[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.,przeciwnik zaÅ› odwrotnie.Choćby jego teza byÅ‚a najsÅ‚uszniejsza, gdy napomkniemy o jej sprzecznoÅ›ci zewspólnym interesem, choćby jakiegoÅ› cechu, natychmiast nasi sÅ‚uchacze uznaj Ä… racje przeciwnika za mgliste,wafle i do niczego, nasze zaÅ›, choćby zupeÅ‚nie wydumane, za w peÅ‚ni sÅ‚uszne i trafne; dla siebie uzyskamyaprobatÄ™ sÅ‚uchaczy, natomiast przeciwnik tylko anatemÄ™, SÅ‚uchacze zazwyczaj sÄ… Å›wiÄ™cie przekonani, że gÅ‚osujÄ…z szczerego przekonania, gdyż to, co osobiÅ›cie nam nie sprzyja jest z natury dla intelektu absurdalne.( Rozumludzki nie charakteryzuje siÄ™ trzezwym spojrzeniem, lecz ulega wpÅ‚ywom woli i uczuć" Franciszek Bacon).Sposób ów bywa nazywany ujÄ™ciem drzewa za korzeÅ„" i używa argumentu odwoÅ‚ujÄ…cego siÄ™ do użytecznoÅ›ci(argumentum ad utii).Sposób 36Można zaszokować i oszoÅ‚omić przeciwnika sÅ‚owotokiem zupeÅ‚nych bezsensów.Istota w tym, że"Tak sÄ…dzi każdy, usÅ‚yszawszy stówa, ii majÄ… przecie chociaż trochÄ™ sensu".(Goethe, Faust)Gdy do tego przeciwnik sam przed sobÄ… zdaje sobie sprawÄ™ ze swojej sÅ‚aboÅ›ci, a jeÅ›li jeszcze nawykÅ‚ sÅ‚yszećrzeczy dla siebie niezrozumiaÅ‚e i zachowuje siÄ™ tak, jakby je dobrze pojmowaÅ‚, wówczas możliwym jestzaimponowanie mu bredzeniem z najpoważniejszÄ… minÄ… jakichÅ› uczonych nonsensów, beÅ‚tajÄ…cych w gÅ‚owie.Prezentujemy je jako niepodważalny dowód naszej tezy.Ów wybieg, co nie tajne, zastosowali ostatnio niektórzyniemieccy filozofowie wobec publicznoÅ›ci niemieckiej i to z bÅ‚yskotliwym sukcesem.(.) 16Sposób 37Ten powinien być jednym z pierwszych.Gdy przeciwnik ma racjÄ™, ale ku naszej radoÅ›ci dowodzi bÅ‚Ä™dnymiargumentami, wówczas Å‚atwo jego dowód przewalczyć.NastÄ™pnie wywoÅ‚ujemy wrażenie, że oto obaliliÅ›my caÅ‚Ä…jego tezÄ™.W istocie zasadza siÄ™ to na przedstawieniu argumentacji, odnoszÄ…cej siÄ™ do czÅ‚owieka (tutaj:przeciwnika) jako argumentu odnoszÄ…cego siÄ™ do rzeczy (argumentum ad hominemjako argumentum ad rem).Gdy ani on, ani sÅ‚uchacze lepszego dowodu nie wynajdÄ… toÅ›my wygrali.Na przykÅ‚ad: KtoÅ› przedstawia ontologiczny (dotyczÄ…cy bytu lub ogólnej teorii) dowód istnienia Boga bardzoÅ‚atwy do odrzucenia.W ten sposób kiepski prawnik kÅ‚adzie sprawÄ™; usiÅ‚uje wygrać nieodpowiednio dobranymparagrafem, a wÅ‚aÅ›ciwego po prostu nie znajduje.Sposób ostatniGdy spostrzegamy, iż siÅ‚y przeciwnika sÄ… prze-możniejsze i nasze racje nie bÄ™dÄ… górÄ…, wtedy rozpoczyna siÄ™atak osobisty, wulgarny i obelżywy.Skoro sprawa i tak jest przegrana, pomijamy przedmiot sporu i atakujemywprost osobÄ™ przeciwnika na każdy możliwy sposób, co można nazwać argumentem osobistym (argumentum adpersonam), w odróżnieniu od argumentu odwoÅ‚ujÄ…cego siÄ™ do czÅ‚owieka (argumentum ad hominem).StosujÄ…cten ostatni rezygnujemy z przedmiotu sporu jako materii czysto obiektywnej i napadamy na to, co przeciwnik onim powiedziaÅ‚ lub mniemaÅ‚.Natomiast zaczepka osobista oznacza caÅ‚kowite zerwanie z przedmiotem sporu izaatakowanie przeciwnika zupeÅ‚nie bez zwiÄ…zku z istotÄ… dyskusji; a wiÄ™c zjadliwie, obelżywie i grubiaÅ„sko.Toodrzucenie siÅ‚ duchowych na rzecz cielesnych lub zgoÅ‚a zwierzÄ™cych.Chwyt ten cieszy siÄ™ wziÄ™ciem, albowiemkażdy może go używać; toteż jest nader czÄ™sty.Wypada obecnie zapytać, w jaki sposób winien postÄ™pować lakzaczepiony przeciwnik; gdy bowiem postÄ…pi identycznie, to efektem jest bójka, pojedynek lub sÄ…d o obrazÄ™.Ogromnie myli siÄ™ ten, kto mniema, iż wystarczy, że sam nie użyje osobistego ataku.Bowiem spokojnewykazywanie braku racji i faktu, iż przeciwnik myÅ›li i pojmuje bÅ‚Ä™dnie jak w każdej dialektycznej dyskusji bardziej go jeszcze rozdrażnia niż wszelkie grubiaÅ„stwo czy chamstwo.Czemu? Ponieważ, jak rzekÅ‚ Hobbes: Dobry nastrój czÅ‚owieka zasadza siÄ™ na tym, by sÄ…dzić o swych zaletach jak najlepiej porównujÄ…c je zkimkolwiek innym." CzÅ‚owiek nie dysponuje niczym cenniejszym od zaspokojenia wÅ‚asnej pychy (stÄ…dzwroty takie jak: honor droższy niż życie", itp.).Zaspokojenie tej próżnoÅ›ci odbywa siÄ™ głównie poprzez porównywanie siebie z każdego punktu widzenia,głównie zaÅ› pod wzglÄ™dem wÅ‚adz umysÅ‚owych.Ma to miejsce faktycznie (effectiye) i szczególnie dobitnie wdyskusji.StÄ…d pÅ‚ynie gorycz zwyciężonego mimo, że nie wyrzÄ…dzono mu krzywdy; dlatego wÅ‚aÅ›nie siÄ™ga on poten ostatni sposób, którego nawet przy bardzo grzecznym zachowaniu strony przeciwnej nie da siÄ™uniknąć.Zimna krew i tutaj może pomóc; ataki osobiste przeciwnika odparowujemy bardzo powÅ›ciÄ…gliwie,wskazujÄ…c, że nie należą one do tematu sporu i sami natychmiast do tematu powracamy, dalej wykazujÄ…c, żeprzeciwnik nie ma racji; tym samym ignorujemy jego obelżywe postÄ™pki, podobnie jak Temislokles w rozmowiez EurydykÄ…: Bij, ale wysÅ‚uchaj! Wszelako nie każdemu dana jest taka umiejÄ™tność
[ Pobierz całość w formacie PDF ]