzmacniającym karoserię zostało usunięte.Zwracamuwagę na to by drzwi pozostawić całkowicie seryjne a zdejmowanie tzw.tapicerki z drzwi od wewnątrz jest absolutnie zabronione.SilnikTutaj mamy pole do popisu prawie nieograniczone a w zasadzie tylko, jedynymograniczeniem są pieniądze.Można przyjąć następujące zasady :- nie dotykamy się do silnika- ingerujemy trochę- idziemy na maxaOczywiście najczęściej nasze oczekiwania kierują się ku trzeciej opcji.Należyzadać sobie na początku naszych przygotowań pytanie, czy samochód ma służyćdo codziennej jazdy czy tylko i wyłącznie do zabaw sportowych.Niestety jednowyklucza drugie na ogół.Każdy na najczęściej ma swoją filozofię i receptę nazwiększenie mocy silnika.Poza tym jest bardzo dużo materiałów i w prasiemotoryzacyjnej i w internecie oraz w księgarniach i bibliotekachtechnicznych.Rzucanie się na zbyt głęboką wodę z fundamentalnym izasadniczym rozwiązaniem problemów w zakresie radykalnego zwiększeniamocy silnika, spowoduje najczęściej poważne kłopoty i zwiększy ryzyko awarii.Dla tych, którzy chcą poprawić sprawność silnika ograniczając do minimummożliwość jego uszkodzenia pozostają następujące rozwiązania czy też próby :Należy spróbować różnych paliw handlowych, filtrów powietrza, świec,dodatków do oleju itp.Wszystkie zmiany powinny być poprzedzonewcześniejszymi pomiarami trakcyjnymi takiego parametru jak przyspieszenie74samochodu np.na odcinku 100 m od startu zatrzymanego.W przypadku KJSjest to najbardziej pożądany parametr obok zdolności samochodu doskutecznego hamowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]